רופאים מומחים

צור קשר כללי

מלאו פרטים או צרו קשר




שלח

 
הדפס  
תזונה ודיאטה – כיצד להצליח ובגדול! – קובי עזרא
דיאטה ותה ירוק
ויטמינים
מבוא לתזונה
דחיית הזיקנה והורמון הגדילה
כושר גופני
מינרלים
התעמלות ופעילות גופנית
התעמלות ופעילות גופנית- חלק ב'
מחלות הנגרמות ע"י מחסור בויטמינים
ערכם התזונתי של מאכלי ט"ן בשבט
ויטמינים
השמנת יתר- פתרון והתמודדות
עיסוי רפואי יותר מסתם הנאה
שמן עץ התה מאוסטרליה
מחשבון תזונה-ערכים תזונתיים של מאכלי הפסח
השמנה וסיבות להשמנה
חיזוק המערכת החיסונית
מחשבון תזונה לחישוב מידע תזונתי
סגולות הבריאות של הדבש
ערכים תזונתיים של גויאבה
נוגדי חימצון על המדף הביתי
סגולות הבריאות של פרי האגס
סגולות הבריאות של התפוח
פיגמנטים במזון
ויטמין D
נוגדי חימצון מקטינים הסיכונים למחלות לב וכ
פרובויוטיקה ביתית
כל האמת על חומצה פולית
שמן הקוקוס
חלב
הפרדוקס של הבריאות
תה צמחים מעלי עץ הזית
שיפור איכות השינה באמצעות תזונה
הקשר בין תזונה לאסתטיקה- בריאות העור
מניעת מחלות חורף
סגולות הבריאות של האבוקדו
שמן אבוקדו
המצה השמורה שמעולם לא הכרתם
חלב צימחי
סגולות האבטיח
תמרים- ערכים תזונתיים
מחשבון קלוריות ומחשבון תזונה
הרעלת כספית
כושר – המתכון לאריכות ימים
גאדגטים ואפליקציות לבריאות
השפעת מורנגה על ייצור החלב של נשים מניקות
שימוש במחשבון קלוריות ומחשבון תזונה בזמן ביצוע דיא
ירידה במשקל תוך העזרות במחשבון קלוריות ותזונה
מחשבון תזונה (שהינו גם מחשבון קלוריות) לפי ארוחה -
זהירות דיאטה
איך לעשות דיאטה מהירה – דיאטה מהירה מבלי לצאת מהבי
הכל אודות הצרת היקפים, מיצוק וחיטוב

זהירות דיאטה

 

חיזוק המערכת החיסונית-ד"ר נאוה בויום
מערכת החיסון היא מנגנון מורכב, אשר זקוקה לחיזוק תמידי, ותחזוקתה היא הכרחית, בשבי...

 

הכל אודות הצרת היקפים, מיצוק וחיטוב

 

שמן עץ התה מאוסטרליה- ניר חוכיימה מטפל הוליסטי
שמן עץ התה ממריץ את המערכת החיסונית להגביר את כושר החיסון הטבעי נגד מזהמים כאשר ...

 

כל האמת על חומצה פולית/ מאת ד"ר גיל יוסף שחר (M.D)


אם ברצונכם לקבל מאמרים בנושאי רפואה ובריאות לתא האישי שלכם

נא שלחו שם וכתובת דואר אלקטרוני וציינו כי ברצונכם לקבל מאמרים

למייל

WOLK@ZAHAV.NET.IL

 

 

חומצה פולית היא חומר חיוני לגופנו. היא הכרחית לצורך ייצור תאים חדשים (יש לה תפקיד חשוב בשכפול ה DNA). חסר בחומצה פולית יכול לגרום לאנמיה (עכב הפרעה בשכפול וייצור כדוריות דם אדומות במח העצם) ובמיוחד למומים מולדים בעמוד השדרה של ילודים. מחקרים הראו שמתן חומצה פולית לפני כניסה להריון ובשליש הראשון, הקטינה את הסיכון למומים אלו באופן משמעותי.
אם כך, האם כדאי לקחת מולטי- ויטמין המכיל חומצה פולית או לצרוך תוסף חומצה פולית במהלך ההריון?


מחקר מ 2006 שעקב אחרי מעל 25,000 נשים, מצא שנשים שצרכו מולטי- ויטמין המכיל חומצה פולית הגדילו את הסיכון שלהן לסרטן השד ב 20%-30% ! [1].
במחקר הנ"ל נבדקה ההשפעה של לקיחת מולטי ויטמין המכיל חומצה פולית במשך תקופות ארוכות, אך האם יש השפעה ללקיחת חומצה פולית אך ורק בזמן ההריון ?


מחקר מבוקר נוסף (double blind) עקב אחרי 3187 נשים במשך 35 שנה. החוקרים מצאו שהסיכון לסרטן השד בנשים שצרכו חומצה פולית במהלך ההריון (על פי ההנחיות הרפואיות הקיימות גם היום), היה גדול פי שתיים בהשוואה לנשים שלא צרכו חומצה פולית במהלך ההריון! המחקר הנ"ל פורסם ב 2004 בירחון הרפואי British Medical Journal [2].

האם הייתה השפעה של צריכת חומצה פולית גם על גברים?


מחקר על השפעת חומצה פולית סינטטית על גברים בוצע בקליפורניה [3]. במחקר חילקו 643 גברים לשתי קבוצות באופן אקראי. קבוצה אחת קיבלה תוסף חומצה פולית והקבוצה השנייה קיבלה פלסבו (כדור הנראה זהה לתוסף התזונה אך מכיל קמח בלבד). המעקב אחר הקבוצות נמשך יותר מ-10 שנים. החוקרים מצאו שבקרב אלו שקיבלו את תוסף החומצה הפולית 9.7% חלו בסרטן הערמונית, בהשוואה ל-3.3% מאלו שקיבלו את הפלסבו. לאחר התאמה לגיל המשתתפים, החוקרים סיכמו שהסיכון לסרטן הערמונית גדל פי 2.6 כאשר צורכים תוסף המכיל חומצה פולית!. המחקר הנ"ל פורסם בשנת 2009.


האם נמצאו השפעות נוספות ללקיחת חומצה פולית סינטטית?


ניתוח נתונים מעשרות מחקרים [4], מצא שצריכה של חומצה פולית הגדילה את הסיכון לגידול המעי הגס ב-35%.
השפעה נוספת נמצאה גם על מחלת האסטמה. במחקר אוסטרלי שעקב אחרי נשים בהריון וילדיהן, נמצא שלילדים לאמהות שלקחו תוסף חומצה פולית בחודשי ההריון המתקדמים, היה סיכון גדול ב-26% לאסטמה של הילדות ולאסטמה קבועה [5]. השפעה זו לא נמצאה בילדים לנשים שצרכו חומצה פולית בכמות רבה ממזונות העשירים בחומצה פולית באופן טבעי.


צריכת חומצה פולית ממקורות טבעיים ורמת חומצה פולית תקינה בדם חיונית להקטנת הסיכון לגידול ממאיר בשד [6], אך כאמור, המחקרים מראים שלקיחת חומצה פולית כתוסף סינטטי דווקא הגדילה את הסיכון לממאירות בשד ולממאירויות נוספות.


מה ההבדל בין החומצה הפולית הטבעית שנמצאת במזונות השונים לבין החומצה הפולית הסינטטית?


מתברר שיש הבדל מהותי בין החומצה הפולית הנמצאת במזונות, לעומת החומצה הפולית הסינטטית המוכנסת לתוספי התזונה כגון המולטי-ויטמינים ולדגני הבוקר.


לחומצה הפולית הטבעית הנמצאת במזונות, קשורה קבוצת מתיל (CH3). לחומצה הפולית בתוספי התזונה אין קבוצת מתיל. ישנו אנזים בגופנו האחראי על פעולת המתילציה (הוספת קבוצת המתיל) וכך להפוך את החומצה הפולית לצורה הפעילה. אצל חלק לא מבוטל מהאוכלוסיה, אנזים זה אינו פעיל בצורה מספקת או שאינו פעיל כלל. באנשים בהם האנזים אינו מיוצר במידה מספקת, החומצה הפולית הסינטטית מצטברת בגוף ולא הופכת לצורה הפעילה החיונית לתפקוד הרקמות. כנראה שחומצה פולית זו, ללא המתילציה, גורמת נזק לתאי הגוף ומעודדת אותם במנגנון לא ידוע, להפוך לתאים ממאירים. החומצה הפולית במזונות, מכילה כבר כאמור את קבוצת המתיל ולמעשה היא כבר הצורה הפעילה של הויטמין. באנשים להם יש רמה תקינה של האנזים, כנראה שאין בעיה עם לקיחת התוסף הסינטטי מכיוון שהוא יומר לצורה הטבעית שאינה מסוכנת.


כיצד תדעו האם אצלכם האנזים הנ"ל שממיר את הויטמין הסינטטי לצורתו הטבעית פעיל או שמא אינו פעיל?


כיום, ניתן לבדוק זאת בבדיקה גנטית, הבודקת את הגן האחראי על ייצור אנזים זה. בדיקה זו נעשית אך ורק במעבדות פרטיות ועלותה אלפי שקלים. הבדיקות הנ"ל מראות שלכ- 20% עד 40% מהנבדקים יש פגם בגן האחראי על יצור האנזים. על כן, אפשר לוותר על הבדיקה היקרה ולהניח שאתם עלולים להימצא בקבוצה לה יש חסר באנזים זה. תוצאות המחקרים שהבאנו לעיל מראות שכדאי מאוד להימנע מהחומצה הפולית הסינטטית. רמז לרמות האנזים בגופכם ניתן לראות בבדיקת הומוציסטאין שנעשית בקופות החולים (כאשר מבקשים באופן מיוחד). החומצה הפולית הפעילה והטבעית, מורידה רמות הומוציסטאין בדם (ע"י הפיכתה לחומצה האמינית מתיונין), כך שאם רמות ההומוציסטאין שלכם גבוהות מ 10 מיקרו-מול לליטר, יש סבירות גדולה שהאנזים הנ"ל נמצא אצלכם בחסר (כאמור, רק בדיקה גנטית תאשר זאת באופן מוחלט). רמות הומוציסטאין גבוהות מעלות סיכון למחלות לב וכלי דם, אלצהיימר, מחלת קרוהן, קוליטיס, דכאון ועוד (רמות גבוהות של הומוציסטאין יכולות לנבוע גם מסיבות אחרות, כגון תזונה לקויה, בעיות ספיגה עקב מחלות מעי דלקתיות ועוד).


אם כך, לאור החשיבות של חומצה פולית לגוף, מהיכן יש לקחת חומצה פולית ומה יעשו נשים בהריון שזקוקות לחומצה הנ"ל כדי למנוע מומים מולדים בעמוד השדרה של העובר?
ראשית, חומצה פולית נמצאת למכביר בירקות, פירות ועלים ירוקים. גם דגנים מלאים מכילים חומצה פולית בריכוז טוב.


תזונה עשירה במזונות אלו תספק את הכמות הנדרשת לגוף. כדי למנוע מומים מולדים בעמוד השדרה של העובר יש לאכול תזונה עשירה בעלים ירוקים וירקות בחודשים שפני הכניסה להריון ולפחות בשליש הראשון להריון. כמובן שרצוי להתמיד בתזונה כזו באופן כללי ולאו דווקא בהקשר להריון. נמצא גם שתזונה עשירה בירקות ועלים ירוקים לפני ההריון ובמהלך ההריון, הקטינה את הסיכון ללוקמיה (סרטן הדם) בקרב הילדים באופן משמעותי [7]. נשים שמסיבה כלשהי אינן אוכלות ירקות ועלים ירוקים בכמות רבה, או נשים הרוצות להיות בטוחות שלא יהיה חסר לעובר חומצה פולית, יכולות לקחת תוסף תזונה מיוחד בתקופה זו, המכיל את הצורה הפעילה של החומצה הפולית- הצורה עם קבוצת המתיל (‎5-Methyl Tetrahydrofolate‏(.


סיכום והמלצות:

1. לאור הממצאים המדעיים, מומלץ להימנע לחלוטין מתוספי תזונה/ מולטי-ויטמינים המכילים חומצה פולית. אם לא מצויין אחרת, מדובר בחומצה הפולית הסינטטית שכאמור נמצאה כמגדילה סיכון לסרטן השד, הערמונית והמעי הגס באופן משמעותי.


2. מומלץ להימנע מדגני הבוקר ובוודאי שאין לצרוך מהם על בסיס קבוע. כל דגני הבוקר הקיימים בשוק מועשרים בויטמינים ומינרלים, ביניהם גם החומצה הפולית הסינטטית. אף אחד מדגני הבוקר אינו מכיל את הצורה הפעילה בגוף של החומצה הפולית (‎5-Methyl Tetrahydrofolate‏). מסיבה זו רצוי להימנע גם מחטיפים מועשרים בויטמינים (במבה וכו').


3. לנשים בגיל הפוריות לפני כניסה להריון, או מייד בתחילת ההריון הרוצות להיות בטוחות שהן מספקות לעובר את הכמות הנדרשת של חומצה פולית כדאי לקחת את התוסף המכיל את הצורה הפעילה בגוף של החומצה הפולית (ה- ‎5-Methyl Tetrahydrofolate). התוסף מומלץ גם לאנשים להם יש רמות הומוציסטאין גבוהות (מעל 8 מיקרו-מול לליטר). למידע על אופן רכישת התוסף לחצו כאן.

 http://www.rambam-medicine.org.il/ads.php?category_id=21

4. לנשים לפני כניסה להריון, נשים בהריון ולכלל האוכלוסיה, מומלץ להרבות באכילה של ירקות על כל סוגיהם, עלים ירוקים נבטים ופירות. מזונות אלו מכילים בין היתר כמות רבה של חומצה פולית טבעית ופעילה. במידה ומסיבה כלשהי אכילת מזונות אלו מועטה, כדאי לשקול שימוש בתוסף החומצה הפולית הפעילה.


ד"ר גיל יוסף שחר הינו רופא קונבנציונאלי בהכשרתו. הוא עוסק ברפואה תזונתית, ניקוי רעלים וברפואת הרמב"ם. הוא ייסד את המרכז לרפואת הרמב"ם . www.rambam-medicine.org.il

 


מקורות:
1. Stolzenberg-Solomon RZ. Folate intake, alcohol use, and postmenopausal breast cancer risk in the Prostate, Lung, Colorectal, and Ovarian Cancer Screening Trial. Am J Clin Nutr. 2006 Apr;83(4):895-904
2. Charles D, Ness AR, Campbell D, et al: Taking folate in pregnancy and risk of maternal breast cancer. BMJ 2004;329:1375-1376.
3. Figueiredo JC, Grau MV, Haile RW, et al: Folic acid and risk of prostate cancer: results from a randomized clinical trial. J Natl Cancer Inst 2009;101:432-435.
4. Fife J, Raniga S, Hider PN, et al: Folic Acid Supplementation and Colorectal Cancer Risk; A Meta-analysis. Colorectal Dis 2009.
5. Whitrow MJ, Moore VM, Rumbold AR, et al: Effect of supplemental folic acid in pregnancy on childhood asthma: a prospective birth cohort study. Am J Epidemiol 2009;170:1486-1493.
6. Sellers TA, Kushi LH, Cerhan JR, et al: Dietary folate intake, alcohol, and risk of breast cancer in a prospective study of postmenopausal women. Epidemiology 2001;12:420-428.
7. Kwan ML, Jensen CD, Block G, et al: Maternal diet and risk of childhood acute lymphoblastic leukemia. Public Health Rep 2009;124:503-514.