דרכים לשמירת כושרי המוח בגיל המבוגר

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

כידוע, מחלת אלצהיימר שכיחה בגיל המבוגר ויש רבים הסובלים משלבים פחות חמורים של דמנטיה. מסתבר שמצב זה איננו מחויב המציאות – יש מזונות ורכיבי תזונה שעוזרים לשמירת כושר המוח גם בגיל המבוגר. במאמר זה יסקרו אותם מזונות ותוספי מזון שעשויים לעזור לשמירת כישרי המוח. חשוב מאוד לצרוך את אותם מזונות המהווים דלק לפעולת המוח, גם כאלו העוזרים לשמירת בריאותו ותקינותו של המוח ומערכת העצבים.

ישנם שני סוגי דלק שהמוח משתמש בהם לכלל פעולותיו – פחמימות ושומנים. אם כי המוח משתמש בשתי קבוצות מזון אלו כדלק, יש הוכחות לכך שישנה חשיבות מיוחדת לצריכת שומנים צמחיים ובמצבם הטבעי. בתהליך העיכול, מזונות אלו מתפרקים לקטונים. אלו נכנסים לזרם הדם ומזינים אברי גוף שונים, כולל המוח, ובתהליך זה אין צורך באינסולין הדרוש לניצול הפחמימות בגוף. המקורות הצמחיים היותר טובים לשומנים שיזינו את המוח כמו גם אברי גוף אחרים הם שמן קוקוס ושמן דקלים. עם זאת, ישנם חלקים במוח שזקוקים לגלוקוז לשם פעולתם. הגוף מסוגל גם להפוך חלק מהחומצות האמיניות שבחלבונים לגלוקוז. גם הכבד מסוגל להפוך חלק מן הטריגליצרידים שבמזון שומני לגלוקוז. כך, אותו חלק במוח שזקוק לגלוקוז יקבל אותו גם עם תפריט דל פחמימות. את הפחמימות הדרושות ניתן לקבל מירקות ופירות.
תפריט דל שומנים מעלה במידה דרמטית סיכון לדמנטיה
אצל חולי אלצהיימר, המוח נעשה עמיד לאינסולין ואין הוא מסוגל לנצל גלוקוז כדלק. במחקרים עם חולי אלצהיימר במצב קל עד בינוני, צריכת שומן המתפרק לקטונים נמצאה תורמת להקלת מצבם. מחקרים מצאו גם קשר בין סינדרום מטבולי לבין מחלת אלצהיימר. הסובלים מסינדרום מטבולי נמצאים יותר בסיכון לחלות בסוכרת מסוג 2 ובמחלת אלצהיימר. הם צפויים יותר גם לחלות באפילפסיה.
במחקר, נמצא שהייתה הקלה ניכרת במצבם של מחלת אלצהיימר כאשר החולים קיבלו במזונם יותר מזונות מכילי שומנים שהוזכרו פה – שמן קוקוס ושמן דקלים.
זאת ועוד, בתהליך העיכול של פחמימות נוצרים חמצנים פעילים בגוף. הם בעלי פעילות כימית מזיקה ותורמים לתהליכי הזדקנות מואצים. עם תפריט עתיר פחמימות ודל שומנים, יש פגיעה ביכולות של המוח כולל חשיבה, למידה וזיכרון.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול