הערך הבריאותי של פסיגי וירקות עלים צעירים ביותר

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי
הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

ידוע שאכילת ירקות אורגניים וטריים, עם מגוון רחב של מינים ובכללם כמות רבה של ירקות עלים, נחשבת לאחת הדרכים העיקריות לשמירת הבריאות. בירקות אורגניים יש כמות רבה של מינרלי תזונה – באלו הלא אורגניים יש הרבה פחות. כמו כן יש בהם מגוון וכמות רבה של פיטוכימיקלים תזונתיים, קרוטנואידים, חלבון, ויטמינים שונים וסיבים. הניטרטים שבירקות הופכים לחנקן חמצני, שמרחיב כלי דם ומשפר את פעולת מערכת לב-כלי דם. כל אלו עוזרים לשמירת הבריאות. אכילת ירקות וצמחי בר אכילים גם משפרת את הראיה. אכילת ירקות מצמצמת סיכון לגלאוקומה, שהיא סיבה מרכזית לעיוורון בגיל המבוגר.

גלאוקומה נגרמת מפגיעה בעצב הראיה ואותם רכיבי תזונה הנמצאים בירקות מגנים בפני, או מצמצמים, נזק כזה לעצב הראיה. מניעת מחלה זו הרבה יותר יעילה מאשר טיפול בה אחרי שהיא קרתה וכאן מתבטא תפקידם העיקרי של ירקות העלים. הניטרטים שבירקות שכאמור, הופכים בגוף לחנקן חמצני, מגנים אף הם על הראיה וזאת בכך שהם משפרים את אספקת הדם לעיניים. מבחינה זו, תרד וכרוב עלים (קייל) הם היותר עוזרים לשמירת הראיה. צריכה משמעותית של ירקות אלו נמצאה מצמצמת ביותר מ- 20% את הסיכון ללקות בגלאוקומה, יחסית למצב אצל אלו שצרכו מעט מירקות אלו. ירקות שונים מכילים גם לוטאין, זיאקסנטין, מזוזיאקסנטין ועוד – כולם עוזרים לשמירת הראיה. יש הבדל רב בתחלואה בגלאוקומה ומחלות עיניים נוספות בין המרבים לצרוך ירקות עלים לממעטים בכך. ירקות שחשובים במיוחד לבריאות העיניים הם כרוב עלים, כרוב, סלק, מנגולד, סלרי, צנון וצנונית, תרד ושעועית ירוקה.
התוסף אסטאקסנטין, המופק מאצות ים מיקרוסקופיות מסוימות, עוזר רבות לבריאות ובכלל זה לבריאות העיניים. הוא נמצא עוזר לשיפור הראיה יותר מכל קרוטנואיד אחר. פרי הגרגרים בלק קארנט עוזר אף הוא במידה רבה לשיפור הראיה.
פיטוכימיקלים שבירקות מפחיתים מצבים דלקתיים ומונעים התפתחות סרטן. פיטוכימיקלים אחרים שבהם מווסתים את תחלופת התאים, פירוק התאים המזדקנים בגוף והחלפתם בתאים חדשים, תוך שמירה על ה- DNA.
חסה מוכרת כירק מועדף. אמת היא שבחסה יש פיטוכימיקלים רבים – בחסה אדומה יש הרבה יותר. אך ממצאים מלמדים שעדיף שעיקר הסלט לא יכלול ירקות עלים בגודל המקובל אלא אותם ירקות, כאשר הם צעירים ביותר, בגיל בו ניתן לשלבם בסלט – כפסיגי נביטה ועד גיל של שבוע-שבועיים אחרי הנביטה. לירקות הצעירים האלו יש ערך תזונתי גבוה הרבה יותר מאשר לירקות עלים מבוגרים. פסיגי הנביטה שלהם הם העשירים ביותר. יש לאכול את אותו חלק צמח שנבט והתחיל לצמוח, ללא שורשיו.
מחקר שפורסם לאחרונה בז'ורנאל אוף אגריקלצ'וראל אנד פוד כימסטרי מצא שבירקות עלים בגודל של השלב הראשוני יש פי 6 יותר ויטמין C, ויטמין E, ביטא קרוטן, מגנזיום ורכיבי תזונה נוספים, לעומת התכולה שלהם באותם ירקות כאשר הם מבוגרים. כרוביים במצב התחלתי זה וכן נבטי חמניות ואפונה טובים במיוחד. לא מסובך כלל, במרפסת או בחצר, לגדל את הירקות האלו ולאוכלם בתום 1-2 שבועות מן הנביטה.
אכילתם של ירקות צעירים אלו ובמקביל צמצום בצריכת עמילנים וסוכרים מזוקקים עוזרת גם למניעת התפתחות סוכרת, עמידות לאינסולין וסינדרום מטבולי. פעילות גופנית, כל אדם לפי יכולותו, חשובה לא פחות.
הכנת מיץ מירקות אלו, ביחד עם מיץ גזר וסלק או גם לחוד, ושתייתו מיד דומה בהשפעתה לאינפוזיה של ויטמינים ומינרלים. כמיץ, הם נספגים ישר לדם, ללא צורך בתהליכי עיכול, והשפעתם מבורכת. מיץ ירוק, ללא מיץ גזר, חשוב לדלל במים מינרלים לפני שתייתו, 4-5 פעמים יותר מים מן המיץ. יש המשלבים גם כמות קטנה של פירות עם מיץ ירקות זה. צמחי בר אכילים אף הם בעלי חשיבות בריאותית רבה.

מקורות
Mercola. Green Leafy Vegetables to Lower Glaucoma Risk February 01, 2016
JAMA Ophthalmology January 14, 2016
TIME January 21, 2016
6

Apex Tribune January 18, 2016
Medical News Today January 15, 2016

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול