רופאים מומחים

צור קשר כללי

מלאו פרטים או צרו קשר




שלח

 
הדפס  
העתיד כבר כאן
צנתור להחלפת מסתם אאורטלי (אבי העורקים) במקום ניתו
הטיפול הקונבנציונלי ללב יכול לגרום להתקפי לב

צנתור להחלפת מסתם אאורטלי במקום ניתוח
עד לאחרונה, עברו החולים הסובלים מהיצרות המסתם ניתוח לב פתוח אשר במהלכו הוחלף המס...

 

הטיפול הקונבנציונלי ללב יכול לגרום להתקפי לב - פרופ' משה עירון

 

רפואת העתיד כבר כאן
פרופ' אריה רוט

 



ההתפתחות הרבה שחלה באמצעי התקשורת בעשורים האחרונים לא פסחה גם על שירותי הרפואה והאינטגרציה של אמצעי תקשורת אינטראקטיביים לתוכם הפכה ממתבקשת לבלתי נמנעת נוכח הצורך העולה במתן שרותי רפואה לאוכלוסיה מתרבה ומתבגרת מחד ולאור העלייה המתמדת במחירי שרותי הרפואה. כל זאת, במקביל לירידה ביכולות ובזמינות של מערכות בריאות לספק את הדרישה העולה מן השטח למתן אמצעי אבחון וטיפול בחולה האקוטי ומעקב נוח, זמין, ידידותי ויעיל עם אפשרות לאיתור מוקדם והתערבות מונעת בחולה הכרוני. יתרה מזו, הזמן הוא גורם קריטי ונכון להיום, ארגונים רבים בענף הבריאות מתקשים לתת מענה בו זמנית לדרישות ולצרכים המורכבים של החולים שלהם ומחד ובה בעת להספיק להעניק לחולה את הטיפול או הפתרון המיידי הרצוי במהירות הנדרשת - מאידך.

לא פלא אפוא שהגדרה הקלאסית של טלרפואה המתייחסת לשימוש באמצעי תקשורת במערכת מאורגנת לאספקת "נתונים" (בלבד) רפואיים הולכת ומשנה פניה לאספקת "שירותים" רפואיים.
גם ההסתדרות הרפואית בישראל זיהתה את המצב ובנייר עמדה מנוסח היטב של הלשכה לאתיקה בראשותו של פרופ' אבינועם רכס מופיעה הכרה בחשיבותה של הטלרפואה כאמצעי נוסף ומתקדם לשיפור הטיפול בחולה אולם תוך ציון העובדה שבעת שימוש בה יש צורך בהיכרות וזיהוי הדדי של המטפל והמטופל.

היום כמעט ולא קיים שטח ברפואה שלטלרפואה אין מעורבות בו הן לאבחון, מעקב ובקרה והן להתערבות טיפולית על בסיס קבוע או משתנה בהתאם לנתונים וממצאים בזמן אמת. חולים עם מחלות לב, ריאות, מח-עצבים, פסיכיאטריות, סרטן, הריון בסיכון גבוה, סוכרת, הפרעות בקרישת דם, לאחר ניתוחים ומשתתפים בתכניות שיקום למיניהם מוצאים בשירותי טלרפואה כתובת אמינה ומוכרת לפנייה מיידית בעת מצוקה חריפה או "סתם" כדי לוודא כי אכן הם חוסים בצילו של "האח הגדול" .

ברמת הפרט מהווה המוקד הרפואי לטלרפואה כתובת לפנייה מיידית נגישה וזמינה 24 שעות ביממה, כל השנה (לרבות יום כיפור) בו הנעזר בשרות אינו אנונימי, זוכה להתייחסות אישית, לאבחנה והתערבות מוקדמת במצב של סכנת חיים ברורה ומאיימת, וכן מבטל ומנטרל לא אחת את ההרגשה - שמי מאיתנו לא חש בה מדי פעם, של הטרדה לחינם של בני משפחה באזעקות סרק ובכך להימנע בעצם מפנייה לעזרה בשלב מוקדם העלול להיות קריטי לחיים בעת אירוע מסכן חיים או קובע את איכות החיים לאחר השלב החריף. למותר לציין כי עצם קיומו וזמינותו המיידית של מוקד הטלרפואה מונע לא פעם את צורך לפניות מיותרות למרפאת הרופא המטפל (שלא תמיד זמינה) או להמולה וטרטורי חדרי המיון לסוגיהם.

בראייה כוללת, התועלת העולה משימוש בטלרפואה אינה רק במישרין לאוכלוסיית החולים מקבלת השרות אלא גם לצוות הרפואי נותן השרות. כך למשל רופאים נעזרים בשרותי טלרפואה לקבלת ייעוץ מרחוק ממומחים ועמיתים רחוקים, ללימוד ולהדרכה (כאן גם נעשה שימוש נרחב בטלווידאו), וכן לצורך מעקב ("אינטרנטי") בזמן אמת אחר ביצועי חוליהם או תיעוד אירועים אותם חולים אלו חווים.

מעבר לשימוש של אנשי מקצוע, מאפשרת היום הטלרפואה לאנשים מן השורה לעשות שימוש באמצעים ייעודיים וידידותיים לחולה להעברת אינפורמציה קריטית כמו רישום אקג מלא ובדיקות דם (נבחרות) בדרך הטלפון ובצורה זו עובדות (רישום אקג, תוצאות בדיקות וכו') מהוות חלופה מהותית לדמיון.
שירותי טלרפואה ניתנים ע"י אנשי מקצוע שעברו הכשרה מיוחדת לכך כמו, רופאים, אחיות, רוקחים, פיזיותרפיסטים, פסיכולוגים, תזונאים, קלינאי תקשורת וכו'.

כצפוי, הניסיון המצטבר מלמד ששימוש בטלרפואה אכן הוכיח קיצור משמעותי של 'זמן ההחלטה' (הזמן החולף מרגע הופעת סימני המחלה ועד ההחלטה לקרוא לעזרה רפואית) שהוא קריטי מבחינת ההישרדות ואיכות החיים לאחר האירוע בחולים עם מצבים מתהווים שהם מסכני חיים (במיוחד ארעים לבביים ומוחיים). כאן המקום לציין שבעצם ההתחברות לשרותי הטלרפואה יש כבר משום הקניית המודעות והחינוך לחשיבות התרעה מוקדמת.

לא מפליא אפוא שהשימוש בטלרפואה הוכיח עצמו גם כאמצעי לשיפור הביטחון העצמי של המשתמשים בו (כאמור ה"אח הגדול" זמין עבורם) בין אם בהישארותם לבד או ביציאתם מהבית ואף בהרחיקם נדוד לחו"ל. פועל יוצא וערך מוסף הוא שיפור ניכר ומוכח באיכות חייהם ובמיוחד של בני משפחתם של העושים שימוש בטלרפואה.

ישראל משמשת מזה שנים כמודל לחיקוי בהיותה חלוצת הטלרפואה האינטגרטיבית (מערבת אבחון, ניטור, מעקב וטיפול הכל תחת קורת גג אחת) ובה חברת הטלרפואה הגדולה בעולם עם חברות בת בחו"ל (כך למשל הפכה חברת שחל-טלרפואה לגורם המוביל בעולם למתן שירותים רפואיים מרחוק לחולי אי-ספיקת לב, תוך שהיא מטפלת בגרמניה בלבד, בעשרות אלפי חולים). במהלך השרות הטלרפואי הקיים כבר מעל 22 שנה בארץ הולידו הצרכים את פיתוחם של מערכות ניטור אלקטרוקרדיוגרפי (תוך שימוש בטכניקות דיגיטליות) ייחודיות מסוגן בעולם והניסיון שהצטבר כאן הוצג בכנסים בינלאומיים ותואר בהרחבה בספרות המדעית הבינלאומית מהשורה הראשונה.

שרותי טלרפואה במתכונת מצומצמת ושונה מישראל (בהתחשבות בצרכים/אילוצים מקומיים) קיימים היום באוסטרליה, איטליה, אנגליה , ארה"ב, גרמניה, הודו, יוון (בשליטה על כל איי הים האגאי), האיים הכנריים, קנדה (בשליטה גם על קניה ואוגנדה), סין, ארצות סקנדינביה ושוויץ.

הקורא הבלתי מעורב שנחשף לכתבה זו ישאל בוודאי את עצמו איך מתגברים על העובדה שהמטפל רחוק פיזית מהמטופל. המציאות מוכיחה כי למרות חוסר המגע הגשמי עם המטופל עדיין חשוב לחולה ולמשפחתו בכל מקום – בארץ ובעולם, לצמצם את הטרחה והטרטור הכרוכים בנסיעות לברורים רפואיים או מעקבים רפואיים שגרתיים.

זאת ועוד, במקרים דרמטיים של דום לב תוארו יותר ויותר מקרים שתחת הנחיות בטלפון לבני משפחה או לעדים מזדמנים, בוצעו פעולות החייאה יעילות עד להגעת עזרה מקצועית ובסופה הוכתרה ההחייאה בהצלחה.

ולבסוף, אמנם לא שכיח אך במציאות החוזרת על עצמה של מדינת ישראל המשיכו שירותי הטלרפואה לפעול כרגיל מהמוקד הרפואי הממוגן ולסייע לפונים במצוקה גם באותו הרגע במלחמת המפרץ (1991) שהושמעה סירנה וכולם (חולים וצוותים רפואיים) נסו לחדר האטום.

פרופ' אריה רוט, קרדיולוג
מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב – מרכז רפואי סוראסקי (בי"ח איכילוב) תל אביב
יועץ רפואי שחל – טלרפואה