אישור מדעי לתועלתה של המדיטציה כטיפול במחלות נפש

 

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי,

כל הזכויות שמורות להוכברג מרדכי ואריאלה


הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומהאינטרנט. הנזקק לטיפול – מן הראוי שיפנה לייעוץ אצל רופא או אצל תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

 

בארצות המזרח אנשים מתרגלים מדיטציות כבר אלפי שנים. כעת, מחקרים שנעשו במערב הראו את התועלת של מדיטציה כדרך שעוזרת להתגבר על מחלות נפש. עם אבחון בעזרת MBCT, Mindfulness Based Cognitive Therapy, מדיטציה התקבלה כדרך טיפול במצבים שונים של רפואת הנפש.

מדיטציות ידועות כמקנות תחושת רוגע ואושר. כעת, בעזרת מכשירי סריקת מוח, נמצא ההסבר לכך. אזור אחד במוח עליו משפיעה המדיטציה הוא האמיגדלה. אזור זה אחראי על שליטה במצבי סטרס. היא משפיעה גם על אזור האינסולה שאחראי על רגשות עמוקים. כך, אלו העוסקים במדיטציה בקביעות הם פחות אגרסיביים. חלק זה של המוח מסדיר גם את הנושא של ניהול סכסוכים עם האהובים עלינו וגורם לנו לחרטה כאשר אנו פוגעים במישהו מבחינה נפשית. בדרך זו אנו מסיימים את הסכסוכים.

במחלות נפש בהן יש רמת חרדה גבוהה, מרכזים אלו במוח נתונים בפעילות יתר והאדם מאבד שליטה. המדיטציה מרגיעה את האזורים האלו ומפחיתה את הקשר בין חלקים האחראים על רגשות לבין חלקים אנליטיים במוח. מדיטציות יכולות לעזור לאנשים הסובלים מסטרס רגשי או מדיכאון, כשהן לעצמן או בשילוב עם תרופות צמחיות ותוספי מזון.

בעזרת מדיטציה טיפלו במצבים נפשיים רבים כמו דיכאון, חרדה, מספר סוגי סכיזופרניה, התמכרויות, מאניה-דפרסיה, התנהגות תוקפנית ומצבי סטרס. יש גם מחקרים המלמדים שמדיטציה משפרת מצב של חולים במחלות גופניות שונות.

מדיטציה מול תרופות

במאתיים השנים האחרונות בארצות המערב טיפלו בדיכאון ובמחלות נפש בשלל טיפולים, כמו הצמדת עלוקות, הקזת דם, קידוח חורים בגולגולת כדי ש"השדים יצאו", שוק חשמלי ותרופות פסיכיאטריות. לעומת זאת, במזרח טיפלו עם מדיטציות וצמחי מרפא.

מדיטציות הן טיפול בטוח, לא תרופתי. הן עוזרות לפתור את הבעיות על ידי החזרת השליטה לחולים, כאשר הם מרגישים שאין הם יכולים לשלוט על מחשבותיהם ורגשותיהם. שלא כמו עם תרופות, אין פה השפעה מהירה – זהו טיפול תלוי מינון ומשך זמן, טיפול שמביא להקלה ללא כל תופעות לוואי שיש למספר תרופות פסיכיאטריות. תרופות אלו יכולות להגביר את אותם הסימפטומים שהן היו אמורות לרפא. בכלל תופעות הלוואי שלהן נמנים נטיות אובדניות, דיכאון, חולשה מינית, עצירות, דופק מהיר, בעיות מחזור, חוסר מנוחה, טשטוש, הפרעות ראייה, דמיונות שווא ותנועות לא רצוניות. תופעות אלו גורמות למרבית המטופלים איתן להרגיש יותר גרוע ממה שהרגישו לפני הטיפול והמצב הולך ומדרדר ככל שממשיכים בלקיחת התרופות. עם מדיטציות המצב הפוך – ככל שממשיכים איתן יותר, כך נעשה המצב טוב יותר.

לסיכום, מי שרוצה עזרה מיידית כמו תחושת התעוררות מיידית שאחרי שתיית קפה, מדיטציה איננה בשבילו. עובר זמן עד שההשפעה ניכרת. אבל כאשר המדע המערבי מקבל את התועלת של מדיטציה כעובדה מדעית, יש סיכוי לראות סוף סוף ברפואת הנפש התקדמות של ממש.

 

מקורות

Western Medicine Finally Recognizes Meditation as Treatment for Mental Illness. NaturalNews. Saturday, February 25, 2012, by: D Holt

http://www.naturalnews.com/035061_meditation_treatment_mental_illness.html#ixzzlnlJrlOYh

 

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול