דרכים טבעיות למניעה ולריפוי סרטן

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

בעולם נפטרים כל יום כ- 21,000 אנשים מסרטן. כיום בארץ, סרטן הוא סיבת המוות הראשונה. לרפואה המקובלת אין הרבה מה להציע כטיפול יעיל בסרטן לסוגיו. הטיפולים השגרתיים כמו כימותרפיה, ניתוחים והקרנות לא נותנים תוצאה ממשית של הארכת תוחלת החיים, על אחת כמה וכמה לא מביאים לריפוי סרטן. שינויי תזונתיים, לפעמים אף רדיקלים ביותר כאשר יש צורך בכך, מהווים את הדרך המבטיחה ביותר, הן למניעת סרטן והן לריפויו.
פשוט, יש להתייחס לסרטן כאל מחלה מטבולית, הפתרון טמון במטבוליזם המתרחש במיטוכונדריות. המסקנות החדשות ביותר הן שהסיבה העיקרית לסרטן היא לא גנטית אלא מטבולית. בשנים האחרונות נערך מחקר מקיף ביותר לגבי הגנום של חולי סרטן שתוצאותיו לא היו כפי שהחוקרים ציפו – לא הגנטיקה היא הקובעת אלא אורח החיים של האדם עצמו.
כבר בשנת 1931, דר' אוטו וורבורג קיבל פרס נובל לרפואה על תגליתו שתאי סרטן יכולים לצרוך רק גלוקוז כמקור לאנרגיה, זה כולל גם מזונות עמילניים המתפרקים בגוף לסוכרים. בכך הם שונים מתאי גוף בריאים שיכולים להפיק אנרגיה גם משומנים. עד יום מותו, בשנת 1970 הוא לחם למען תיאוריה זו שחולי סרטן צריכים לצרוך, כמקור לאנרגיה, שומנים ולא פחמימות, אך הממסד הרפואי לא קיבל אותה. התוצאות ידועות. מאוחר יותר, עם גילוי שינויים ב- DNA והרכבו, כל תשומת הלב כוונה לגנטיקה. זה היה פתרון קל, שהוריד מאנשים את האחריות לבריאותם.

כיום ידועים כל השלבים הגנטיים בהתפתחות סרטן – זה לא עוזר במאומה לא לריפויו ולא למניעתו. הסרטן מופיע באקראי, לאין ערוך יותר ממה שמדענים ציפו. אצל כל חולה סרטן יש שינויים גנטיים מסוימים בתאי הסרטן – נדיר ביותר שיהיו שינויים זהים אצל מספר חולי סרטן.
בתמצית, כתוצאה מאורח חיים לא נכון, יכול כל אחד להיפגע בגנים אחרים. המסקנה היא שיש הכרח לשנות את אורח החיים – זה קשה אבל הרבה יותר פשוט מאשר לשנות את הגנום! יש מקרי סרטן בהם רק גן אחד השתנה ויש כאלו שאפילו גן אחד אצל החולים לא השתנה! המדענים מן הזרם הקונבנציונאלי מתקשים לקבל את הקשר בין מחלת הסרטן לאורח החיים. מרבית המדענים לא שמעו אפילו על תגליותיו של אוטו וורבורג, המלמדות ששינויים שליליים במיטוכונדריות הם הסיבה המובילה לסרטן.
נוכחתי לדעת שחלק מאנשים שאימצו טיפול כה פשוט, כמו שתיית מיץ גזר, בתוספת קצת סלק וקצת עשבי בר אכילים הבריאו מסרטן שהיה כבר בדרגה גרועה ביותר. כל התרופות שכוונו למטרה "לאלף" את ה- DNA שיחזור להיות נורמאלי נכשלו. מה שכן משפיע לריפוי סרטן הוא דאגה להשלמת מחסורים תזונתיים, כמו מחסור בוויטמין D, הקפדה על אכילת מזון אורגני לחלוטין, כמה שיותר אוכל לא מבושל ולא מחומם. אורח חיים נכון משמר את פעולת המיטוכונדריות וגם מעלה את מספרן.
תאי סרטן צורכים אנרגיה אנאירובית
דר' פטה פדרסן ממכון הופקינס הביא את תיאורית דר' וורבורג צעד אחד קדימה. הוא מצא שמבחינת מבנה, בתאים סרטניים יש ירידה דרסטית בכמות המיטוכונדריות. במצב נורמאלי, בכל תא יש בין מאות לאלפי מיטוכונדריות. הן מהוות שליש עד חצי מנפח התא ומייצרות ATP, מקור האנרגיה של התאים. אם יש ירידה של ממש במספר המיטוכונדריות או שמרביתן לא פועלות, יש
בעיה. לתאי סרטן אין שום אפשרות אחרת אלא לעבור למטבוליזם לקוי. מבחינת מבנה, יש בתא פגיעה בשומנים, פגיעה בחלבונים וכל מיני סוגים של אנומליות מבניות. כאשר אוטו וורבורג גילה את השינוי המטבולי בתאי סרטן, עדיין לא הייתה קיימת הטכנולוגיה שיש כיום לראות את מצב המיטוכונדריות.
כיום יודעים שאדם מזדקן כאשר המיטוכונדריות שבתאיו מזדקנות. הן האחראיות לחילוף החומרים. חילוף החומרים בתאים יוצר רדיקלים חופשיים מזיקים. מי שסותר אותם הם נוגדי החמצון שבמיטוכונדריות, אבל ככל שמזקנים, יורדת כמותם עד למחצית.
פעולת המיטוכונדריות קובעת לגבי סרטן
תאים סרטניים שורפים גלוקוז, דלק שמטבעו יוצר חמצנים פעילים הרבה יותר מאשר יוצר דלק שומני עבור התאים, ממנו נוצרים קטונים. אך כדי לנצל קטונים, התא צריך להיות בריא ונורמאלי. תאים סרטניים אינם יכולים לנצל שומן כדלק, וזהו ליבו של תהליך הריפוי של הסרטן, בו ניצול שומנים לאנרגיה היא דרך הריפוי העיקרית. דיאטה קטוגנית מאוד יעילה. היא ממיתה ברעב תאים סרטניים בעוד שהתאים הבריאים ניזונים ממנה. כאשר יש פגיעה במיטוכונדריות, נוצרת פגיעה ב- DNA. סיבת הסרטן היא לא השינוי הגנטי – השינוי הגנטי קיים בגלל התפתחות הסרטן ופגיעה במיטוכונדריות.
טיפול חדשני בסרטן נותן תקווה
מדענית מבריקה מדרום קוריאה, יונג קו, שעבדה ביחד עם פדרסון במכון הופקינס בארה"ב, מצאה דרך שבעזרתה ניתן לרפא חולי סרטן, אפילו סרטן עם גרורות. מה שהם מצאו היה שכאשר תאי סרטן מייצרים כמות רבה מדי של חומצה לקטית, עליהם לייצר יותר נקבוביות, מחומר בשם חומצה

מונוקרבוקסילית, שהיא מסיעה פוספטים שמסלקים את החומצה הלקטית החוצה, או במקרים אחרים גורמים לתמותת התא הסרטני ע"י פירוקו מבפנים החוצה. חומצה לקטית היא חומר מאוד רעיל. טרוויס תאר את ניסוייה של הקוריאנית שהביאו לאחד מהישגיה היותר גדולים. מחשבתה הייתה ש"המאמץ להסביר התפתחות תאים סרטניים עקב תורשה נכשל". היא זכרה שעבדה בעבר עם חומר בשם 3-ברומופיבוראט. זוהי מולקולה מאוד קטנה שדומה למולקולת חומצה לקטית אך היא מאוד פעילה. היא בדקה חומר זה מול הכימותרפיה ציספלטין. נמצא שהחומר המיס תאים סרטניים. היא חזרה על ניסוי זה, עם בעלי חיים, כ-100 פעמים, בכל המקרים תאי הסרטן התמוססו. אז החלה מלחמת פטנטים על החומר ולכן עד היום לא נערכו איתו ניסויים קליניים עם בני אדם. חומר זה איננו תרופת פלאים אך חשוב לראות מהי השפעתו במצבי סרטן אנושיים.
בינתיים, מומלץ תפריט קטוגני שבו 85% מן הקלוריות יסופקו על-ידי שומנים, ביחד עם חלבון בעל ערך רב. עודף חלבון אף הוא יכול לגרום, וגורם, לסרטן. חלבונים מעולים יש בגרעינים ואגוזים, בגרעיני דלעת יש למשל 35% חלבון. בפיסטוק חלבי יש כמות נאה של חלבון. אם אוכלים אותם ביחד עם שקדים, שומשום ואגוזים אחרים, מתקבל חלבון מלא מבחינת החומצות האמיניות. לדעת כותב המאמר באנגלית, ללא מעבר לתפריט קטוגני החומר 3-ברומופיבוראט לא יעזור.
מסתבר, בצורה היותר ברורה, שמעבר לתפריט שמרבית האנרגיה שהוא מספק, תהיה ממזונות שומניים מן הצומח, לא מחוממים ומגידול אורגני, זו הדרך הבטוחה ביותר להתגבר על סרטן. תאי סרטן זקוקים לכמות גלוקוז פי 15 יותר מתא בריא. אם אדם מקבל את מרבית הקלוריות שלו משומנים, תאי הסרטן ימותו ברעב! אפילו אם אדם נכנע למוסכמות ועובר טיפולים קונבנציונאליים, עם תפריט קטוגני יש יותר סיכויים להבריא מהסרטן ומהטיפול יחד.

פעולת המיטוכונדריות קריטית לבריאות
כבר מזה 80 שנה ידוע שתפריט קטוגני עוזר לתינוקות שסובלים מעוויתות, כעת מסתבר שתפריט זה עוזר נגד מחלות רבות נוספות ובהן מחלות ניווניות של העצבים כמו מחלת אלצהיימר ומחלת פרקינסון, כטיפול בהשמנה, סוכרת, אי ספיקת לב, התקף לב וארטריטיס. זו לא כל הרשימה. תפריט כזה מחסל כמעט לחלוטין מצבים דלקתיים בגוף. הוא גם מוריד רמות של חלבון תגובתי C לנורמה. כך מואטים גם תהליכי ההזדקנות. בל נשכח – תפריט קטוגני הכרחי לריפוי סרטן. הגברת כמות הקלוריות ממקור של גרעינים ואגוזים ומזונות מכילי חומצות שומן אומגה-3, תורמת רבות לאיכות החיים. לגבי מי שלא חולה בסרטן, אין משמעות הדבר שעליו להתנזר מפירות, אבל יש לצרוך ירקות יותר מאשר פירות.
תפריט קטוגני נכון צריך לכלול גרעינים ואגוזים כספקי חלבון. עם התאמה נכונה, מזונות אלו עשויים לספק חלבון גם למי שעוסק בפיתוח גוף – גם להם אין שום הכרח לצרוך מזונות מכילי חלבון מן החי. נהפוך הוא, מחקרים בארה"ב מצאו שחוץ מאכילת דגים קטנים, כל המזונות מן החי מעלים סיכון לסרטן. צמחונים מבחינה אידיאולוגית מקבלים מאצות ים את כל מה שיש בדגים, מעבר לחלבון שבהם, במידה הרבה יותר מרוכזת. צריכת מזונות מכילי שומן הרבה יותר קלה לחילוף החומרים מאשר צריכת עודפי פחמימות, אם כי יש מי שקל לו יותר לצרוך מזונות כמו אורז מלא, קינואה, כוסמת ולא רק גרעינים ואגוזים. על כל פנים, לחולי סרטן מומלץ להיצמד כמה שיותר לתפריט קטוגני. בתפריט כזה יש בתאים יותר ATP מאשר ADP וזה חשוב מאוד לבריאות התאים ולבריאות האדם. תפריט קטוגני, לפחות בחלקו העיקרי, דומה בהשפעותיו החיוביות על אריכות ימים לתפריט מצומצם קלוריות. הוא עוזר מאוד למי שמצוי במצב טרום סוכרתי – כך הוא יכול לשמור טוב יותר לבל ילקה בסוכרת.

כבר הזכרנו זאת בעיתוננו, אך חשוב להזכיר זאת פעם נוספת. יש 4 מיני מזונות עשירים במיוחד בויטמין E מסוג גאמא טוקופרול: פיסטוק חלבי, שומשום, אגוז מלך ופקאן (לקנות פקאן רק אורגני). מזונות אלו מגנים על הגוף מפני עלייה מופרזת ברמת הסוכר, שיכולה לנבוע גם מאכילה מופרזת של פירות. בנפותיאמין, סוג של תיאמין מסיס שומן, עוזר גם הוא נגד נזקי עלייה פתאומית ברמת הסוכר בדם. תפריט קטוגני עשוי לעזור נגד מגוון רב של מחלות כרוניות ומחלות מידבקות.

לסיכום, החומר 3-ברומופיבוראט עדיין בשלב הניסויים, התפריט הקטוגני אפשרי לכל אדם. עם ריפוי טבעי ותזונתי, כולל ריפוי נפשי, אפשר להבריא מסרטן כל עוד המחלה לא הרחיקה לכת עד לנקודת אל חזור. בכל מקרה, יש לתת הזדמנות לתפריט קטוגני, מזון לחלוטין לא מבושל ולא מחומם, אורגני ומעולם הצומח, בכלל זה צמחי בר אכילים. כשמבינים את התועלת הזו ומודעים לנזקי הטיפול הקונבנציונלי אפשר לפעול נכון, ההחלטות לגבי החיים של כל אדם נתונות בידיו.

מקורות
The Metabolic Theory of Cancer and the Key to Cancer Prevention & Recovery, Mercola , febwuary 2016
Fatburningman.com May 4, 2015
DietaryTherapies.com Livin’ La Vida Low-Carb
The Charlie Foundation for Ketogenic Therapies
Metabolicoptimization.com

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול