שמני אומגה-3 ולב

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

שמני אומגה-3, בייחוד EPA ו-DHA, חשובים לכל האברים ולכל התהליכים בגוף, בכלל זה לבריאות הלב. סיכום של 19 מחקרים עדכניים בנושא מוכיח ששמנים אלו, בעיקר שמנים כאלו שמוצאם מאצות ים מיקרוסקופיות, מצמצמים בכ- 10% סיכון להתקף לב פטאלי. נתון זה נמצא תקף גם כאשר הובאו בחשבון גיל, מין, מוצא אתני ונטילת תוספים מורידי כולסטרול. עורכי מחקר זה אמרו שהתוצאות מלמדות עד כמה חשוב לצרוך שמני אומגה-3 מתקדמים. מחקרים נוספים שנעשו בנושא אף הראו תוצאות עוד יותר טובות.
מחקר מקיף שנעשה באיטליה לימד שאצל שורדים מהתקף לב ראשון, נטילת 1 גרם של שמנים אלו כל יום מצמצמת למחצית את הסיכון להתקף לב חוזר קטלני.
שמני אומגה-3 עוזרים לבריאות הלב במספר דרכים. הם מורידים יתר לחץ-דם ורמת טריגליצרידים בדם. לשמני אומגה-3 יש חלק מרכזי בפעולות הגוף בצורות הבאות: הם נוגדי התקרשות דם והסתיידות עורקים, נוגדי דלקות, כולל מניעת התופעות המזיקות שלהן ויש בהם תועלת לא רק ללב אלא גם עבור מצבים אחרים בגוף, שהם: חיזוק עצמות, שיפור מצב הרוח, צמצום הסיכון למחלת פרקינסון, הארכת תוחלת החיים, שמירת תפקודי המוח וכישוריו, הגנה מפני אוסטיאוארטריטיס, הפחתת סיכון לסכיזופרניה, הפחתת סיכון לארטריטיס, הגנה בפני סינדרום מטבולי, צמצום תופעות טרום מחזוריות, צמצום הסיכון למחלת קרוהן ולסרטן המעי הגס, צמצום הסיכון למחלות כליה ולמחלות אוטואימוניות כמו זאבת.
כיום ברור שצריכת מזונות מכילי אומגה-3 צמחיים כמו זרעי ושמן פשתן או צ'יה (ALA) אינה שוות ערך לצריכת אומגה-3 ממקורות ימיים – אלו טובים יותר. חשוב לדעת ששמנים אלו ממקור של אצות ים מיקרוסקופיות הם נוגדי חמצון פי 40 יותר מאשר שמני דגים מכילי אומגה-3.
הגוף מסוגל להפוך כמות זעומה בלבד של שמני ALA ל- EPA ו-DHA, 1-5%. כך, לא ניתן לספק את צרכי הגוף באומגה-3 בלי צריכת מקורות שלו מן הים והמקור היותר טוב הוא מאצות ים מיקרוסקופיות מסוימות. שמני אומגה-3 מקריל או מדגים הינם נחותים יותר.
מהחומר DHA נוצרת בגוף גם תרכובת בשם DPA – שני חומרים אלו נחנו בתכונה נוגדת חמצון רבת עוצמה.
יותר מ- 90% מחומצות השומן שבמוח הן DHA, ואספקתו לנשים הרות מאוד חשובה להתפתחות המוח של העובר. ALA נמצאת במוח בכמות מועטה וצריכה מוגברת של חומצת שומן זו לא תתבטא בעלייה ברמתה במוח.
חומצת השומן ALA ממקורות צמחיים הינה יותר ספק אנרגיה. לעומתה, EPA ו-DHA נותרים במטבוליזם של הגוף 3 ימים – אין הם ספק של אנרגיה בלבד אלא מרכיב חשוב ביותר למוח, לעצבים ולשאר חלקי הגוף.
חשוב לדעת שיש שונות בהשפעה של מתן EPA ו-DHA על גברים ונשים לגבי התסמינים של מצבים דלקתיים בגוף. עד כה, במחקרים על ההשפעה של שתי חומצות שומן אלו בדקו תכשירים שהכילו את שתיהן ובכמויות משתנות. מחקר זה שתמציתו מובאת כאן בדק כל אחת משתי חומצות שומן אלו לחוד וכן בדק אם יש להן השפעה שונה על גברים ונשים.
המחקר היה אקראי, כפול סמיות ומוצלב ונטלו בו חלק 46 גברים ו- 106 נשים, כולם בריאים יחסית, אך עם השמנה בטנית ומצב דלקתי קל בגופם. במשך עשרה שבועות נתנו להם כמוסות שהכילו 2.7 גרם ליום שלEPA או DHA, או, כבקורת, אותה כמות של שמן תירס. בין טיפול למשנהו הייתה הפסקה של תשעה שבועות.
מתן DHA הניב תוצאות טובות יותר מבחינת סימנים של מצב דלקתי בגוף, ירידה ברמת השומנים בדם וברמת כולסטרול LDL. אולם, העלייה ברמת הכולסטרול HDL עם נטילת DHA הייתה רבה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים. אצל נשים, לא היה כמעט הבדל ברמת הכולסטרול HDL, בין אם נתנו להן יותר EPA או DHA.

מקורות
How Good Fats Prevent Heart Disease By Dr. Mercola
By Dr. MercolaAuthority Nutrition, DHA: A Detailed Review
Lipids January 2011 2 Differentiation of ALA (plant sources) from DHA + EPA (marine sources) as Dietary Omega-3 Fatty Acids for Human Health
Frontiers in Genetics July 12, 2011
BioMed Research International 2015, Article ID 645984
Mitochondrial Disease News August 31, 2015
American Journal of Clinical Nutrition June 4, 2014: 100 Supplement 1; 449S-452S

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

  מחבר: דר' מרדכי הוכברג ז"ל, PhD, תזונאי הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת

  מחבר: דר' מרדכי הוכברג ז"ל, PhD, תזונאי הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת

  מחבר: דר' מרדכי הוכברג ז"ל, PhD, תזונאי הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת