הגנה על העור בפני נזקי זיהום אויר

כותב ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי
הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

אנשים מכירים את נזקי זיהום האוויר – לא רבים מודעים לכך שזיהום האוויר פוגע גם בעור. מחקרים מצאו שיש בזיהום האוויר חלקיקים שמסוגלים לחדור דרך העור ולגרום לסטרס חמצוני ולדלקות. אז, יש שמתפתחים בעור כתמים, יבלות ועד לסרטן עור. כל זה מאוד מטריד מאחר ומרבית תושבי הארץ גרים בערים בהן יש זיהום אויר. מדענים מצאו חומר, מיצוי צמחי מסוים שמגן על העור בפני נזקי זיהום האוויר ובמידה רבה עוזר גם לריפוי נזקים שכבר נגרמו. תרכובת זו עשויה לשמר חלק ניכר מן העור במצב תקין גם לרפא נזקים שכבר נגרמו. העור נעשה בריא יותר, גמיש יותר ורך יותר.
זיהום האוויר גורם להזדקנות העור. חשיפה לשמש חשובה ביותר כספק ויטמין די, אך חשיפת יתר פוגעת בעור וגורמת לו להזדקנות. מסתבר, שזיהום האוויר אף הוא פוגע בעור. כל יום העור מופצץ בחומרים מזיקים שונים ובכללם עשן מכוניות. חלק מחלקיקי העשן קטנים עד כדי כך שהם חודרים דרך העור ושם הם יוצרים רדיקלים חופשיים. אז, נוצרות בעור דלקות, יש פגיעה בדי אן אי והעור הולך ומזדקן. עובדי מתכת חשופים יותר ויש להם יותר סיכון לסרטן – יש בגדי מגן שמצמצמים נזק. מחקרים רבים אישרו את העובדה שחלקיקי זיהום אויר מגודל מסוים חודרים אל תוך העור וגורמים בו לפגיעה ולהזדקנות. עשן מאפיה ובישול אף הוא נמצא מזיק לעור. עור גב כף היד רגיש מאוד לפגיעה של עשן מכל הסוגים. ללא הגנה, נמצא שנזקי זיהום האוויר הם לתמיד.
חשוב לדעת שלא רק זיהום אויר מרכב פוגע בעור אלא גם זיהום של אבק, אבקת פרחים ועשן – כל אלו מסוגלים לחדור דרך העור ונוצרת שם פגיעה של רדיקלים חופשיים שמאיצה הזדקנות של העור. יש בעור פיגמנטציה וקמטים.
חומר שעוזר לשמירת העור הוא תרכיז מן הצמח מרוביון מצוי – צמח בר רב שנתי שנפוץ למדי בארץ. הוא מפעיל מנגנונים לחידוש העור, מעלה את לחות העור וזאת כבר שעה אחרי הטיפול איתו. הוא שומר על בריאות העור ומחזיר במידה רבה את נעורי העור וזאת אחרי טיפול איתו של ארבעה שבועות. עם טיפול כזה, העור נראה נקי יותר, רענן יותר וצעיר יותר. צמח זה היה בשימוש כבר אצל הרומאים ואצל הערבים. הוא עוזר גם נגד הפרעות עיכול, להורדת משקל ולאיזון רמות
הסוכר בדם. זה קורה בזכות היותו נוגד רדיקלים חופשיים ודלקות בגוף. הוא מגן על העור ומחדש את נעוריו. זהו צמח אידיאלי למניעת נזקי זיהום האוויר – צריכה שלו מצמצמת חדירת חלקיקי זיהום אויר בעד 76% ומצמצמת נזק של רדיקלים חופשיים לדי אן אי בגוף. הוא מגן בפני התחמצנות של שומנים בגוף ומצמצם את חדירות העור למזהמים שונים.
בניסוי עם קבוצת בקורת הוא צמצם חדירת מזהמים לעור ב- 86% – בקבוצת הביקורת לא היה כל צמצום בחדירת מזהמים לעור. הוא עוזר לשיקום תאים שנפגעו ומגביר ייצור של אי טי פי בגוף ב-66%. במחקר, אחרי שימוש בתמצית המרוביון ל-78% מן המשתתפים היו פחות קמטים בעור, עורם היה נקי יותר עם התחדשות תאי עורם והוא היה יותר רענן. בניסוי אחר, נתנו ל-40 משתתפים בגילאי 21 עד 65 את התרכיז למשך ארבעה שבועות, פעמיים ביום בטיפול בעור עצמו. ל- 67% מהם היה שיפור במצב העור. גם עם תום הניסוי, מצב עור השתפר אצל 93% מהם. במחקר אחר, נתנו מרוביון או פלסבו במשך 28 ימים. גם פה היה שיפור רב אצל מקבלי התכשיר. מתן הפלסבו לא שינה במאומה את מצב העור.
מקורות:
Mancebo SE, Wang SQ. Recognizing the impact of ambient air pollution on skin health. J Eur Acad Dermatol Venereol. 2015;29(12):2326-32.
Vierkotter A. [Environmental pollution and skin aging]. Hautarzt. 2011;62(8):577-8, 80-1.
Saladi RN, Persaud AN. The causes of skin cancer: a comprehensive review. Drugs Today (Barc). 2005;41(1):37-53.
Poljsak B, Dahmane R. Free radicals and extrinsic skin aging. Dermatol Res Pract. 2012;2012:135206.
Hou L, Zhang X, Tarantini L, et al. Ambient PM exposure and DNA methylation in tumor suppressor genes: a cross-sectional study. Part Fibre Toxicol. 2011;8:25.
Li M, Vierkotter A, Schikowski T, et al. Epidemiological evidence that indoor air pollution from cooking with solid fuels accelerates skin aging in Chinese women. J Dermatol Sci. 2015;79(2):148-54.
Ibrahim AY, Hendawy SF, Elsayed AA, et al. Evaluation of hypolipidemic Marrubium vulgare effect in Triton WR-1339-induced hyperlipidemia in mice. Asian Pac J Trop Med. 2016;9(5):453-9.
Boudjelal A, Henchiri C, Siracusa L, et al. Compositional analysis and in vivo anti-diabetic activity of wild Algerian Marrubium vulgare L. infusion. Fitoterapia. 2012;83(2):286-92.
Yousefi K, Fathiazad F, Soraya H, et al. Marrubium vulgare L. methanolic extract inhibits inflammatory response and prevents cardiomyocyte fibrosis in isoproterenol-induced acute myocardial infarction in rats. Bioimpacts. 2014;4(1):21-7.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול