איכויות הריפוי של דבש מנוקה

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי
הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

לדבש מנוקה יש שימוש כבר לפחות מאות בשנים בטיפול בדלקות ואינפקציות בקטריאליות. עם דבש זה נערך לאחרונה מחקר באוניברסיטת סאות'המפטון, בריטניה. המחקר עסק בבעיות הנגרמות כאשר יש הכרח להתקין קטטר. אם מחטאים קטטר במי דבש מנוקה, הוא נקי מחיידקים ואז אין צורך לחטא אותו בחומרים כימיים רעילים. יש לו פעולת חיטוי מוכחת. הוא יעיל מאוד גם לחיטוי כל מיני מכשירים בהם משתמשים בבתי-חולים, מכשירים שעלולים להיות מקור להידבקות בחיידקים, גם חיידקים אלימים. עם חיטוי כלים בדבש זה בריכוז של כ- 17% דבש מעורב במים טהורים, הייתה ירידה של 77% בהתפשטות החיידקים. בכל דרך אחרת התוצאה הייתה פחות טובה. ירידה זו באוכלוסיית החיידקים התקיימה לפחות עד ארבע שעות אחרי החיטוי עם מי דבש כאלו.

להזמנת דבש מנוקה לחצו כאן

במחקר זה ניסו אחוזי מהילה שונים של הדבש במים והשפעתם על בקטריות שונות. אפילו בריכוז נמוך יותר, 3.2% דבש במים, הוא נמצא מונע מבקטריות שונות להידבק למכשירי רפואה. החוקרים הגיעו למסקנה שבכל המדדים, דבש זה מפחית במידה משמעותית הידבקות בבקטריות שונות.
הצורך בשימוש בקטטר מאוד נרחב בעולם. כל שנה נמכרים בעולם 100 מיליוני התקנים כאלו. כאשר מחטאים קטטר באנטיביוטיקה, יש הרבה מחלות של בקטריות עמידות לאנטיביוטיקה. המציאות היא כזו, שהשימוש חסר האחריות באנטיביוטיקה ברפואה ובחקלאות, הוא שגרם למצב זה.
למרות כל המידע, רופאים מרבים לטפל עם קטטר שמחוטא באנטיביוטיקה ואלו גורמים ליותר חולי וסבל. אם כי אין הרבה מחקרים בנושא, ברור כיום שדבש מנוקה יעיל כנוגד בקטריות. רופאים לא משתמשים בדבש זה לחיטוי בטענה שיעילותו לא הוכחה, ולא עורכים מחקרים כדי לוודא אם יש בו תועלת או לא. במחקר בסאות'המפטון , החוקרים מצאו שחומר זה יעיל לפחות כמו כל חומר שמשמש ברפואה לאותו צורך. דבר אחד ברור – בקטריות לא פיתחו עמידות לדבש זה. בקרדיף, בריטניה, נערך בשנת 2011 מחקר דומה וגם בו נמצאו התכונות המועילות שבדבש זה. באגודה למיקרוביולוגיה פרסמו מאמר לגבי העמידות הגוברת והולכת של חיידקים לאנטיביוטיות השונות. כך, יש חשיבות רבה לממצאים על דבש מנוקה. כאשר ערבבו חיידקי סטרפטוקוקוס עם דבש מנוקה הייתה תמותה ניכרת בקרב החיידקים.

דבש זה מתאים גם לטיפול מקומי בפצעים. סטרפטוקוקוס A הוא חיידק הגורם לאילוח בפציעות – הדבש יעיל גם נגדו. לדבש זה יש גם יכולת נוגדת חמצון. הוא חומר אנטיביוטי ואנטי דלקתי. על-ידי ייבוש, הכינו ממנו אבקה המכילה חומרים רבים נוגדי דלקות ונוגדי חמצון – כולם מעולם הצומח, כולם טבעיים.

לדבש מנוקה יש יכולות אנטיספטיות כנגד 60 סוגי חיידקי מחלות, מספר סוגי וירוסים ומספר סוגי פטריות גורמי מחלות. יש בו יכולות נוגדות חמצון חזקות בזכות תרכובות פנוליות שבו, פפטידים, חומצות אורגניות ותרכובות רבות נוספות. בעזרתו טיפלו גם בבעיות בריאות נוספות כמו אלו שבמערכת העיכול, לב, דלקות וסרטן. מוצרים שונים שלו אושרו על ידי רשות המזון והתרופות בארה"ב כמוצרים עם יכולות ריפוי. דבש זה נאגר על-ידי דבורים מצמח המנוקה הגדל בניו-זילנד. מספר מחקרים מצאו יכולות שלו לעזור גם לחולי סרטן, לאלו הסובלים מהרפס, כוויות, פצעים, חתכים ועקיצות בעלי חיים שונים. לא הייתי מנסה אותו נגד נחשים… עד כה, יכולות ריפוי של דבש אושרו רק לגבי דבש מנוקה. למעשה, כל תכונות הריפוי שנזקפו לאבקה המיובשת של דבש זה מצויות כמובן גם בדבש כמות שהוא. היו איתו הצלחות גם בטיפול בלוקמיה, ציסטיק פיברוזיס, אחרי השתלת איברים ונגד התמכרות לתרופות. במספר מחקרים, הוא נמצא כמחטא יעיל יותר ממי חמצן. הוא נמצא יעיל כנגד 60 סוגי חיידקים גורמי מחלות, חיידקים אירוביים וחיידקים אנאירוביים, חיידקים גרם-חיוביים וגרם- שליליים.
חשוב לקנות דבש כזה בצורתו הטבעית, במצב שלא עבר חימום או באבקה שהוכנה ממנו על-ידי חברה בעלת מוניטין. בארץ יש דבש שהופק מפרחי העץ שיזף מצוי – גם לו יש תכונות ריפוי, אך עדיין הוא לא נחקר דיו.

להזמנת דבש מנוקה לחצו כאן
מקורות
Journal of Clinical Pathology September 26, 2016
Sultan Qaboos Univ Med J. 2013 August;13(3):359-367
Microbiology Society January 3, 2012
Int J Low Extrem Wounds. 2006 March;5(1):40-54
Clin Infect Dis. 2010;51(1):58-65
Iran J Basic Sci. 2013 June;16(6):731-42
Medical Science Monitor 10(8):MT94-98; August 2004
The Joanna Briggs Institute April 14, 2011
Otolaryngol Head Neck Surg. 2009 July:141(1):114-8
Asian Pac J Trop Biomed. 2011 April;1(2):154-160

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול