דרכים טבעיות להקלת תסמיני גיל המעבר

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

בתקופת גיל המעבר חלים בגופה של האישה שינויים ביוכימיים מפליגים. אלו יכולים להיות הזמנים היותר קשים בחייה של אישה. תקופה זו עשויה להתמשך 10 שנים והיא חווה בה גלי חום, הזעת לילה, דיכאונות ומצבי רוח והפרעות שינה. בתקופה זו יש גם סיכון מוגבר יותר למחלות ובהן מחלות לב, אירוע מוחי, דיכאון, אוסטיאופורוזיס, דלקת פרקים, דמנטיה וחולשה כללית.
כל זה עשוי לקרות אצל אישה שלא שומרת על מזון בריא.
בעוד שתסמיני גיל המעבר הולכים ונחלשים עם עבור השנים האלו, הסיכונים הבריאותיים נשארים או אפילו גוברים. הטיפול הקונוונציונאלי היה מתן הורמונים מבעלי חיים – אלו לא היו בדיוק חופפים להורמונים הנשיים הטבעיים, הפרוגסטרון הנשי.
למרבה המזל, נמצאו חומרים ממקור צמחי להם יש את מרבית התועלת שיש להורמונים הנשיים הטבעיים, מבלי הסיכונים של הורמונים חליפיים מן החי. במחקר שסוכם בשנת 2013 נמצא שתחליף צמחי זה צמצם תופעות של גלי חום, עצבנות ובעיות בנרתיק. כיום נערכים יותר ויותר מחקרים עם החלופות הצמחיות ואלו מאשרים את תועלתן הרבה וזאת ללא נזקי ההורמונים מן החי. החומר הצמחי, פרנילפלוונואידים, המצוי בצמח הופס נמצא כפיטואסטרוגן היותר פעיל ויעיל. לחומר זה, כאשר הוא נלקח ביחד עם ליגננים מצמח spruce הגדל בנורווגיה יש גם תכונות נגד סרטן, מחלות חיידקים, ונגד דלקות והם מחזקים את פעילות המערכת החיסונית. – נגד מפגעים שצפויים בגיל המעבר. תכשירים צמחיים אלו נעשים היום יותר ויותר מקובלים לטיפול בבעיות גיל המעבר.
פתרון טבעי לבעיות גיל המעבר
הצמח HOPS מופק מפרחי נקבה של צמח בשמו הלטיני הומולוס לופולוס. צמח זה משמש שנים רבות בתעשיית הבירה. אך יש בו בלוטות מיוחדות שמפרישות חומר רב ערך לבריאות האדם. אחד מן החומרים הוא 8-פרנילנרינגינין שהוא הפיטואסטרוגן היותר חזק המוכר כיום. שני חומרים צמחיים אלו הוכחו ביום כיותר יעילים להקלת תסמיני גיל המעבר.
האיכויות האסטרוגניות של תמצית ההופס מוכרות כמקלות תופעות של תקופת המעבר ובכללן אוסטאופורוזיס, גלי חום וירידה בחשק המיני. למקטע של הופס, PN-8, בלקיחה דרך הפה, נספג כמעט בשלמותו. ניסויים עם בעלי חיים אישרו השפעה זו של התכשיר כחלופה היותר יעילה ובטוחה להורמונים שכמותם יורדת. בניסוי עם נשים בתקופת המעבר, נתנו להן 100 עד 250 מיקרוגרם מן התכשיר, או פלסבו, למשך 12 שבועות. כבר תוך 6 שבועות ואפילו עם המינון הנמוך יותר, הייתה עם התכשיר ירידה ניכרת בתסמינים של גיל המעבר, בייחוד גלי החום. בניסוי אחר עם 100 מק"ג תכשיר, אחרי 8 שבועות הייתה הקלה רבה בתסמינים.
הופס לוחם בסרטן השד
תמצית ההופס העשירה ב- PN-8, נמצאה עוזרת נגד תסמיני גיל מעבר רבים – גם מונעת במידה רבה סרטן שד מהסוג קשור האסטרוגן. זוהי נקודה קריטית, מאחר וטיפולי תחליפי אסטרוגן לא צמחיים מגבירים סיכון לסוגי סרטן קשורי אסטרוגן. תכשירי אסטרוגן לא צמחיים מגיעים לכבד, ושם, בניסיון לפרק אותם, הם הופכים לחומרים שפוגעים ב-DNA ומעודדים התפתחות סרטן שד.
לתכשיר PN-8 יש תכונות ממש הפוכות – הוא מגן בפני נזק ל- DNA ומצמצם סיכון לסרטן. בתרבית, חומר זה נמצא מונע התרבות תאי סרטן שד וגם תאי סרטן מעי-גס.
כעת, נמצאה בהופס מולקולה יעילה עוד יותר, קסנתוהומול, לה יש יכולות נוגדות סרטן רחבות היקף עוד יותר. חומר נוסף, איזוקנתוהומול, פעיל עוד יותר. אך נמצא שלשם הפעלתו של חומר זה דרושה פעולה של בקטריות המעי ואם אוכלוסיית בקטריות זו לא במיטבה, התועלת של חומר זה חלקית. שוב מתברר, עד כמה יכולה להיות גורלית אוכלוסייה בריאה של חיידקי המעיים. בתכשיר הופס משתמשים בהכנת בירה, אבל לא נמצא ששתיית בירה עוזרת במשהו לבריאות. התכשירים אותם מכינים מהופס מצויים כיום למכירה. הם עוזרים נגד תהליכי חמצון בגוף, לפעולת המיטוכונדריות, מצמצמים סיכון לסרטן ותורמים לאריכות ימים. שמם המסחרי הוא סירטואינים. חומרים אלו נמצאו גם עוזרים לשימור מסת שרירים בגוף. החלשת שרירי הגוף עומדת ברקע של שברים מנפילה, שקורים אצל אנשים מבוגרים. חומרים אלו נמצאו מגנים גם עם המוח בפני תהליכי בלייה והזדקנות.
מקור
Safely Manage Menopausal Symptoms' August 2014 by Alicia Nadil
ENTIO. JANUARY 2014

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול