גלאוקומה הגנב השקט של הרפואה

גלאוקומה- "הגנב השקט של הראיה"

מאת: דר' אסף קרץ

בכתבה זו ברצוני להביא לידיעת הקוראים מידע אודות מחלת עיניים קשה אשר סובלת מחוסר מודעות מספיק בציבור: מחלת הגלאוקומה (בָּרקית בעברית). מחלה זו ידועה כיום כאחת משלוש המחלות הנפוצות בעולם המערבי הגורמות לעיוורון בלתי הפיך. בקבוצה לא נעימה זו חברות גם מחלת הסוכרת ומחלת ניוון מרכז הראיה של הגיל. שתי המחלות האחרונות הנן מחלות נפרדות ועליהן ארחיב בהזדמנות אחרת.

הבעייתיות במחלת הגלאוקומה הינה כי למרות שהנזק שבה עלול לגרום לעיוורון, הרי שבמיוחד בשלבים ההתחלתיים שלה- אין למחלה סימנים מוקדמים בדרך כלל, וללא אבחנה מוקדמת וטיפול מוקדם, עלול להיווצר נזק בלתי הפיך. מסיבה זו מכונה המחלה "הגנב השקט של הראיה".

 

כרופאי עיניים, במונח "גלאוקומה" אנו מתייחסים למעשה למספר מצבים ומחלות עיניים אשר המשותף לכולן הוא הרס מתקדם והדרגתי של סיבים בעצב הראיה, סיבים אשר יוצאים מרשתית העין ומעבירים את מידע הראיה אל המוח.  ככל שהנזק הולך ומתקדם כך מאבד החולה עוד ועוד מתפקוד עצב הראיה שלו, עד אשר בשלבים הסופיים של המחלה נגרם עיוורון. חלק מהאנשים בציבור הרחב  אשר שמע על המחלה מזהה אותה באופן ישיר עם "לחץ בעיניים".  בחלק מהמקרים אמנם כך הדבר, אך כפי שאסביר בהמשך, אין זהות מוחלטת בין לחץ תוך עיני גבוה ובין מחלת הגלאוקומה.

 

למחלת הגלאוקומה ישנם מספר גורמי סיכון ברורים ולהלן אפרט כמה מגורמי הסיכון העיקריים. גורם הסיכון הראשון הינו גיל. המחלה אמנם יכולה להתרחש גם בילדים ואפילו בעוברים אשר עוד בבטן אמם, אולם אלו יחסית מצבים נדירים. לעומת זאת, ידוע כיום כי שכיחות מחלת הגלאוקומה באנשים מעל גיל 40 הינה בערך 2% ושכיחות המחלה הולכת ועולה עם הגיל! מדובר בשכיחות גבוהה  ולכן חשוב להכיר בכך כי גלאוקומה הינה יחסית מחלה נפוצה.

 

גורם הסיכון השני הברור הינו לחץ תוך עיני גבוה. למה הכוונה? לשם המחשה דמיינו לכם צמיג של מכונית אשר היצרן מבקש למלאו בלחץ אוויר בערך מסוים. אם לחץ מילוי האוויר יהיה גבוה או נמוך מהערך הדרוש, עלול להיגרם נזק לצמיג והוא יישחק. מצב דומה קיים בעין- העין שלנו הינה למעשה כדור המכיל חלקים שונים וכן נוזל מימי וחומר דמוי ג'ל. גם בעין שלנו, כמו בצמיג של מכונית, שורר לחץ פנימי והוא צריך להיות בטווח מסוים של ערכים. אם הלחץ בעין עובר את הטווח התקין- העין לא תתפוצץ (כמו במקרה של צמיג) אולם הרקמות והתאים העדינים הנמצאים בעין אינם מסוגלים לסבול לחץ תוך עיני גבוה לאורך זמן. קבוצת תאים אחת אשר הינה רגישה מאד ללחץ גבוה  מרכיבה את עצב הראיה שלנו המעביר את מידע הראיה מהעין למוח. בנוכחות של לחץ תוך עיני גבוה, תאים אלו מפסיקים את פעולתם ולבסוף מתים. התוצאה הינה אובדן הדרגתי ומתמשך של "שדות ראיה"- החולה מאבד חלקים משדה הראיה שלו, ולרוב הוא כלל לא מבחין בכך. רק כאשר האבדן הינו משמעותי עשוי החולה להבחין ש"משהו לא בסדר" אך אז כבר יתכן ונגרם נזק נרחב ומשמעותי.  מסתבר שלעשירית מהאוכלוסייה יש לחץ תוך עיני גבוה, אשר עלול לשים אותם בסיכון לפתח את המחלה. בנקודה זו יש לציין כי לחץ תוך עיני הוא רק גורם סיכון ואין משמעו בהכרח גלאוקומה. במקרים לא מעטים מתפתחת גלאוקומה גם בלחץ תוך עיני תקין, ומהצד השני של המטבע, ישנם מקרים בהם ישנו לחץ תוך עיני גבוה אולם אין גלאוקומה.

 

גורם הסיכון השלישי הברור הינו היסטוריה משפחתית של אדם מקרבה ראשונה אשר חלה בגלאוקומה. במקרים אלו עולה הסיכון לפתח גלאוקומה בצורה ניכרת ובאנשים אלו חשובה במיוחד האבחנה המוקדמת.

 

קיימים גם מספר גורמי סיכון משניים למחלה כגון סוכרת וקוצר ראיה גבוה, וכן סוגים רבים  ומגוונים של מחלת הגלאוקומה, אולם לצערי אינני יכול להקיף את כל רפואת העיניים בכתבה קצרה באתר זה…

אבחנת המחלה נקבעת אך ורק על סמך בדיקת עיניים על ידי רופא עיניים, רצוי בעל התמחות-על בגלאוקומה.  בבדיקה ישאל הרופא פרטים חשובים אודות הנבדק, יבדוק בדיקת עיניים מקיפה, הכוללת את עצב הראיה וימדוד את הלחץ התוך עיני. לפי הצורך, יפנה הרופא את הנבדק לביצוע בדיקות משלימות כגון בדיקת שדות ראיה, צילום של עצב הראיה ובדיקת עובי קרנית.  הטיפול "נתפר" לפי מצב החולה ועשוי לכלול טיפות עיניים, טיפולי לייזר מיוחדים ובמקרים מתקדמים גם ניתוח.

 

בברכת רפואה שלמה,

ד"ר אסף קרָץ

 

ד"ר אסף קרץ הינו רופא עיניים ומנתח בכיר, בעל התמחות-על בגלאוקומה וקטרקט. ד"ר קרץ מנתח עיניים במחלקת העיניים במרכז הרפואי סורוקה, וכן במרכז הרפואי "שבע עיניים" בבאר שבע.

 

 

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול