דרכים לשיקום מערכת עצבים שנפגעה

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי
הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

עד לפני כ- 20 שנה היה מקובל לחשוב ברפואה ובמדע שלגוף אין יכולת לתקן עצבים שנפגעו או לבנות מחדש עצבים. מאז שפורסם המחקר הראשון שהוכיח שיש לגוף יכולת לשקם עצבים ועד עתה, פורסמו בנושא זה 41,962 מאמרים מדעיים. למשל, מחקר אחד שפורסם בשנת 1998 מצא שאם אדם מבוגר חי בסביבה עשירת גירויים חיוביים, אפילו בגיל גבוה יש לגוף שלו יכולת לבנות עצבים חדשים. מחקרים חשובים בנושא זה נערכו במכון סאלק בארה"ב.
כיום, כל הזמן מתפרסמים מחקרים חדשים בנושא – חלק מהם דנים ביכולת של רכיבי תזונה וצמחי מאכל ומרפא לפעול בגוף כדי שיוכל לשקם או לבנות מחדש עצבים שנפגעו.
אחד מתוספי המזון שנמצא עוזר לשיקום עצבים שקשורים לתפקודי הדופמין בגוף הוא סודיום סלנייט, תרכובת של נתרן עם סלניום. בעזרתו, שיקום עצבים שנפגעו היה בין 30% ל- 50%. חומר נוסף שנמצא עוזר לשיקום העצבים הוא קריופילן, רכיב תזונה המצוי בצמחים רבים ובהם ציפורן, קימל, הופס, ריחן, רוזמרין, קינמון ובמספר מיני ירקות ופירות.
רכיב תזונה נוסף שנמצא מגן על עצבים ועוזר לבנייה מחדש שלהם הוא הספרידין. חומר זה הוא גליקוזיד פלווני המצוי בפירות הדר למיניהם. הוא נמצא גם מגן על כלי הדם הנימיים בגוף. חומר זה נמצא עוזר גם לאנשים המצויים במצבי דיכאון קשים.
ריצה חופשית עוזרת לשיקום העצבים
ניסוי שמצא קשר בין ריצה חופשית לשיקום עצבים נערך לראשונה עם עכברים. לעכברים שחלק ממערכת העצבים שלהם נפגעה נתנו אפשרות לרוץ, על גלגלת, בכלובים שלהם. פעילות זו, אותה הם יכלו לעשות או לנוח ממנה, עזרה לשיקום עצבים שנפגעו אצלם. לעומת זאת, לא היה שיקום של עצבים אצל עכברים שעליהם נכפתה ריצה בכלובים שלהם. בטבע, בעלי חיים נמצאים בתנועה וזהו אחד מן הדברים ששומרים על בריאותם. אשר לבני אדם, אצל אלו שרצו ריצה חופשית, להנאתם, ולא ריצה תחרותית, נמצא גם איתם תהליך של שיקום ובנייה מחדש של עצבים שנפגעו. זה מלמד על מורכבות פעולת המוח. לא עצם הפעילות הגופנית בלבד היא שעזרה אלא כאשר זו נעשתה מתוך בחירה והנאה, לא ריצה תחרותית להגיע להישגים ספורטיביים.

מקורות
Bartzokis.. Neuropharmacology. 62(7):2137-53 (2012).
Coates and Herbert. Proc Natl Acad Sci U S A. 105(16):6167-72 (2008).
Draganski, Gaser, et al.. Nature. 427:311-312 (2004).
Fields. Science. 330:768-769 (2010).
Fuhr et al.. Br J Clin Pharmacol. 35:431-6 (1993).

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול