אפונה הינה ספק טוב של חלבון

כותב ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי
הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

צריכת חלבונים, בכל הגילאים אבל בעיקר בגיל המבוגר, דורשת תשומת לב מיוחדת, בעיקר לגבי אלו שצורכים חלבון רק ממקורות צמחיים. חלבונים מן החי, כפי שיש בבשר, ביצים ומוצרי חלב, תורמים לא מעט לתחלואה במחלות הציביליזציה. לגבי צמחונים וטבעונים שאוכלים גם מזונות טבעיים מתועשים, אבקה מזרעי אפונה מיובשים הינה ספק חלבון טוב. יש מבוגרים שזקוקים להרבה יותר חלבון יחסית לבני גילם. אז, דרושים מזונות צמחיים ספקי חלבון לשם מילוי צרכיהם. חשוב לציין שלגבי מי שאוכל רק מזון לא מבושל, הוא יכול להסתפק בכמות חלבון קטנה יותר מאשר אלו שאוכלים גם אוכל לא מבושל וגם אוכל מבושל. למעשה, יש צורך בכמויות מספיקות של חלבון כדי למנוע סרקופניה – אובדן מסת שרירים של הגיל המבוגר, שגורמת לחולשה ולנזק אם יש נפילה וגם לאי-יכולת להתאמץ בעבודות או חיי היומיום עבור מי שחלבונים מן החי לא נאכלים על ידיהם ולחלבונים ממקור של סויה ומוצריה הם אלרגיים.
חוקרים חיפשו מקור אחר לחלבון שהוא כמעט לחלוטין ללא אלרגיות לגביו ועשיר בחומצות אמיניות הכרחיות. חלבון כזה מצוי בזרעי אפונה. אבקת חלבון מאפונה הינה גם דלת שומן, ללא לקטוז, ללא גלוטן וללא סוכר. בזרעי אפונה יש חומצות אמיניות מסועפות שרשרת וגלוטמין שעשויים לתקן חולשת שרירים של הגיל המבוגר ולעזור גם בפיתוח שרירים אצל מתעמלים.
שימור מסת שרירים עם הגיל
בגיל המבוגר יש פחות יצירת חלבונים בוני שרירים בגוף. חולשת שרירים מתחילה כבר מגיל 40. אובדן מסת שרירים מתחילה בדרך כלל אחרי גיל 75 אפילו אצל אלו שכל חייהם עסקו בספורט. אז יש גם יותר אוסטאופורוזיס. מאגרי החלבון בשרירים עוזרים גם להתאוששות מתאונות או ניתוחים – השרירים הם מאגר החלבון של הגוף האנושי. צריכה יומית של כ-15 ג' חומצות אמיניות הכרחיות נמצאה דרושה כדי להגדיל מסת שרירים אצל מבוגרים בתוך 3 חודשים. תפריט עם די חלבון אך דל בקלוריות נמצא גם מוריד יתר לחץ-דם וסיכון למחלות לב. עוד נמצא, שמבוגרים צריכים יותר חלבון מאשר צעירים. מחקרים מצאו שאכילת אפונה ושעועית בכמות המספקת די חלבון, יש בה, ביחד עם פעילות גופנית, תועלת רבה. אשר לכושר הגופני, מן הראוי להזכיר כאן שמי ששותה מיץ סלק, שני שליש כוס מיץ סלק ביום ולא יותר, אצלו הכוח הפיזי עולה ב-13% נוספים. כדי להגיע לכך עם התעמלות יש צורך בחצי שנה של הרמת משקולות.

צריכת אפונה משביעה יותר מאשר צריכת מזון כלשהו מן החי המספק אותה כמות של חלבון. בקטניות יש גם ביטא-גלוקן המקנה הרגשת שובע – אין איתן אלרגיות כפי שיש לחלבון מן החי. פה בארץ, אפונה גדלה בחודשי החורף ושעועית ולוביה בקיץ. ניתן לקנות קטניות אלו בתרמיל אצל מגדלים אורגנים ולהשתמש בהן, הן ללא בישול והן עם בישול. אפונה צעירה חיה ממש טעימה.
חלבון אפונה עוזר לריפוי פצעים, אינפקציות ולהחלמה אחרי ניתוחים. חומצות אמיניות מסועפות שרשרת המצויות באפונה מגינות על מסת השרירים. חומצות אמיניות אלו הן איזולויצין, לויצין וואלין. הן בונות מסת שרירים וגם מגינות על השרירים. הן מספקות אנרגיה למיטוכונדריות, תנורי האנרגיה של התאים. הן מגינות על השרירים גם כאשר אלו עומדים במאמצים עילאיים כמו ריצת מרתון. הן עוזרות לזקנים שלא רק לא יאבדו מסת שרירים אלא יגדילו אותה. צריכת קוואקר עם הקטניות תורמת אף היא לבריאות ולשימור הכושר של מבוגרים. אינולין, המופק מעלי אגבה, עוזר אף הוא לבריאות ולשמירת מסת שרירים ומוריד רמות של כולסטרול וטריגליצרידים.

חלבון האפונה עוזר לשרירים וגם תורם ליכולת הגוף להתגונן בפני מחלות שונות. הוא עוזר גם להורדת משקל עודף. הוא מקנה הרגשת שובע וכך אנשים אוכלים פחות, הוא מפחית הפרשת גרלין, הורמון הרעב בגוף. עם חלבון האפונה, הגוף שורף יותר מהר עודפי שומן. הוא מצמצם תחלואה מכל הסיבות. הוא עוזר לשמירת רמת סוכר רצויה בדם. נמצא שאחרי צריכת אפונה, תוך חצי שעה רמת סוכר גבוהה בדם יורדת לנורמה. לא מדובר על הורדת רמות סוכר גבוהות שיש לחולי סוכרת. לסיכום, אפונה ושעועית מספקות חלבון מעולה ותורמות לבריאות – לא ניתן לומר זאת על חלבונים מן החי.
מקורות:
Gaffney-Stomberg E, Insogna KL, Rodriguez NR, et al. Increasing dietary protein requirements in elderly people for optimal muscle and bone health. J Am Geriatr Soc. 2009;57(6):1073-9.
Paddon-Jones D, Short KR, Campbell WW, et al. Role of dietary protein in the sarcopenia of aging. Am J Clin Nutr. 2008;87(5):1562s-6s.
Argiles JM, Campos N, Lopez-Pedrosa JM, et al. Skeletal Muscle Regulates Metabolism via Interorgan Crosstalk: Roles in Health and Disease. J Am Med Dir Assoc. 2016;17(9):789-96.
Rondanelli M, Opizzi A, Monteferrario F. [The biological activity of beta-glucans]. Minerva Med.2009;100(3):237-45.
L-glutamine. Altern Med Rev. 2001;6(4):406-10.
Kelly D, Wischmeyer PE. Role of L-glutamine in critical illness: new insights. Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2003;6(2):217-22.
Shimomura Y, Yamamoto Y, Bajotto G, et al. Nutraceutical effects of branched-chain amino acids on skeletal muscle. J Nutr. 2006;136(2):529s-32s.
azoxymethane-induced preneoplastic aberrant crypt foci in mature Fisher 344 rats. J Nutr. 2002;132(9):2804-8.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול