כיצד ניתן למנוע התפתחות גלאוקומה

כותב ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

גלאוקומה הינה אחת מן הסיבות העיקריות לעיוורון. בשנים האחרונות נמצא שסיבות שתורמות למחלה זו יכולות להיות בעיות שיניים, הפרעות נשימה בזמן השינה, תורשה וסוכרת. תרופות כמו קורטיקוסטרואידים אף הן מהוות סיכון להתפתחות מחלה זו. אך, הסיבה העיקרית הינה לחץ תוך-עיני מוגבר שפוגע בעצב הראיה. לחץ תוך עיני כזה לא גורם לכאבים וכך אדם יכול להיות לא מודע לתהליך המזיק שיש בעיניו. לא ניתן לרפא מחלת גלאוקומה, אך יש דרכים שבעזרתן ניתן לצמצם ואף למנוע את הסיבות שגורמות למחלה זו.
צמחי מרפא שעזרו הם פיקנוגנול המופק מאורן ימי הגדל בצרפת, מוצר טבעי שצמצם ב-24% את התחלואה במחלה זו. כאשר הוא ניתן ביחד עם בילברי, היה צמצום ב-40% בהתפתחות גלאוקומה משהחלה.
כאמור, זוהי מחלה הגורמת לעיוורון ללא אזהרה מוקדמת. במרבית המקרים, יש במחלה זו הצטברות של נוזלים תוך עיניים שגורמים שם ללחץ. עם הזמן, יש נזק לרשתית ולעצב הראיה, נזק שפוגע בחדות הראיה ועד לעיוורון.
הגורמים ללחץ תוך עיני מוגבר
יש בעיניים נוזל הנמצא בין העדשות לרשתית והוא פועל לסילוק השאריות המטבוליות הנוצרות שם. ייצור מתאים של נוזל זה ופעולתו התקינה לא פועלים כראוי אצל 90% מחולי גלאוקומה. עם הזמן, הניקוז של עודפי נוזל זה מן העיניים פוחת, הלחץ התוך עיני עולה ומתפתח עיוורון. ויש סיבה הקשורה לנזקים שנגרמו לכלי הדם בגוף, מה שפוגע, בין השאר, בבריאות העיניים. אך, אם כבר החלה פגיעה בעצב הראיה, אין דרך חזרה. לכן, כה חשוב לקדם בזמן תהליכים שימנעו נזק לעצב הראיה ועיוורון. בחיפוש אחרי מוצרי טבע שעוזרים, פיקנוגנול ובילברי נמצאו היותר יעילים.
פיקנוגנול נמצא עוזר לשכבת האנדותל שבעורקים, ובכך הוא נוגד גלאוקומה. תרכיז בילברי נמצא פועל אף הוא באותה דרך. טיפול עם שניהם יחדיו נמצא עוד יותר יעיל. שני חומרים אלו משפרים את זרימת הדם בכליו, החל מהעורקים וכלה בנימי הדם. בסופו של המחקר עם בעלי חיים, החלו חוקרים לבדוק מהי ההשפעה של מתן שני חומרים אלו יחדיו על בני אדם. לקבוצת התנסות נתנו במשך שישה חודשים את צירוף שני הצמחים, קבוצה שנייה ללא צמחים אלו. כבר אחרי שלושה חודשים היה הבדל לטובה, הבדל שנמשך עם המשך צריכת הצמחים האלו. בניסוי אחר, חולקו המשתתפים ל-3 קבוצות. קבוצה אחת קיבלה את הצמחים, קבוצה שנייה טיפות עיניים והשלישית את שניהם. נמצא, שעם הצמחים לבדם, לא היו אותם סיבוכים שהיו לחלק מנוטלי הצמחים עם התרופה יחדיו.
בפיקנוגנול יש כמות רבה של חומרים פרואנטוציאנידים אשר נמצא שיש להם תועלת רבה. מחקר נוסף מצא תועלת רבה לעיניים גם עם צירוף של פיקנוגנול, בילברי ותה ירוק. צמחים אלו נמצאו נוגדים עקה חמצונית בגוף – גם נגד הסתיידות עורקים. תכשיר מצמח הבילברי נמצא עוזר גם נגד מחלות ניווניות אחרות בגוף. טיפולים נוספים כמו תרגילי עיניים, ביחד עם צמחי מרפא אלו, יעזרו גם הם. ויש גם מצבים בהם זרימת הדם אל העיניים לוקה בחסר. פיקנוגנול הוא אחד מן הטיפולים שעוזרים לניקוי כלי הדם מסתמים ולשיפור זרימת הדם בכליו.

מקורות:
Pasquale LR, Hyman L, Wiggs JL, et al. Prospective Study of Oral Health and Risk of Primary Open-Angle Glaucoma in Men: Data from the Health Professionals Follow-up Study. Ophthalmology. 2016;123(11):2318-27.
Song BJ, Aiello LP, Pasquale LR. Presence and Risk Factors for Glaucoma in Patients with Diabetes. Curr Diab Rep. 2016;16(12):124.
Shum JW, Liu K, So KF. The progress in optic nerve regeneration, where are we? Neural Regen Res.2016;11(1):32-6.
Peng Q, Wei Z, Lau BH. Pycnogenol inhibits tumor necrosis factor-alpha-induced nuclear factor kappa B activation and adhesion molecule expression in human vascular endothelial cells. Cell Mol Life Sci.2000;57(5):834-41.
Milbury PE, Graf B, Curran-Celentano JM, et al. Bilberry (Vaccinium myrtillus) anthocyanins modulate heme oxygenase-1 and glutathione S-transferase-pi expression in ARPE-19 cells. Invest Ophthalmol Vis Sci.2007;48(5):2343-9.
Baltmr A, Duggan J, Nizari S, et al. Neuroprotection in glaucoma – Is there a future role? Exp Eye Res.2010;91(5):554-66.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול