הגורם העיקרי לבעיות גב

מדוע ממליצים כל ה"מומחים" על ישיבה בגב זקוף, צמוד למשענת, וכולנו `גולשים` אל קדמת המושב?
– מדוע כשיושבים הגב כואב?
– מדוע כשקמים מישיבה / לאחר לילה חשים כאב נורא בגב?יש כאן כיוון מחשבה חדש לטיפול בבעיות הגב. הוא כולל שינוי חלק ממנהגינו, הפוגעים בגופנו. תקראו כאן על כמה המלצות, אותן על כל אחד לבחון בפני עצמו. אין אלה המלצות אישיות, שהרי לכל אחד גוף מעט שונה. בכל מקרה – כדאי לנסות!! לרוב האנשים זה יסייע. ראו שלל המלצות http://planet.nana.co.il/rafagav/


כאבי הגב אינם צרה משמים. רובם נובעים מהרגלי – יציבה שגויים. כך הרגלי ישיבה, שכיבה, קימה ועמידה איומים. הפתרון המקובל הוא נטילת משככי כאבים. אך הם מקלים על הכאב בלי לפתור את הגורם לו, שהוא: עיוות של עמוד השדרה, הנגרם כשלא נוהגים נכון איתו. את זה הכדורים לא פותרים…לוּ היו מלמדים אותנו כיצד לחיות נכון יותר עם הגב שלנו, כדי להפחית למינימום את הלחץ המופעל עליו, אז היו חיינו משתפרים ללא היכר. מוזר יותר: גם את הרופאים לא מלמדים ולכן כל שהם יודעים לעשות זה לתת לנו את התרופות. תגלו כאן הצגה והסבר ל: "איך כדאי לשבת", כדי שיקטן העומס מעל הגב התחתון ו – "איך לקום", כדי שלא יופעל לחץ עליו. כך "איך לישון", "איך לעמוד" ועוד. הכל בשביל להקטין למינימום את עיוותו של עמוד השדרה ואז יקטן למינימום הלחץ על השרירים והעצבים סביבו, דבר שיוביל בהכרח להקטנת הכאב. חלק מהשיטות, המוצעות כאן, פותחו לאור ניסיוני. כך שיטת הקימה מישיבה, בסיוע הרגליים, ללא אימוץ שרירי הגב.

מערכת השרירים

–          
הגוף לא יכול לתפקד היטב בלעדי מערכת שרירים מפותחת ומשוחררת מלחצים. לכן חשוב האימון. אך אימון לא מאוזן עלול לגרום לעיוות של הגוף, בגלל כיווץ קבוצת שרירים אחת, תוך הזנחת הנגדית לה. השרירים מתכווצים גם כשאנו מעוותים חלקים שונים של עמוד השדרה. כך הראש – אם מטים אותו באופן קבוע כלפי מטה (קדימה), שרירי העורף מתכווצים. ואז… פחות דם זורם לראש, יש תחושת סרבול נוראית ומוגבלות רבה. כיווץ שרירי העורף פוגע בזרימת הדם אל הראש ונפגע תפקודו. מכאן כאבי הראש, העייפות ועוד.במצב של כיווץ שרירים, ממנו סובלים כולנו, העיסוי מסייע מאוד. במהלך הטיפול, החדירה העמוקה אך העדינה אל תוך השריר מסייעת בחילוף החומרים, בפיזור חומצת החלב בו ובהרפייתו.
** כאן צריך לשים סייג: לא כל שיטת-עיסוי באמת מעסה = לשה את השריר. רבים המתייחסים אל העיסוי כאל ליטוף. אך – אז לא מומרץ חילוף החומרים בשריר כלל ושום תועלת לא נוספת לשריר.

השרירים זוקפי השדרה

–          
אלה עוטפים, מחזיקים ומפעילים את עמוד השדרה. הם צריכים לעמוד בעומס יומיומי לא קל. לפיכך, אחד מהדברים החשובים הוא להקטין את הלחץ המופעל עליהם. ואחד מהגורמים העיקריים להגברת הלחץ הזה הוא יציבה לא נכונה – ראו בהמשך.
מצב אחר הוא כאשר אנו סוחבים דברים כבדים. אז עלול להיווצר לחץ גדול מדי על הסחוס הבין חולייתי, אותו לא יוכלו למנוע השרירים הללו ותיווצר פריצת דיסק.דרכים להקלת העומס מעל שרירי הגב

–          
כל אחד צריך לבחון את מידת התאמתן של ההמלצות לגופו. אם חשים חוסר נוחות – מומלץ לא להמשיך ולבוא להדרכה אישית, המומלצת בכל מקרה. סיכויים רבים כי אם נאמץ לנו את השיטות המוצעות להלן, רבים ממכאובינו יחלפו להם. נגלה כי יותר נוח לנו לשבת, לשכב ולקום, לעמוד וללכת. בסה"כ מדובר בשינוי שיוביל להפחתה של הלחץ על חוליות עמוד השדרה ועל השרירים העוטפים אותן.
* לוקח זמן להתרגל לשינויים המוצעים ולכן אל תתייאשו אם לא יהיה נוח בתחילה.
–          א) ישיבה נכונה
–          
ממליצים לנו "לשבת זקוף!!" ו – "להצמיד ישבננו לכיסא!!".אך – אנו `גולשים` במהרה אל קצה הכיסא. הסיבה: צורת ישיבה כזו אינה נוחה לנו!!. צריך לשבת, כך שבין הבטן לירכיים (חלקה העליון של הרגל) תהיה זווית גדולה מ- 90 מעלות (ע"י הגבהת חלקו האחורי של המושב בעזרת כרית / מגבת מקופלת). אז הגב נצמד בטבעיות למשענת הכיסא והמשקל `זורם` אל הרגליים ולא נתקע בעצם הזנב). אז גם (לא תאמינו – יקטן הלחץ על העורף ועל הברכיים). כך גם בנסיעה ברכב (אם יש צורך – הטו מעט את משענת הכיסא לאחור, וקרבו את הכיסא אל ההגה).

ב) קימה נכונה מישיבה

צורת הקימה הרגילה היא על ידי הטיית פלג הגוף העליון קדימה, העברת המשקל אל הרגליים וקימה בסיוע שרירי הבטן ושרירי הגב התחתון. זו שיטה בטוחה להיווצרות לחצים וכאבים בפלג גוף זה. לכן אני ממליץ על שימוש במנופים שלנו = רגלינו.
** אם נציב רגל אחת לצד גופנו ונתרומם בעזרתה לא יופעל לחץ על שרירי הגב התחתון (דרוש לכך ריכוז שהרי אחרת נקום אותו דבר, כמו שאנו רגילים).

ג) עמידה בצורה נוחה
–          
כשאנו עומדים זקופים (`דום מתוח`), הבטן נעה קדימה ומושכת עמה את חוליות עמוד השדרה המותניות. הן נלחצות והכאב מגיע במהרה. לכן מומלץ לכופף רגל אחת, ע"י הנחת כף הרגל על מסעד מעט גבוה יותר.

ד) שינה בצורה נכונה
–          
רבים מאתנו קמים כשגבם כואב. הסיבה: צורת שינה לא נכונה להם. לכל אחד, בהתאם לתנוחת השינה הנוחה לו, ניתן להתאים צורת שינה, שתשחרר את העומס מעמוד השדרה.1) בשינה על הגב – כמו האמור בעניין העמידה הזקופה, מומלץ לכופף את הברכיים ע"י כרית עבה, שתגביה את הברכיים ב- 10 ס"מ לפחות. את הכרית נניח על המיטה מתחת לברכיים.
2) בשינה על הצד – כאשר אנו עומדים נשאר רווח בין שתי הברכיים. אך – כשאנו ישנים על צדנו, הברך העליונה נוחתת על התחתונה ואז מתבטל אותו רווח ועמוד השדרה מתפתל. כדי למנוע את זה ניתן להניח כרית בין הברכיים (אך – כרית מאבדת מעובייה ולכן אני ממליץ בחום על כדור-ים מתנפח. ננסה לישון לפחות יומיים עם כדור ½ מנופח. אם נקום בבוקר אם כאבי-גב, ננסה עובי מעט גדול/קטן יותר).
3) בשינה על הבטן – הצלעות מבליטות את החזה מעט יותר מאשר את האגן. כדי לשמור על המבנה הזה, אחרת ייווצר קימור לא טבעי בעמוד השדרה, צריך להניח כרית דקה מאוד (בת 2-3 ס"מ) מתחת לאגן. ניתן גם להניח כרית עבה (כמו בשינה על הגב) תחת כפות הרגליים. הרמתן מסייעת מאוד.

ה) תרגילים לשחרור שרירי הגב


1) עם הקימה בבוקר
יש להזיז מעט את שרירי הגב, טרם הקימה, כדי לספק להם דם טרי, עשיר בחמצן:
– בשכיבה על הגב למתוח את הרגליים.
– להניע כל רגל בנפרד בסיבובים גדולים באוויר.
– לשכב על הצד ולהרים את הרגל מעלה.
– כל תרגיל העולה על דעתכם, ושאינו מכאיב לכם. העיקר הוא להניע ולהפעיל את אזור הגב התחתון.
2) שחרור השרירים הבין-צלעיים
השרירים הבין צלעיים מתכווצים פעמים רבות. זה גורם לתחושת מחנק כשנושמים. ע"י שאיפה מאומצת, תוך כדי הרמת הידיים מלפנים ונשיפה בעת הורדת הידיים מאחור 3 פעמים, ואז הפוך –שאיפה תוך הרמת הידיים מאחור ונשיפה בעת הורדתן מלפנים) ניתן לבצע עיסוי עצמי לאותם שרירים ולשחרר אותם (אנו מזיזים את הצלעות בצורה נמרצת וכך הן מעסות את השרירים הללו).
** חשוב להתרכז בשרירים הכואבים, כדי לבצע את התרגיל טוב יותר.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול