אכילת תות עץ שומרת על כישורי המוח וסותרת פעולת גנים גורמי אלצהיימר

עם פירות עץ התות יש בסין היסטוריה ארוכה של שימוש רפואי – לפחות 3,000 שנים. ברפואה הסינית מרבים להשתמש בו כפרי מרפא. מחקרים מן השנים האחרונות לימדו שלפרי זה יש איכויות נוגדות חמצון ונוגדות דלקות רבות עוצמה. אמנם, עונתו של פרי זה, בתחילת הקיץ, די קצרה, אך ניתן להשיג פירות תות מיובשים – גם בהם נשתמרו מרבית איכויותיו של פרי זה.
פירות התות עזרו להתפתחות סינפסות בעצבים, יצירת אצטילכולין, התמיינות תאי עצב ושיפור הזיכרון – הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. פירות התות מכילים קרוטנואידים, ויטמין B1, B2, ויטמין C. חלבון ובמיוחד פלוונואידים מקבוצת האנטוציאנינים. כבר מזה זמן רב האנטוציאנינים מוכרים כעוזרים לטיפול במחלות סרטן, סוכרת, מחלות לב וכלי דם, מחלות כבד ומחלות ניווניות של המוח והעצבים. העובדה שלפירות התות יש יכולת הגנה על המוח והעצבים הייתה מוכרת שנים רבות, אך לא ידעו מהו מנגנון הפעולה של פרי זה – במחקרים מן השנים האחרונות פוענחו המנגנונים שבעזרתם יש לפרי זה איכויות בריאותיות כה רבות. הבדיקות הניבו תוצאות עד לרמה של הגנת פרי הזה בפני מחלת האלצהיימר. במחקר נמצא אילו שינויים קורים לגנום האנושי עם צריכת פירותיו של עץ התות. הוא מגביר את יכולת הפעולה של תאי עצבים במוח ובכך שומר על כישורי המוח – גם נוגד התפתחות של מחלת אלצהיימר..

במחקר שפורסם בינואר 2014 נבדקה ההשפעה של מתן תמצית מפרי תות עץ על הזיכרון של בעלי חיים. ניתנו להם 3 מינונים שונים – 20, 100 ו- 500 מ"ג לק"ג משקל גוף כל יום למשך 7 ימים. במחקר זה נמצאה השפעה חיובית, תלוית מינון, על פעולות המוח והזיכרון בכלל זה. עם החומרים נוגדי החמצון שבפרי התות נערכו מחקרים רבים ונמצא שבמקרים של פגיעה מוחית, מתן שלהם צמצם נזק הן לטווח קצר והן לטווח ארוך. איתם, היה שיפור ביכולת למידה וזיכרון בכל המדדים שנבדקו. כאמור, בפרי התות יש כמות רבה של אנטוציאנינים שונים ובשנים האחרונות נערכו איתם מחקרים רבים ופורסמו מאמרים רבים לגבי פעולתם. כאמור, גם נמצא שלפירות התות יש השפעה משקמת אחרי פגיעות מוחיות והם גם נוגדים תהליכי הזדקנות של המוח.

במחקר נמצא שחומרים סותרים פעולת גנים שהתבטאות שלהם גורמת למחלת אלצהיימר. בניסוי עם בעלי חיים, פירות התות סיפקו הגנה בכך שהם צמצמו היווצרות של פלאקים עמילואידים. תאים יוצרי פלאקים עמילואידים הפסיקו להתחלק במוח ובכך נעצרה יצירת הפלאקים העמילואידים שם. ללא טיפול עם פירות התות, אותם גנים פגומים גרמו גם ליצירת פלאקים עמילואידים וגם לתמותה של תאים במוח – אפופטוזיס. אפופטוזיס גורם, בתנאים אלו, לפגיעה ברקמות המוח ובכישוריו. בבדיקות נמצא שהשפעת התות שינתה את ההתבטאות של מעל ל – 24,000 גנים שונים – אותם גנים שההתבטאות שלהם גורמת למחלת אלצהיימר. אותם גנים גורמים להתפתחות ציטוקינים רעילים ולדיכוי תהליכי ההתחלקות הנורמאליים של תאים במוח. הפעילות החשובה של תמצית פירות התות הייתה כאמור צמצום באפופטוזיס של תאים במוח. מרבית התועלת של פירות התות התבטאה כאשר הם נצרכו לפני או ממש עם תחילת הופעת הסימנים של ירידה בכישורי המוח.

מקורות

Song N, Yang H, Pang W, Qie Z, Lu H, Tan L, Li H, Sun S, Lian F, Qin C, Jiang Y. Mulberry extracts alleviate aβ 25-35-induced injury and change the gene expression profile in PC12 cells. Evid Based Complement Alternat Med. 2014;2014:150617. doi: 10.1155 / 2014 / 150617.
Song N, Pang W, Yang H, Tan L, Fu J, Li H, Jiang Y. [Primary study on protective effect of mulberry extracts on Abeta25-35-induced PC12 cells injury]. Wei Sheng Yan Jiu. 2012 Nov;41(6):925 – 9.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול