תרגילי כוח עוזרים לשמירה על כישורי המוח

הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות
.

כאשר מדובר על תרגילי התעמלות מקובל לחשוב שהם מגבירים יכולת שרירים, עוזרים להורדה בעודף משקל ומשפרים את פעולת הלב וכלי הדם. מסתבר שלהתעמלות מסוימת יש גם השפעה של שיפור היכולת הקוגניטיבית שפוחתת עם הגיל. מחקרים הראו שהתעמלות לא זו בלבד שמונעת מחלות ניווניות של המוח והעצבים, היא גם עוזרת לבניית עצבים חדשים – גם במוח.
כללית, התעמלות עוזרת לשיפור היכולת הקוגניטיבית ויש סוגי התעמלות שמשפיעים טוב יותר מן האחרים. היעילים ביותר מבחינה זו הם תרגילי כוח, שהינם תרגילי כושר כנגד התנגדות.
ידוע שהתעמלות מאריכה תוחלת חיים ובנוסף, מתברר שהיא עוזרת גם לפעילות המוח. באוקטובר 2016 פורסמו תוצאות של מחקר, שנערך בדרך של אקראי וכפול סמיות, שבדק את ההשפעה של התעמלות על אנשים מבוגרים. נבדקו תרגילים כנגד התנגדות, שרובם מבוססים על התעמלות מכשירים מסוימת. כבר בעבר היו מחקרים על הקשר בין התעמלות ויכולת קוגניטיבית. במחקר זה רצו החוקרים לברר מהו הגורם בהתעמלות שמשפיע. האם זה שיפור והעמקת הנשימה או גורם נוסף או אחר.

במחקר שותפו 100 מבוגרים בגילאי 55 ומעלה, להם היו הפרעות קוגניטיביות קלות. כל משתתף עסק בתרגילי כוח שתיים עד שלוש פעמים בשבוע. הם גם נבדקו לפי מדדים של יכולת קוגניטיבית מול מחשב. החוקרים מצאו שתרגילים כאלו שיפרו יכולת קוגניטיבית של המתעמלים, מה שלתרגילים אירוביים אין השפעה כזו. מסתבר שבנוסף לעובדה שהתעמלות כזו משפיעה גם על כישורי המוח, יש פחות מחלות ניווניות של המוח. אף נוצרים תאי מוח חדשים. מסתבר שזו אחת הדרכים היעילות לשיפור יכולותיהם, הן הגופניות והן המוחיות של מבוגרים. בנוסף, יש גם תוספי מזון שמשפיעים לטובה על פעילות המוח.

התעמלות מתאימה עוזרת למבוגרים גם לעמוד במטלות היומיומיות וגם כנגד נפילות. נפילות קורות לעיתים כבר אחרי גיל 60. עוד יותר מכך, קורות אחרי גיל 75. התופעה מתרחשת יותר כאשר התזונה לקויה, כשחסר חלבון בגוף ובעיקר אצל מבוגרים שאינם פעילים גופנית. ההתעמלות שומרת בדרך כלל גם בפני השמנה. היא כמובן עוזרת גם לחוזק שרירים וגם לחוזק עצמות.
עבור חיזוק שרירים יש כאמור חשיבות לדי חלבון בתפריט. מקורות מעולים לחלבון עבור צמחונים וטבעונים וכמובן לכולם הם: פיסטוק חלבי, זרעי דלעת – שני אלו מכילים יותר חומצה אמינית L-ליזין וחשוב לאזן ביחד עם זרעי שומשום מלא, זרעי חמניות ושקדים שמכילים יותר חומצה אמינית מטיונין.
מתן גלוטטיון כתוסף חיזק אף הוא את השרירים וכן תוסף של חומצות אמיניות מסועפות שרשרת. חומצה אמינית L-קרניטין עוזרת אף היא. כמו כן חשוב ליטול מוצרי אומגה-3, אשר הסוג המומלץ הוא זה המופק מאצות-ים מיקרוסקופיות. התוסף D-ריבוז עוזר גם הוא עבור חוזק השרירים.
מקורות

Lista I, Sorrentino G. Biological mechanisms of physical activity in preventing cognitive decline. Cell Mol Neurobiol. 2010;30(4):493-503.
Van der Borght K, Kobor-Nyakas DE, Klauke K, et al. Physical exercise leads to rapid adaptations in hippocampal vasculature: temporal dynamics and relationship to cell proliferation and neurogenesis. Hippocampus. 2009;19(10):928-36.
Floel A, Ruscheweyh R, Kruger K, et al. Physical activity and memory functions: are neurotrophins and cerebral gray matter volume the missing link? Neuroimage. 2010;49(3):2756-63.
Mavros Y, Gates N, Wilson GC, et al. Mediation of Cognitive Function Improvements by Strength Gains After Resistance Training in Older Adults with Mild Cognitive Impairment: Outcomes of the Study of Mental and Resistance Training. Journal of the American Geriatrics Society. 2016.
Paillard T, Rolland Y, de Souto Barreto P. Protective Effects of Physical Exercise in Alzheimer’s Disease and Parkinson’s Disease: A Narrative Review. J Clin Neurol. 2015;11(3):212-9.
Kalyani RR, Corriere M, Ferrucci L. Age-related and disease-related muscle loss: the effect of diabetes, obesity, and other diseases. Lancet Diabetes Endocrinol. 2014;2(10):819-29.
Tinsley GM, Gann JJ, Huber SR, et al. Effects of Fish Oil Supplementation on Postresistance Exercise Muscle Soreness. J Diet Suppl. 2016:1-12.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

  מחבר: דר' מרדכי הוכברג ז"ל, PhD, תזונאי הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת

  מחבר: דר' מרדכי הוכברג ז"ל, PhD, תזונאי הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת

  מחבר: דר' מרדכי הוכברג ז"ל, PhD, תזונאי הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת