דרכים טבעיות להורדת יתר לחץ-דם

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה

הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

כאשר הלב עובד כפי שצריך, הוא מזרים דם וחמצן לכל אברי הגוף. המסלול הראשון של זרימת הדם הוא דרך אבי-העורקים. שרירים המצויים בדפנות העורקים ממשיכים אף הם את פעולת הלב ועוזרים להם להזרים את הדם לכל חלקי הגוף. בזמן פעימת הלב, כלי הדם מתרחבים ובזמן הפסקה שבין הפעימות הם מתכווצים. קצב משותף זה של הלב והעורקים מפעיל את מחזור הדם בכל חלקי הגוף.
אך, עם הגיל, במקרים רבים לחץ הדם בעורקים עולה. עליית יתר של לחץ הדם מעלה סיכון להתקף לב, אירוע מוחי, אי ספיקת לב ואי ספיקת כליות. סיכון להגברת התחלואה במחלות אלו קיים אפילו אם יש עליה מתונה בלחץ הדם. לכן, כה חשוב להנמיך אותו אם הוא מעל לנורמה, אפילו מעט מעל לנורמה, ולשמר אותו במצב כזה. זה חשוב שבעתיים אם קרו בעבר אירועים בלב.
לחץ הדם הסיסטולי הוא זה שבו הלב עדיין לוחץ דם בזרוע נגד ההתנגדות והנמוך, דיאסטולי, הוא כאשר הדם כבר זורם חופשי.
יתר לחץ-דם מחליש את העורקים ומכאן יש יותר סיכון לכל התופעות הקשורות לאי ספיקת לב וכליות. מדדים חיוניים נוספים הם קצב הנשימה, אספקת חמצן נאותה לאיברים וחום הגוף. לחץ דם טוב אצל מבוגרים הוא 120/70 מ"מ כספית.

חומרים טבעיים שעוזרים לתקינות לחץ הדם
אחד מהם הוא מיצוי מזרעי ענבים. במחקר שנעשה לאחרונה במכון הטכנולוגי באילינויי יחד עם אוניברסיטת קליפורניה בדייוויס, חוקרים בדקו את היכולת של מיצוי מזרעי ענבים להוריד רמות יתר של לחץ-דם אצל הסובלים ממחלה זו. המחקר היה כפול סמיות ומוצלב עם פלסבו ונמשך 12 שבועות. משתתפיו היו אנשים בגיל הביניים שסבלו מיתר לחץ-דם. 17 משתתפים קיבלו פלסבו ו- 12 קיבלו תמצית זרעי ענבים. נתנו להם לשתות מיץ, עם פלסבו או עם 300 מ"ג תמצית זרעי ענבים, מנה שחולקה לשניים, למשך 6 שבועות, והפסקה של 4 שבועות לפני ההצלבה. בזמן ההפסקה הם לא שתו מיץ כלשהו. לחץ הדם נמדד עם תחילת הניסוי ואחרי 6 ו- 10 שבועות. לחץ הדם הסיסטולי ירד עם המיץ ב- 5.6% והדיאסטולי ב- 4.7% אחרי 6 שבועות של צריכת תמצית זרעי הענבים.
ככל שהמצב ההתחלתי היה גרוע יותר – כך התועלת הייתה רבה יותר
אצל אלו שנכנסו לניסוי עם לחץ-דם גבוה במיוחד, הוא ירד כפליים יותר בהשוואה לתוצאה של המשתתפים שאצלם יתר לחץ הדם היה מתון יחסית וזאת אחרי שתיית המשקה במשך 6 שבועות. עם הפסקת שתיית מיץ זה, לחץ הדם חזר לקדמותו הגרועה אחרי 4 שבועות. תוסף מזון זה בטוח לחלוטין והוסיפו אותו למיצים שהיו דלי קלוריות.
ריכוזי החומצה הפנולית
בפירות, ירקות וסוגי תה צמחים שונים, יש תרכובות פנוליות שתורמות לבריאות. הו מגינות בפני סטרס חמצוני שעלול לגרום, בין היתר, לאירוע מוחי וסרטן לסוגיו. אחרי 6 שבועות של מתן מיץ

מועשר בתמצית זרעי ענבים מול קבוצת פלסבו, ריכוזן בגוף היה 1.6 פעמים גבוה יותר בהשוואה למצב בקבוצת הפלסבו.
מחקרים קודמים עם תמצית זרעי ענבים
בשנת 2009 נעשה מחקר עם תוסף זה ובו הוא ניתן במינון של 150 ו- 300 מ"ג לאנשים שסבלו מסינדרום מטבולי וזאת בהשוואה לפלסבו. המחקר נמשך 4 שבועות וגם בו נצפתה ירידה בלחץ הדם.
מחקר אחר נעשה עם מתן של תמצית זרעי ענבים שיובשה בהקפאה. במחקר זה נתנו לאנשים בגילאי 30-70 שנה, את התכשיר או פלסבו, עם 3 שבועות מרחק בין התכשיר לפלסבו ולהיפך. הם המשיכו באורח החיים השגרתי שלהם מבחינת תזונה ופעילות גופנית. גם בניסוי זה לחץ הדם ירד עם נטילת התכשיר.
בהשוואה לתפריט של האדם הקדמון, במזון של היום יש הרבה יותר נתרן והרבה פחות אשלגן. מתן של אשלגן כאשלגן בי-קרבונט כתוסף מזון עזר להורדת יתר לחץ-דם, להגדלת מסת ועומס של חומציות בתפריט. אשלגן נמצא בכמויות של ממש בגרעינים, שקדים, אגוזים וירקות עלים למיניהם. גם באצת הים קומבו, שם מליחותה היא יותר בגלל אשלגן שבה ולא בגלל מלח נתרני. גם מלח נתרני נחוץ אך לא בהפרזה.
מקורות
CDC.gov, High Blood Pressure
The Lancet November 15, 2016 DOI: 10.1016/S0140-6736(16)31919-5
Drugs 1993;46 Suppl 2:149-59
Diabetes Care 2003 Mar; 26(3): 805-809
J Am Soc Nephrol. 2010 Sep;21(9):1543-9.
JAMA. 2014;311(5):507-520
Harvard Health Publications July 12, 2016
JAMA. 2014;311(5):507-520
Circulation 2013. doi:10.1161/01.cir.0000437740.48606.d1

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול