דרכים לשיפור מצב העיניים, כולל ראיית לילה

הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

עם הגיל חלים שינויים במרקם העיניים ואחת מן התוצאות לכך היא פגיעה בראיית לילה. ישנן שלוש עובדות אותן חשוב לדעת בהקשר לראיית לילה. גם הזדקנות נורמלית של הרשתית פוגעת בראייה, בעיקר בראיית לילה. גרוע עוד יותר הוא מצבם של הסובלים מהתחלה של ניוון מקולרי גילי (נמ"ג), להם יש קושי פי 3 יותר מאשר לאחרים בראייה של עצמים קרובים ויותר בעיות סינוור. כמעט למחצית מאלו שעוברים ניתוח נגד קטרקט, עדיין יש כ- 5 שנים לאחר מכן בעיות סינוור. רבים מוותרים על נהיגה, אך מסתבר שיש לפחות שתי דרכים לשפר ולשמר את הראייה, כך שמבוגרים יוכלו להמשיך לנהוג ברכב, בייחוד בלילה.

בקבוצת הקרוטנואידים ישנם כידוע חומרים שנמצאו עוזרים לתפקוד העיניים. אלו הם לוטאין, זיאקסנטין ומזו-זיאקסנטין. קרוטנואידים אלו מוכרים כבר זמן רב כעוזרים לראייה ומסתבר שיש להם ערך כעזר גם לראייה לילה, בכך שהם מגנים על הרשתית. מחקרים חדשים הם אלו שלימדו על כך.
חומרים אלו עוזרים לצמצום סטרס של תאורה ומצבי סנוור. מסתבר שזיאקסנטין, למשל, משפר את הראייה אפילו עבור אלו שראייתם ממש טובה. קרוטנואידים אלו נמצאים באופן טבעי בעיניים. בעולם הצומח הם מצויים בכמות הרבה ביותר בתרד, קייל, תירס ועלי קולארד. חומרים אלו עוזרים גם במצב של שהייה באור כחול, כפי שיש גם במסכי מחשבים, שמזיק לעיניים יותר מאשר אורות אחרים. הם שומרים גם בפני תהליכי חמצון שפוגעים במרקם העין, כולל ברשתית. הרשתית מהווה מרכז עצבים שמעביר תמסורת מהעין למוח.
עם הגיל יורד ריכוז הקרוטנואידים ברשתית עקב שינויים מטבוליים. הוספה שלהם דרך מזון ותוספים עשויה לתרום עוד שנות נהיגה למבוגרים – בלעדי הקפדה על כך הם יתקשו לעיתים קרובות להמשיך לנהוג. אספקת הקרוטנואיד לוטאין עוזרת למניעת נמ"ג, שהוא סיבה עיקרית לעיוורון בגיל מתקדם.
אחת מן הדרכים היותר יעילות להאט, לעצור ולפעמים גם לתקן נזקי ראייה של הגיל המבוגר היא על ידי אכילת נבטים. זאת בנוסף על המזונות העשירים שנמנו קודם – בתרד, קייל, תירס, עלי קולארד ועוד. לגבי הנבטים, הכוונה לנבטים שגודלו עם מצע גידול פורה, לא רק עם השקיה במים.

זוג הפסיגים הראשון של צמחי עלים שנובטים מן האדמה מכיל עד 40 פעמים יותר ערך תזונתי, לעומת הערך שיש באותו ירק כאשר הוא מבוגר. נבטי צמחי בר אכילים פעילים עוד יותר, אך יש להכיר ולזהות אותם, כדי לא לאכול צמחים מזיקים או רעילים. בקיץ קל לגדל נבטים של חמניות ומאש ובחורף נובטים טוב גדילן, שמיר, כוסברה, סלרי, קייל ודומיהם.
הקרוטנואידים עוזרים לעמוד גם בפני עקה של תאורה פתאומית, כמו למשל של הדלקת אורות ברכב שממול. חוקרים בדקו גם את הנושא של התאוששות מצפייה באור פתאומי. נערכו מספר מחקרים, שבדקו גם השפעה על סינוור.

במחקר שנערך עם בני גיל 22 הם חולקו ל- 3 קבוצות: קבוצת פלסבו, קבוצה שקיבלה 10 מ"ג לוטאין, 1 מ"ג זיאקסנטין ו- 1 מ"ג מזו-זיאקסנטין וקבוצה שלישית, שקיבלה את אותם קרוטנואידים במנות מוגדלות פי 2. הניסוי נמשך שנה ובמהלכו נבדקו מדדי ראיה שונים. בניסוי זה נמצא שאצל אלו בשתי הקבוצות שבהן קיבלו את התוספים, מינון רגיל או כפול, הייתה אותה מידה של תועלת בשמירת הראיה. בהשוואה לקבוצת מקבלי הפלסבו היה שיפור בכל המדדים בבדיקות שנעשו אחרי חצי שנה ואחרי שנה. גם התגובה מול סינוור הייתה טובה יותר.
מחקר שני נערך עם מבוגרים, להם הוסיפו גם DHA ו- EPA. שותפו 20 איש בגילאי 57-71 עם נמ"ג מהסוג הרטוב בעין אחת ועם עין שנייה במצב תקין. ניתנו להם אותם תוספים ובאותן כמויות כמו במחקר הקודם, למשך 6 חודשים. נתוני ראיה נבדקו עם ההתחלה ואחרי חודש, שלושה ושישה חודשים. נמצא שעם התוספים היה שיפור בכל מדדי הראיה שנבדקו. נמצא שהתוספים עזרו גם להתאוששות מהירה יותר בראיה אחרי סינוור.

במחקר נוסף נמצא שמתן לוטאין, זיאקסנטין ומזו-זיאקסנטין עזר כמו מתן בטא-קרוטן. אך עם מתן בטא-קרוטן היו גם סיבוכים, לא כן היה עם שלושת הראשונים.
קיים גם פלוונואיד המצוי בהרבה סוגים של פירות גרגריים ושמו ציאנידין-3-גלוקוזיד, שעוזר במיוחד לשיפור ראיית לילה.

מקורות
• Huynh TP, Mann SN, Mandal NA. Botanical compounds: effects on major eye diseases. Evid Based Complement Alternat Med. 2013;2013:549174.
• Widomska J, Subczynski WK. Why has Nature Chosen Lutein and Zeaxanthin to Protect the Retina? J Clin Exp Ophthalmol. 2014;5(1):326.
• Lima VC, Rosen RB, Farah M. Macular pigment in retinal health and disease. Int J Retina Vitreous.2016;2:19.
• Koo E, Neuringer M, SanGiovanni JP. Macular xanthophylls, lipoprotein-related genes, and age-related macular degeneration. Am J Clin Nutr. 2014;100 Suppl 1:336S-46S.
• Stringham JM, O’Brien KJ, Stringham NT. Macular carotenoid supplementation improves disability glare performance and dynamics of photostress recovery. Eye Vis (Lond). 2016;3:30.
• Fujimura S, Ueda K, Nomura Y, et al. Preliminary analysis of the relationship between serum lutein and zeaxanthin levels and macular pigment optical density. Clin Ophthalmol. 2016;10: 2149-55.
• Nolan JM, Power R, Stringham J, et al. Enrichment of Macular Pigment Enhances Contrast Sensitivity in Subjects Free of Retinal Disease: Central Retinal Enrichment Supplementation Trials – Report 1. Invest Ophthalmol Vis Sci. 2016;57(7):3429-39.
• Age-Related Eye Disease Study 2 Research Group, Chew EY, Clemons TE, et al. Secondary analyses of the effects of lutein/zeaxanthin on age-related macular degeneration progression: AREDS2 report No. 3.JAMA Ophthalmol. 2014;132(2):142-9.
• Lee SH, Jeong E, Paik SS, et al. Cyanidin-3-glucoside extracted from mulberry fruit can reduce N-methyl-N-nitrosourea-induced retinal degeneration in rats. Curr Eye Res. 2014;39(1):79-87.
33
השפעת מצב בריאות הפה על בריאות הגוף כולו

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול