אינטגרציה טיפולית הפרייה חוץ גופית  ורפואה סינית מסורתית (חלא א׳)

אינטגרציה טיפולית הפרייה חוץ גופית  ורפואה סינית מסורתית

 & TCM(In-Vitro Fertilization)  IVF

יעילות האינטגרציה של הרפואה הסינית בתהליכי ההפרייה החוץ גופית 

מאת – דר' יוסי קיטרו N.D.  Dipl.CM

 

משנת 2010, בה התחלתי לטפל בנשים עם בעיות פריון מסוגים שונים, באמצעות הרפואה הסינית המסורתית, הצלחתי לעזור להביא 9 ילדים לאויר העולם. חלק מהנשים עברו מחזורי הפרייה חוץ גופית בין 3-7 שנים לפני שהגיעו אלי, הפריות שלא נגמרו בהריון מוצלח שהביא ללידה. הפנייה אלי הייתה בגדר "המוצא האחרון". חלק מההריונות המוצלחים היו בשילוב של IVF עם הרפואה הסינית ושניים היו טיפול להריון בהליך הטבעי. רוב הנשים היו בגילאי ה30 פלוס עד 44. כגילוי נאות היו עוד נשים שנשקו את גיל ה-45 ועברו טיפולי הפרייה, בהן לא הצלחנו להביא להריון שמסתיים בלידה והבאת ילד לאויר העולם. כך שסך הכל מתוך 14 מקרים, 8 מקרים הצלחה מקרה אחד נולדו תאומים, ו6 מקרים לא מוצלחים.

אחד הדברים המדהימים שלמדתי מכל זה שהסטרס הינו הבסיס לחוסר הפיריון וחוסר היכולת להחזיק הריון. מתוך 14 המקרים שהייתי מעורב בהם, רק אשה אחת הייתה עם בעייה גניקולוגית שבעתייה לא הצליחה להכנס להריון טבעי והייתה צריכה את ההתערבות של ההפרייה החוץ גופית יחד עם הטיפולים שלי, דבר שהביא ללידה מוצלחת לאחר 5 שנות ניסיון של IVF ו10 חודשים בהם טיפלתי בה בשילוב. שאר הנשים בהן טיפלתי, לא סבלו משום בעיה רפואית או בעיה גניקולוגית כלשהי, אלא פשוט הסטרס "כמעט הרג" את יכולת ההתעברות הטבעית.

אחד המקרים היה קלאסי. אשה בת 36 גננת שהתחתנה בגיל מאוחר, ללא סיבה רפואית, לא הצליחה להביא ילד לאויר העולם. היא נסתה כמה מחזורי הפרייה חוץ גופית באחד המכונים בבית חולים במרכז. לאחר תקופה שמעה שהרפואה הסינית יכולה לעזור, ו"כמוצא אחרון" פנתה לקליניקה שלי. היא הייתה קצת סקפטית אבל מה לא עושים עבור ילד?. כפגשתי אותה זה היה מקרה קלאסי של בחורה בסטרס שכל העולם סובב סביב ההריון. מסתבר שגם הרופא שטיפל בה אמר לה כמוני, שאין לה שום בעיה להכנס להריון טבעי והוא מבצע את טיפולי ההפרייה רק מתוך זה שעל פי חוק מגיע לה. במקרה הזה רוב הטיפול שלי בה, התרכז בנושא ההתמודדות עם הסטרס. מעט מאוד התרכזתי בנושא ההפרייה, כשבחלק הזה דאגתי להתרכז בחיזוק ותמיכה במערכת הגניטלית. אני אקצר את הסיפור, רצה הגורל והמחלקה להפרייה חוץ גופית באותו בית חולים, עברה לביניין חדש והודיעו מראש לכל המטופלות שהמכון להפרייה חוץ גופית יהיה סגור למשך כחודש. נחשו מה קרה בחודש בו המכון היה סגור, והיא לא יכלה לקבל טיפולי הפרייה, פרט לטיפולים שלי?… נכון! היא נכנסה להריון טבעי.

זה היה מקרה כל כך קלאסי לכך שהסטרס יכול לפגום בכל תחום בבריאות שלנו כולל חוסר יכולת להביא ילדים לאויר העולם.

 

אז הנה לכם כמה טיפים וכמה הסברים, מדוע חשוב, כדאי וצריך לשלב טיפולים ברפואה הסינית יחד עם טיפולי הפרייה חוץ גופית. עד כמה זה מוסיף ועד כמה זה מעלה את אחוזי ההצלחה. כי הצלחה

 

מה היא הפרייה חוץ גופית IVF?

בפשטות, השם בעצם מסביר את מה שזה. השחלות משופעלות באמצעות תרופות על מנת לייצר כמות של ביציות, אשר לאחר הביוץ שואבים את הביציות הבשלות. אז בתהליך מעבדתי מפגישים את הביציות שזה עתה נשאבו עם תאי זרע אשר נאספו מבן הזוג או מתורם, ובעצם ההפרייה של הביצית ע"י תא זרע מתבצע על מצע מיוחד בצלחת פטרי בתנאי מעבדה. כאן מתחיל שלב ההדגרה, בשלב הזה מנטרים את התפתחות הביצית המופרית במשך חמשה הימים הבאים. כשביום החמישי בוחרים את הביציות המופרות שהן כבר החלו להתחלק, ובעצם זה השלב העוברי ההתחלתי ומחזירים אותן לרחם. לרוב מחזירים 1-2 עוברים, במידה והתפתחו יותר עוברים, את השאר מכניסים להקפאה כך שבמידה וההריון לא יצלח הפעם, יהיו עוד עוברים שיוכלו להיות מושתלים במחזור או המחזורים הבאים.

 

שעורי ההצלחה

מנתונים שנאגרו עד היום, ב-29% מהמקרים ההפרייה מסתיימת בהריון. בנשים שהן צעירות וגילן פחות מ-38, אחוזי ההצלחה היו גדולים יותר והם עומדים על 38% בהם ההפרייה מסתיימת בלידה. בנשים שגילן מעל 38 אחוזי ההצלחה הם נמוכים יותר 8-20% בהם ההפרייה סתיימת בלידה. המחקרים מראים שבנשים מעל גיל 42 שעורי ההצלחה להביא ללידה באמצעות הפרייה הם מאוד נמוכים, זה על כן משרדי הבריאות בעולם המערבי מגבילים את גיל הזכות למימון הפרייה ע"י הממסד הרפואי ל45, דבר הגורם לעוגמת נפש אצל הרבה נשים וזוגות.

 

כיצד הרפואה הסינית המסורתית TCM תורמת לתוצאה חיובית במחזורי הטיפול בהפרייה חוץ גופית?

  • מעלה את פעילות ויעילות השחלות בייצור ביציות בריאות, יחד עם זה או במקביל, מיתון רמות ה-FSH במידה והם בערכים גבוהים. ערכים גבוהים של FSH פוגמים ביכולת השחלות לייצר ביצים והבשלתן.
  • מעלה את רמות האסטרוגן, במידה והן נמוכות.
  • מעלה את טיב ואיכות הביציות.
  • במידה והבעיה היא באיכות, בכמות והמוטיליות של הזרע, טיפול ברפואה סינית בגבר תגביר את הפוריות הגברית.
  • הפחתה בתופעות הלוואי של התרופות הניטלות במחזור ההפרייה החוץ גופית.
  • מעלה עיבוי רירית הרחם במידת הצורך.
  • מעלה את יעילות ההשרשה בזמן החזרת העוברים לרחם.

 

רפואה סינית מסורתית לעומת הפרייה חוץ גופית

השאיפה בתהליך ה-IVF להגדיל את כמות הביציות ולא תמיד שולטים באיכות הביציות. הם מגדילים את ההסתברות להצלחה בזה שהם מעלים את מספר הביציות. עיבויי רירית הרחם הינו עוד פקטור נמדד. טיפולים ברפואה סינית מסורתית אינה מתערבת בכמות הביציות אלא, מתמקדים באיכות הביציות והזנת הביציות על מנת שתהיינה אפקטיביות כמו כן מתמקדים ביכולת השיחרור של הביצית מהשחלה והתנועה שלה בחצוצרה. במידה ומדובר בהפרעת פיריון אצל הגבר, אזי מתמקדים בשיפור ההזנה של תאי הזרע בכך מגדילים את ספירת הזרע, את המוטיליות של תאי הזרע ובראש ובראשונה את איכות תאי הזרע. הרפואה הסינית המסורתית מתמקדת בבריאות הכוללת של ההורים כשהדגש על הקשר שבין אנרגיית הכליות והתמצית, ה-jing שהוא על פי הרפואה הסינית המקור הגנטי שלנו ובכך אנו רואים את ההקשר שבין הרפואה הסינית המסורתית לבין הביטוי הגנטי שלנו שכיום זהו תחום חדש בביולוגיה הנקרא אפיגנטיקה, מה שמסתבר שהסינים העתיקים ידעו עוד לפני אלפי שנים, לנו זה חדש. על פי הרפואה הסינית, הכליות הם זוג האברים האחראי לגנטיקה (ואני יכול להוסיף, על סמך המחקר שאני עושה עכשיו, ועליו תוכלו לקרוא באתר, על האפיגנטיקה), הכליות אחריות על אברי הרבייה שלנו על כן, על מנת שמערכת הרבייה תהייה פרודוקטיבית עלינו לחזק את הכליות.

 

TCM או הרפואה הסינית המסורתית הינה חפה מכל תופעות לוואי או סיכון לאם ולעובר, מכיוון שזו רפואה הוליסטית המטפלת בגוף כולו. אחד הדברים שיש לקחת בחשבון שהתגובה לטיפולים ברפואה הסינית יכולים לקחת יותר זמן מכיוון שהם עמוקים יותר ולוקח לגוף יותר זמן להתאזן ולהגיב, מאשר לטיפולים ברפואה הקונוונציונאלית שהם אינטנסיביים וחזקים יותר ולעיתים אף אגרסיביים יותר לגוף, על כן התגובה יכולה להיות יותר מהירה אך עם תופעות לוואי, דבר שנמנע מהמטופלים ברפואה טיבעית או סינית.

 

TCM מתמקדת באיכות הביציות במהלך מחזור ה-IVF. התמצית בה אנו מתמקדים ברפואה הסינית, אינה באה לידי ביטוי ברפואה הקונוונציונאלית, מספר מחקרים מראים כי שילוב הרפואה הסינית בתהליך ה-IVF  ובהתליך  ICSI (Intracytoplasmic sperm injection )  הזרקת זרע בודד לביצית, בשימוש במצביםבהם הזרע אינו תקין, הביא להולדת ילדים בריאים יותר, ונרשמו מעט יותר פגמי לידה.

 

 

טכניקות ברפואה הסינית המסורתית המיושמות בטיפולי פוריות:

שתי הטכניקות העיקריות הן – צמחי מרפא ודיקור.

לגבי צמחי מרפא הסיניים, הם מאוד חזקים ועלולים להפעיל תהליכים גופניים שאין ברצוננו להעיר, בייחוד כאשר מדובר בשילוב עם תהליכי טיפולי פוריות מערביים שגם שם ניטלות תרופות והורמונים שמוציאים את הגוף מאיזון, ואינם מתאימים לכל. ככה שאני לא ממליץ על שילוב של צמחי מרפא סינים או פורמולות צמחי מרפא מהטעם הפשוט שלא תמיד יש לנו שליטה בתכולת הפורמולות ולא תמיד יש מידע אמין על התגובות הבין תרופתיות והאינטראקציות שבין צמחי המרפא הסיניים לבין תרופות מערביות על כן, בשלב העדין הזה של טיפולי פוריות, עדיף להסתמך על טכניקת הדיקור.

 

אקופונקטורה או בעברית דיקור סיני:

קיימים מספר מחקרים המראים על תגובת האצה כאשר משלבים בתהליך ה-IVF גם טיפולי דיקור. בייחוד כאשר המדובר בהגדלת ההזנה והגברת האיכות של הביצית ולאחר מכן האצת התנועה של הביצית בחצוצרות ומניעת עווית של השירירים הקטנים והעדינים של החצוצות.

למרות שבשלב הזה אין לי ולא לאף אחד אפשרות להסביר בצורה הגיונית למוח המערבי, מהי המכניקה של הרפואה הסינית, איך הכנסת מחט לנקודה מסויימת בגוף משפיעה על האיבר מבחינה תיפקודית. את זה אני מבטיח להסביר לכם, לכשאסיים את עבודת המחקר שלי בנושא של מהי המכניקה של הרפואה הסינית ובייחוד הדיקור הסיני וזאת תוך שימוש בתופעות מתחום פיזיקת הקוונטים או כפי שאנחנו מגדירים את זה ה- quantum Biologyז"א הסבר תופעות ביולוגיות תוך הבסרתם על פי התופעות הלא הגיוניות של פיזיקת הקוונטים. עד שאסיים את המחקר שלי פשוט צריך להעזר בסבלנות. דבר אחד אני מבטיח לכם שברגע ויהיו לי התוצאות מהמחקר, אתם הראשונים לדעת

הדיקור משפר את התוצאה הסופית של ה-IVF בארבע דרכים:

  • להקל על תופעות הלוואי של התרופות הניטלות במחזור ההפרייה החוץ גופית ושיפור התגובה ההורמונלית של הגוף.
  • משפר את זרימת הדם והזנת הרחם והשחלות.
  • הרגעת המתחים המתהווים כתוצאה מכל תהליך ההפרייה שהוא תהליך המכניס את הגוף לסטרס ומוציא אותו מהאיזון.
  • תורם להרגעת והכנה של הרחם לקראת החזרת העוברים והשרשתם.

 

כאשר השחלות מתפקדות כיאות, הן מגיבות לסטימולציה ע"י רמות ה-FSH ואסטרוגן. לגירוי הזקיקים ולהתפתחות רירית הרחם ושיפעול השחלות לייצור ביציות גם בכמות טובה וגם באיכות טובה.

 

תרומת טיפולי הרפואה הסינית המסורתית כהכנה למחזור טיפול הפרייה חוץ גופית

בהתחשב בתוצאות הנמוכות של ההפרייה החוץ גופית, כל מה שניתן לעשות ולתרום הרי זה משובח, וכל זה למטרה העילאית – הבאת ילד בריא לאויר העולם, תוך שמירת בריאות האם. על כן הכנת הגוף לפני תחילת מחזור הטיפול ב-IVF הינו בעל משמעות חשובה להצלחת ההליך. בריאות הורמונלית מקדימה, הינה בעלת משמעות גם כשהמדובר בגברים. הוכח כי התעברות מתאי זרע שאינם מאיכות טובה ז"א תאי זרע בעלי מורפולוגיה חלשה, מוטיליות ירודה גרמו להפלות וחוסר יכולת להחזיק הריון לאורך כל התקופה וברוב המיקרים מביא למות העובר והפלה מוקדמת. במחקר שפורסם ב- New England Journal of Medicineבסתיו 2002 הראו בבירור כי פיגמי הילודה הוכפלו בתהליכי IVF אשר כללו הליך ICSI (Intracytoplasmic sperm injection) הזרקת זרע בודדלביצית, בשימוש במצבים בהם הזרע אינו תקין. מחקר זה מראה על כך שאיכות הזרע גם אם ההתעברות התבצעה, יכולה להשפיעה על מהלך ההריון.

עוד הראה המחקר כי נשים נכנסו להריון טבעי, כאשר הן הכינו את גופן ע"י שימוש ברפואה סינית מסורתית כטיפול קודם להליך ה-IVF.

 

מחקר בנושא היעילות של הדיקור הסיני בשילוב עם IVF

מחקר  שהתפרסם ב- Fertility and Sterility נמצא ש-26% מהנשים שהיו בתהליך הפרייה IVF נכנסו להריון בסוף התהליך, לעומת 43% של נשים שנכנסו להריון בהליך של IVF ששולב בהליך זה גם דיקור סיני לפני ובזמן התהליך. דבר זה הינו מפתיע כי זהו שיפור של 50% ביעילות הIVF כשמשלבים דיקור. הנשים בשתי הקבוצות היו בנות אותו גיל, מספר העוברים היה דומה, כך גם מספר מחזורי הטיפולים הקודמים. יש לקחת בחשבון כי הליך IVF הינו יקר כל ששילוב דיקור משפר את היעילות ומוזיל את תהליך הכניסה להריון.

על פי מחקר אחר שפורסם ב- journal Medical Acupuncture , נראה כי דיקור משפעל את הזקיקים לייצר ביציות בנשים העוברות הליך IVF בצורה טובה יותר, גם בכמות וגם באיכות. מחקר קטן בשש נשים שלכולן הייתה בעיה בייצור ביציות איכותיות, חוץ מטיפול הורמונלי מקסימלי, שלוש מהן קיבלוט גם דיקור והן ייצרו ביציות ברמה משמעותית גבוהה מאשר אלה שלא שילבו דיקור שלוש הנשים הללו התעברו אך רק אחת החזיקה את ההריון מעבר לטרימסטר הראשון. המחקר הראה כי הדיקור עזר גם לרמות גבוהות של אסטרוגן.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול