גרד בפות PRURITUS VULVAE-

PRURITUS VULVAE הוא המונח הניתן לגרד שפוגע באזור אברי המין.

יש להבדיל מושג זה מ – VULVODYNIA, שמתייחס לסימפטומים של צריבה וכאב כרוניים בפות.

PRURITUS VULVAE מאוד שכיח ויכול לגרום לאי נוחות ולסבל קשים. הנשים שסובלות ממצב זה בד"כ סובלות ממנו שנים רבות וכעת הן מחפשות טיפול זמני, לפחות שיקל עליהן במקצת.

יש מספר סיבות ל- PRURITUS VULVAE ואלה כוללות :

1. מצבים בעור כמו דלקת עור DERMATITIS, חזזית פשוטהLICHEN SIMPLEL ספחת PSORIASIS או ליכן סקלרוזוס [SCLEROSUS LICHEN]

2. מיקרואורגניזמים כמו קנדידה [CANDIDA], ריבוי של לקטובצילים[[LACTOBACILLI, גרדנרלה [בקטריאל וגינוזיס] [VAGINOSIS , GARDNERELLA BACTERIAL] , טריכומונס TRICHOMONIASIS] ] וקונדילומה CONDYLOMA ACCUMINATUM]].

3. Irritant contact dermatitis כתוצאה מגרודים, חיכוך, תחתונים הדוקים מדי, סבון או חומרים לא מתאימים.

4. סרטן עור כמו מחלת פאג'ט שלא לשד, מצב טרום סרטני בפות [vulvar intraepithelial neoplasia = VIN] וסרטן פות פולשני.

לעיתים קרובות כמה מהגורמים האלה נוכחים, וזה יכול להיות קשה לקבוע את הסיבה המדויקת של העקצוץ ו או פריחה. הרופא יצטרך לבחון את האזור הנפגע ולקחת משטחים לבדיקה מיקרוביולוגית. אזורי עור אחרים יבדקו על מנת לקבוע אם מדובר במחלת עור מפושטת.

טיפול עצמי
יש כמה עקרונות כלליים לכל המקרים :

· הישארי רגועה במיוחד בלילה שאז הגרד עלול לגבור.

· לבשי תחתונים מאווררים ובגד עליון רפוי.

· הימנעי מתחתוני ניילון.

· התרחצי פעם או פעמיים ביום במים פושרים בלבד ללא סבון או עם אל סבון.

· הימנעי מלגרד ומלשפשף את האזור. גרוד בודד גורם לגירוי ולעקצץ להתמיד לשבוע תמים.

· הימנעי מרכיבה על סוסים או אופניים.

· בהכניסך טמפונים עשי זאת בזהירות ואם את משתמשת בפדים אינטימיים החליפי אותם

בתכיפות גבוהה.

· אל תשמשי בקרמים המכילים סטרואידים בריכוז גבוה ליותר ממספר ימים.

לרוע המזל, תגובות אלרגיות מתרחשות בקלות יחסית באזורי עור מודלק באברי המין. לכן הימנעי מלנסות כל קרם שמציע לך הרוקח.

תכשירים שעשויים להועיל הם קרם על בסיס מימי, וזלין או תכשיר לחות נטול אלכוהול וריח. קרם המכיל הידרוקורטיזון בריכוז נמוך יכול להועיל בדרך כלל. בכל אופן רצוי שתפני לרופא שלך בהקדם.

גישות וטיפולים על ידי רופא

אבחון וברור

1. השלב הראשון והקריטי הוא שיחה מעמיקה בינך לבין רופא המיומן במצבים מעין אלו. לרוב זה יהיה רופא נשים שזהו תחום התמחותו.

2. השלב השני יהיה בדיקת המקום כולל באמצעות הקולפוסקופ.

3. השלב הבא כולל בחינת ההפרשה המקומית באמצעות המיקרוסקופ לזיהוי למשל טריכומונס, פטרת השמרים וחיידקים.

4. שלב נוסף עשוי להיות שליחת ההפרשה לתרבית לזיהוי מיקרואורגניזמים כגון: קנדידה, לקטובציליםLACTOBACILLI, גרדנרלה [בקטריאל וגינוזיס] [VAGINOSIS , GARDNERELLA BACTERIAL] , טריכומונס TRICHOMONIASIS

5. ניתן להיעזר בבדיקה היסטולוגית של קטע רקמה ע"י לקיחת דוגמא [ביופסיה]. הקולפוסקופ מסייע בקביעת המקום ללקיחת הביופסיה. תשובות היסטולוגיות עשויות להיות לדוגמא: קונדילומה, סרטן עור כמו מחלת פאג'ט שלא של שד, מצב טרום סרטני בפות [vulvar intraepithelial neoplasia = VIN] סרטן פות פולשני, דלקת עור [[DERMATITIS, חזזית פשוטה [[LICHEN SIMPLEX, ספחת [[PSORIASIS וליכן סקלרוזוס [SCLEROSUS LICHEN]

6. בדיקה נוספת שעשויה להועיל היא בדיקת PCR שבאמצעותה ניתן לזהות את המיקרואורגניזמים הבאים: ו קנדידה [CANDIDA], טריכומונס TRICHOMONIASIS] ] קונדילומה CONDYLOMA ACCUMINATUM]], שלבקת [HERPES],

טיפול

1. הטיפול הראשוני יהיה כמובן כנגד המיקרואורגניזם שימצא בבדיקות המצוינות למעלה. טיפול זה עשוי להיות קרם או נרות כנגד פטריות, טפילים או חיידקים וטיפול בלייזר כנגד קונדילומה.

2. במידה ומדובר במצב טרום סרטני או סרטני הטיפול יהיה בהתאם.

3. במידה ומדובר במחלה נוונית כמו הליכן למיניהן הטיפול יהיה באמצעות משחה או קרם המכילים סטרואידים.

4. לעתים מועיל שימוש מקומי בקרם סטרואיד מיני ממשפחת האסטרוגן.

5. במידה והטיפול המקומי הסטרואידלי לא מועיל ניתן לטפל במשחה או בקרם של סטרואידים מיניים [טסטוסטרון או פרוגסטרון] בהרכבים שונים.

6. אמצעי נוסף הוא פסטה [סוג של משחה] המכיל אבץ וויטמין D וחומרים נוספים המועילים לרפוי העור.

7. לאחרונה נמצא בשימוש קרם או תמיסה נוגד פרוסטגלנדינים כנגד הגרוד. חומר זה מיועד לכל גרוד מכל סיבה באשר היא. הוא אינו פועל ספציפית כנגד הגורם לגרד אלא כנגד המטבוליט האחרון המביא לגרד – הטרומבקסאן A2. החומצה הארכידונית [ARACHIDONIC ACID] היא מקור לשני חומרים ה- פרוסטציקלין 2I וה-טרובקסאן A2 [THROMBAXAN A2=TxA2]. הטרומבקסאן A2 גורם ליצירת חומר בשם P [ P SUBSTANCE] וזה האחרון מביא לגרד. החומר הנמצא בתכשיר זה UNSATURATED OCTADECANOIC GLYCERIDE, מביא לירידה ברמה של הטרומבקסאן A2 מה שמביא לירידה בחומר P ולירידה בגירוי, בעקצוץ ובגרד.

8. חלק מהסובלות מעקצוץ וגירוי חמורים יכולות לקבל מרשם מרופא של טבליות ממשפחת האנטיהיסטמינים או תכשירי הרגעה נוגדי דיכאון ממשפחת הטריציקליים כמו אניטריפטילין או תכשירים המעלים את רמת הסרוטונין כמו סרוקסט, הנלקחים בלילה.

כל הזכויות שמורות © לד"ר שרגא וקסלר מומחה ליילוד וגניקולוגיה ול-"שער" – מכון לבריאות האישה.
אין להעתיק, לשכפל, לצלם, להקליט, לתרגם, לאחסן במאגר מידע או להפיץ את המידע באתר זה או קטעים ממנו בשום צורה ובשום אמצעי, אלקטרוני, אופטי או מכני (לרבות צילום והקלטה) ללא אישור של מפעיל האתר.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול