הקשר בין תזונה ואסתטיקה

כיום אין כמעט אישה שאינה משתמשת בקרמים ובתכשירי קוסמטיקה אחרים לטיפוח העור ולשמירת בריאותו, רעננותו ומראהו. למרות שבחלק מהקרמים ישנם רכיבים חיוניים לבריאות העור, רבים מכילים גם כימיקלים מזיקים, רעילים ומסרטנים כמו: טלק, Acrylamide, Bentonite, Hyaluronic Acid , Isopropyl, Prophylene Glycol, SLS,DEA, MEA,TEA ועוד. (כדאי ללמוד "להביט בתווית" ולהימנע משימוש ממושך בחומרים מזיקים). חשוב לזכור שבריאות העור ומראהו נובעת קודם כל מזרימה טובה של דם במיליוני כלי הדם הנמצאים בפנים ומאספקה שוטפת של חומרי הזנה לתאי העור (ויטמינים, מינרלים, שומן, גלוקוז, חלבון, נוגדי חמצון ועוד). קרם הזנה, טיפול קוסמטי יקר, או כל תכשיר אחר, איכותי ויקר ככל שיהיה לעולם לא יוכלו להוות תחליף להזנה פנימית טובה של העור.

הקשר בין התזונה למראה עור הפנים נבדק במחקרים שונים. ברובם הוכח שעור מתוח ויפה הוא במידה רבה תוצאה של תזונה מאוזנת ובריאה, בעוד שעור יבש, עייף, הלוקה בקשקשים, כתמים, או פצעים הוא לעיתים תוצאה של חוסרים בתזונה וצריכת מזון קלוקל.

תזונה טבעית, מאוזנת ומגוונת מאפשרת השלמת החוסרים ברכיבי התזונה החיוניים לבריאות העור. העיקרון הבסיסי הוא הימנעות ממזונות מזיקים ומחומרים רעילים והתמקדות במזונות מועילים ומבריאים
העור הוא אחד הרקמות הגדולות והחשובות בגוף והוא מושפע לרעה (כמו שאר הרקמות) מכימיקלים, עישון וחוסרים תזונתיים. לעומת זאת, לתזונה טבעית, מגוונת ומאוזנת ולביצוע ניקוי תקופתי באמצעות צום מיצים יש השפעה מדהימה על מראה עור הפנים ובריאותו.

הגורמים העיקריים להזדקנות העור ולהופעת כתמים וקמטים הם:
• דיאטות בזק (כאסח), דיאטות יו-יו, דיאטות לא מאוזנות מבחינה תזונתית.
• אכילת יתר של מזון חסר ערכים תזונתיים חיוניים.
• רעלים וכימיקלים המצטברים בתאי העור מגורמים פנימיים וחיצוניים (זיהום אוויר ומים, עישון, מזון מרוסס, מתכות כבדות, צבעי מאכל, ממתיקים מלאכותיים, תרופות ועוד).
• חוסר בנוזלים וצריכת משקאות מזיקים
• חשיפה ממושכת לאור השמש בשעות בהן הקרינה חזקה.
• עישון – העישון גורם להיצרות של כלי הדם המזינים את העור.

אז מה עושים?
1. נמנעים ממזונות מזיקים ומחומרים רעילים
2. צורכים מזון טבע, מאוזן ואיכותי.
3. מבצעים ניקוי תקופתי באמצעות "צום מיצים".
4. נמנעים מדיאטות בזק ומדיאטות יו-יו.
5. מפסיקים לעשן
6. עוברים לשימוש בקרמים ובתכשירים קוסמטיים שאינם מכילים כימיקלים וחומרים מסרטנים.
7. שומרים על ניקיון העור.
8. מחייכים ושומרים על מצב-רוח טוב וחשיבה חיובית..

1. המזונות המזיקים לבריאות הכללית ולבריאות העור הם:
• סוכרים פשוטים: סוכר לבן, קמח לבן ומוצריהם (ממתקים מתוקים ומלוחים, מאפים, עוגות, גלידות וכד').
• קפאין (קפה, תה, קקאו, קולה, משקאות אנרגיה), משקאות "קלים" ומוגזים.
• אלכוהול – האלכוהול גורם להפרעות בשינה ובעקבות זאת לתחושת עייפות במשך כל שעות היום.
• ממתיקים מלאכותיים וצבעי מאכל עזים (כתום, אדום, צהוב, כחול, זהב)
• עודף נתרן (מלח) – עודף נתרן מזיק לעור, מונע אספקה מאוזנת של נוזלים לתאי העור ומעלה את לחץ הדם.
• מזון מטוגן, מעושן ומתובל במונוסודיום גלוטומט.
• בשר מעובד וצלוי במהירות (המבורגר, קבאב, נקניקים ונקניקיות, בשר מעושן) – מכיל חומרים מסרטנים ורדיקלים חופשיים המזיקים לעור.
• ארוחות כבדות, שבושלו זמן רב ומזונות המתובלים בתבלינים חריפים (פלפל, קארי, פפריקה חריפה).

2. תזונה טבעית, מאוזנת ואיכותית – אז מה כן אוכלים?
• שקדים, אגוזים וגרעינים (חמניות, דלעת, פשתן טחון) – לא קלויים ולא מלוחים.
• ירקות חיים ומבושלים מצבעים שונים: 4 – 6 מנות ביום (עגבנייה, מלפפון, פלפל אדום, חסה, גזר, נבטים, עלי ביבי, ברוקולי, שורש פטרוזיליה, סלק).
• פירות מצבעים שונים – לפחות שלושה ביום.
• דגנים מלאים (אורז מלא, דוחן, קינואה, כוסמת, שיבולת שועל) – 3/4 כוס ביום.
• קטניות (עדשים, חומוס, אפונה, שעועית, סויה): 1-2 מנות ביום.
• שמנים איכותיים: זית, שומשום – לפחות 3 כפיות, אבוקדו.
• דגים – 3 פעמים בשבוע לפחות.
• יוגורט עזים או יוגורט "ביו". (עם חיידקים פרוביוטיים): 1־2 גביעים ביום.
• שתיית מים, מיץ ירקות ותה צמחים (לפחות ליטר וחצי נוזלים ביום): להזנת העור ולשמירה על גמישותו.

מה מקבלים מתזונה טבעית?
 אומגה-3: חומצות שומן חיוניות מקבוצת אומגה 3 נמצאות בכל תאי הגוף והמוח ומשפיעות על מידת גמישותם ועל רמת תפקוד התאים ולכן יש להן תפקיד קריטי בשמירה על שלמותם של קרומי התאים בכל הגוף, וגם בתאי העור. הן מפחיתות את ייצורם של גורמי דלקת בעור.

 ויטמינים: A, B, C, E המשפיעים ישירות על בריאות תאי העור וכלי הדם המזינים אותם.
 מינרלים כמו מגנזיום, אשלגן, ברזל, וסידן – חיוניים לתחזוקת העור ולמניעת הזדקנותו.
 חלבון: אספקה נאותה של חומצות אמינו (אבני הבניין של החלבונים) חיונית לבריאות תאי העור.
 נוגדי חמצון: כל הויטמינים שהוזכרו, אבץ, סלניום, Q10, ליקופן (עגבנייה, קטשופ), פוליפנולים (ענבים אדומים, תה ירוק, פירות יער).
! נוגדי חמצון הם חומרים הנמצאים במזון ומפסיקים את הפעילות ההרסנית של רדיקלים חופשיים בתאי הגוף. הרדיקלים החופשיים משפיעים לרעה על תאי העור מסוג קולגן ואלסטין, שאחראים למוצקות ולגמישות של העור, וכשהם נפגעים העור נראה מקומט, רפוי וזקן. רשימת נוגדי החמצון כוללת את הויטמינים, בטא קרוטן,A ,C ו־E, המינרל סלניום, 10Q, הפוליפנולים והליקופן

במספר מחקרים נמצא, כי ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון מגנים על העור מפני הנזקים של קרינת השמש ושל רדיקלים חופשיים אחרים, חיצוניים ופנימיים ומחדשים רקמות פגועות.

שלושת הוויטמינים E ,C ,A פועלים יחד כנוגדי חמצון טוב יותר מאשר כל אחד בנפרד או שניים מהם, כך שכדאי להכין ארוחות המכילות מרכיבים משלושתם.

חשוב לזכור:
יש לגוון את סוגי המזון ולבצעה רוטציות בארוחות.
כדאי לאכול ארוחות קטנות, מזינות ומאוזנות כדי למנוע שינויים חדים ברמת הסוכר בדם
השימוש בפרוביוטיקה לטיפול בבעיות עור שונות ולטיהור העור נמצא יעיל בטיפול באקנה ובבעיות עור נוספות.

3. ניקוי תקופתי באמצעות צום מיצים
במהלך חיינו אנו צוברים כמות ניכרת של רעלים בגופנו הן מגורמים פנימיים (חילוף החומרים הטבעי בגוף, כעסים, לחצים ומתחים) והן מגורמים חיצוניים (זיהום אוויר ומים, עישון, מזון מרוסס, מתכות כבדות, צבעי מאכל, ממתיקים מלאכותיים, תרופות ועוד).

הרעלים והכימיקלים הללו נאגרים בכבד בדם, במפרקים ובתאי השומן. הם מקשים על תפקוד הכבד, בין השאר בתהליכי נטרול רעלים, ובניית חומרים חיוניים לגוף (חלבונים, אנזימים ועוד).

צום המיצים, הוא הליך מתון, הדרגתי ובטוח ובמהלכו שותים, במשך מספר ימים, מיצים מפירות או מירקות המספקים את רכיבי התזונה (ויטמינים, המינרלים, אנזימים, פיטו-כימיקלים) הדרושים לחילוף החומרים, לנטרול הרעלים המשתחררים ולסילוק מזהמים שונים מהגוף.

הימנעות מצריכת מזון במהלך צום המיצים, הפסקת הרעלת הגוף ואספקת שפע של ויטמינים ומינרלים ומאפשרים לכבד ולכליות לעסוק בנטרול ובפינוי רעלים מהגוף בקלות וביעילות. במהלך הצום מתפרקים תאי שומן רבים והפסולת שהצטברה בהם מפונה מהגוף על-ידי הכליות (חשיבות השתייה).

המיצים נסחטים מפירות או מירקות טריים, מגידול אורגני ומוגשים מיד לאחר הסחיטה (לא רצוי לשמור מיץ במקרר) בערב שותים מרק מירקות שורשיים. בצורה זאת לא מופר מאזן הויטמינים והמינרלים בגוף. להכנת מיץ פירות משתמשים בסוג פרי אחד בעוד שבמיץ הירקות ניתן לערבב מספר ירקות כגון: גזר, סלרי, סלק, מלפפון וקישוא.

במהלך היום שותים גם תה מצמחי מרפא בעלי השפעה מרגיעה ומאזנת (קמומיל, מליסה, לואיזה, ורבנה, רוזמרין, עשב לימון, פקעות ורדים) ומים מינרליים.
מיצי פירות וירקות נחשבים למזון מלא כפרי וכירק עצמו. מכיוון שהסיבים מוצאים מהם, הרכיבים התזונתיים נשמרים ונספגים במערכת העיכול בצורה אופטימאלית. למיצי הפירות והירקות יש השפעה חזקה על פינוי פסולת ורעלים מהגוף.

מיצים טריים של פירות וירקות הם מזון חשוב ובעל ערך תזונתי גבוה שתורם רבות לבריאותנו. המיצים מכילים מים טהורים ומגוון רחב של ויטמינים, מינרלים, אנזימים, חומצות אמינו, פחמימות, כלורופיל וחומרים נוגדי חמצון ואנטי-סרטניים. כאמור, בהיעדר סיבים המיצים נספגים בגוף בקלות רבה מאד, כמעט ללא מאמץ של מערכת העיכול וכך יכול הגוף לנצל במהירות וביעילות את החומרים המזינים הנמצאים במיץ. לכן, הם טובים גם במצבי בריאות וגם במצבי מחלה.

מיצי ירקות ירוקים מכילים כמות רבה של כלורופיל. הכלורופיל הוא החומר הירוק של הצמח ויש לו תכונות ריפוי חשובות. הוא דומה במבנהו להמוגלובין הדם והוא מעודד יצירת המוגלובין במקרי אנמיה. החל מ 1940 טיפלו באמצעות כלורופיל במגוון מחלות ותופעות כגון: פצעים מוגלתיים, זיהומים של מערכת הנשימה, דלקות חניכיים, כיבים וגירויים בעור, כיבי קיבה, אנמיה ועוד.

אחד היתרונות הגדולים של צום המיצים היא תרומתו לבריאות העור, מראו ברמה שלא ניתנת להשגה על ידי קרמים וטיפולים חיצוניים.

במהלך סדנת המיצים לומדים המשתתפים כיצד למזער את הצטברות הפסולת בגוף על-ידי צריכת מזון טבעי ואיכותי והימנעות מכימיקלים וממזון קלוקל וחסר ערך תזונתי. בנוסף, לומדים להכניס תיקונים בתזונה ובאורח החיים (פעילות גופנית, טיפול במתחים, שינה ומנוחה ועוד). צום המיצים מתקיים במסגרת סדנה מודרכת, באווירה משפחתית, הוא מתון, הדרגתי ובטוח.

אני ממליץ לנקות את הגוף מרעלים באמצעות צום מיצים לפחות פעמים בשנה, ורצוי בעונות המעבר. תקופת האביב היא העונה הנוחה והמתאימה ביותר לניקוי פנימי ומהווה "חלון הזדמנויות" לעשות זאת מבחינת מזג האוויר ונוחות הביצוע של הניקוי.

4. הימנעות מדיאטות בזק
לדיאטות בזק ודיאטות יו-יו השפעה שלילית על בריאות העור. הן גורמות להופעת קמטים, כתמים ולהזדקנות מוקדמת של העור.

הערות וטיפים לסיום
1. לימון נותן המון – מבהיר כתמים מהעור ומועיל בשתייה יומית, ללא המתקה. הלימון מעניק לעור מראה בוהק, מוצק ורענן.
2. אין כמו מיץ ירקות, או מיץ פירות טרי (בין הארוחות) לקבלת מנה יומית ומרוכזת של ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון החיוניים לבריאות העור.
3. שתו מים בשפע ובששון לשמירה על לחות העור וגמישותו.
4. הימנעו מקפאין, קולה, משקאות אנרגיה ומשקאות קלים ותוססים שלהם השפעה שלילית על העור.
5. הימנעו ממלח – כדאי נסות תבלינים חלופיים, או להתרגל לאכול ללא מלח וליהנות מהטעם הטבעי של המזונות. אפשר למצוא תבלינים מיוחדים 'ללא מלח' בבתי טבע.
6. הפסיקו עישון – לעישון השפעה הרסנית על תאי העור וכלי הדם המזינים אותם
7. כדאי לנסות לעבור לשימוש בקרמים ללא כימיקלים וחומרים מסרטנים
8. שמירה על ניקיון העור.

 

 

 

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול