הרשו לי להציג בפניכם: וירוס הקורונה

בס"ד

וירוס ממשפחת קורונה נמצא לראשונה אצל אדם שחלה ב"התקררות" עונתית בשנת 1956.
קורונה – "כתר" בלעז – הוא שמה של משפחת וירוסים, שקיבלה את השם בזכות המראה החיצוני של הווירוסים שמשתייכים למשפחה זו: כאשר מסתכלים על וירוס כזה במיקרוסקופ הוא דומה לכתר.
כפי שבמשפחת החתוליים יש כמה בעלי חיים (נמר, טיגריס, חתול בר, חתול בית, פנתר ועוד), כך גם במשפחת הקורונה יש (נכון לינואר 2020) 40 וירוסים שונים שפוגעים בבעלי חיים שונים ובבני אדם וגורמים למחלות שונות: שלשולים, נזלת, "צינון" וכו'.
בני אדם עשויים בד"כ להיפגע רק מ-4 ווירוסים מהמשפחה הזאת: 229E, OC43, NL63, HKUI' , שגורמים למחלה במערכת הנשימה.
ילדים חולים פי 7 יותר ממבוגרים.
וירוסים ממשפחה זו מצויים יותר בחורף ובאביב מאשר בשאר עונות השנה. אם הגעתם לקופת חולים והרופא אמר לכם שיש לכם "וירוס" – יש סיכוי של לפחות 20% שמדובר בווירוס ממשפחת הקורונה.
לראשונה וירוס ממשפחה זו גרם למחלה קשה בשנת 2003, כאשר היה התפרצות שלווירוס ממשפחת קורונה בשם SARS-CoV (Severe acute respiratory syndrome coronavirus ). אז בכל העולם חלו 8273 איש ו-775 מתוכם מתו (9.6%).
מאז ספטמבר 2012 הופיע במזרח התיכון ווירוס MERS-Cov (Middle East respiratory syndrome coronavirus ) שגורם לזיהום קשה עם אחוזי תמותה של כ-43%.
בדצמבר 2019 התחילה בסין התפרצות של וירוס חדש ממשפחה זו בשם 2019-nCoV (או COVID-19 -(Corona VIrus Disease 2019. הוירוס הזה כנראה יותר מדבק מהקודמים ומהר מאד התפשט בכל העולם.

ישנם מאת מחקרים לגבי עמידות הווירוס, ואני אביא תוצאות של כמה מהם:
• מחוץ לגוף, בחום של 33+ מעלות, הוירוס שורד עד 16 שעות. בטמפרטורה של 56+ מעלות – עד 10 דקות.
• בקירור (מינוס 4 מעלות) ואף בהקפאה ל מינוס 70 מעלות וירוס הקורונה לא נהרס ושומר על יכולתו להדביק.
• הווירוס נשמר בתוך מים בטמפרטורת החדר עד 9 ימים.
• לפי מחקר שפורסם לאחרונה ב- The New England Journal of Medicine, הווירוס נשמר באוויר עד 3 שעות, ועל משטחים בטמפרטורת החדר עד 72 שעות, בהתאם לסוג המשטח: הכי הרבה זמן על משטחים מפלסטיק ונירוסטה, והכי פחות על קרטון ונחושת.
• מנורות אור אולטרה-סגול יעילות מאד בחיטוי משטחים מהווירוס. הן הורגות את הווירוס תוך 2 עד 16 דקות, אך פעולה זו חייבת להיעשות בחדר פנוי מאדם.
• מחקרים שונים שבדקו את היעילות של חומרי חיטוי שונים מראים, שכל חומרי החיטוי שמכילים כוהל בריכוז של 80% ומעלה הורגים את הוירוס תוך 2 דקות ואף פחות מזה.
• מסכות אינן יעילות במניעת המחלה, כי הן נרטבות מהנשימה והוירוס חודר דרך הבד הנרטב לגוף. בנוסף, מסכות אינן נצמדות מספיק לפנים ע"מ להיות מועילות. מסכות עשויות להיות יעילות לאדם חולה נגד הפצת הווירוסים, אך במקרה של וירוס קורונה יעילה רק מסכה מסוג FFP3. מסכות אלה בד"כ נמצאות בשימוש מקצועי להגנה נגד אבקה רדיואקטיבית. אנשים רגילים כמונו שלא יודעים להשתמש במסכה מסוג זה נכון, לא יכולים להפיק ממנה תועלת. בנוסף, מסכה לבד לא יעילה ללא משקפים מגינות מפני שאם הווירוס נמצא באוויר, הוא עלול לחדור לגוף לא רק דרך הפה והאף, אלא גם דרך העיניים.
• מחקר של ארגון הבריאות העולמי מראה שמי סבון מנקים את הווירוס מהידיים ביעילות גבוהה מאד.
• אם חולה השתעל או התעטש על חפץ מסוים ואחרי כן ארז אותו (אפילו הרמטית) ושלח בדואר – חפץ כזה אינו מסוכן: אפילו בתנאים שאידיאליים לווירוס מבחינת חום ולחות הוא לא יישמר מעבר ל-48 שעות בחבילה סגורה, ולחבילות בד"כ לוקח יותר זמן כדי להגיע.

ווירוסולוגים מעריכים שווירוס הקורונה החדש הרבה פחות מסוכן מווירוס ה-SARS, אך מתפשט הרבה יותר מהר ממנו.

תסמיני המחלה
בתחילת המחלה אי-אפשר להבדיל בין תסמיני הווירוס החדש שלנו לבין תסמיני מחלות עונתיות אחרות, כולל מחלות שנגרמו ע"י ווירוסי קורונה אחרים.
במקרים רבים אין תסמינים כלל.
במקרים קשים יש לוירוס COVID-19 מספר צורות ביטוי: ב-90% מהמקרים החולה סובל מעליית חום, ב-80% – משיעול יבש (ללא ליחה), ב-55% מהמקרים – מהתנשמות, ב-44% – מעייפות וכאבי שרירים, ב-20% מהמקרים – מהרגשת כבדות בחזה, ב-30% מהמקרים – ממחסור בחמצן ברקמות הגוף.
בכ-17% מהמקרים, אצל החולים הכי חלשים, הוירוס פוגע בריאות.
חוץ מזה מציינים תסמינים נוספים כמו חוורון, גוון כחלחל של השפתיים, אף סתום או נזלת, כאב ראש, הרגשה לא נעימה או כאב בגרון. שלשולים כתסמין של המחלה בהתחלה דווח בעיקר אצל ילדים, אך יותר ויותר נמצא גם אצל מבוגרים.
התסמינים מתפתחים בהדרגה ומגיעים לשיאם כנראה ביום ה-6-8 של המחלה.
לפי הסטטיסטיקה עד עכשיו רוב הנדבקים עוברים את המחלה בקלות או ללא תסמינים כלל. הצורות הקשות של המחלה מופיעות אצל קשישים ואנשים עם מערכת חיסונית חלשה.
הנתונים כל הזמן מתעדכנים.
ארגון הבריאות העולמי הכריז על התפרצות זו כעל פנדמיה, כלומר מגפה עולמית, וזאת בכדי לאפשר לרשויות של כל המדינות לנקוט בכל צעד שהוא כדי לעצור את המחלה ו/או לטפל בה.
וזה מה שקורה. למשל, בדרום קוריאה עושים עבודת בילוש ומגלים כל נשא ונשא של הווירוס. מדינות רבות סגרו את הגבולות והכניסו אנשים לבידוד. באיטליה עשרת אלפים סטודנטים לרפואה הוכרזו כרופאים ללא בחינות גמר ונשלחו לבתי אבות ומרפאות ע"מ לפנות רופאים מנוסים יותר לעבודה בבתי חולים.

האם מתים מהמחלה
כן, מתים מהמחלה וההסתברות למוות משתנה לפי גיל:
עד גיל 9 – 0%, בגילאי 10-39 – 0.2%, בגילאי 40-49 – 0.4%, בגילאי 50-59 – 1.3%, בגילאי 60-69 – 3.6%, בגילאי 70-79 – 8% ואילו אצל חולים בגיל מעל 80 שנה אחוזי התמותה גבוהים במיוחד ומגיעים ל-14.8%.
כל המספרים מתעדכנים כל הזמן.
התמותה אצל חולים קשים עשויה לעלות, מכיוון שחולים קשים זקוקים לטיפול נמרץ וכמות המקומות בטיפול נמרץ מוגבלת.
זאת הסיבה לכך שמזהירים אותנו לא לבקר אנשים בבתי אבות, לא להתארח אצל סבים וכיו"ב: רוב הצעירים וכמעט כל הילדים עוברים את המחלה ללא תסמינים או עם תסמינים קלים, גם אין עדויות לכך שווירוס פוגע בעובר, אך המחלה מסוכנת לקשישים. דברו בטלפון, תכתבו מכתבים ואי-מיילים.
אבל קחו דברים בפרופורציה: בסה"כ כל שנה מתים המון אנשים מווירוסים שונים, למשל לפי סטטיסטיקה של ארגון עולמי לבריאות, משפעת עונתית כל שנה מתים לפחות 650 אלף איש. גם כאן, מדובר בעיקר על קשישים ואנשים עם מחלות רקע.
איך נדבקים
נדבקים ממש כמו בווירוסים אחרים שאתם מכירים, כמו ווירוס שגורם לנזלת, וירוס "התקררות" ושאר "וירוסים עונתיים", וירוס אדמת, וירוס חצבת ושאר מיני ווירוסים רבים – דרך האוויר: אדם חולה מפיץ בנשימתו, בשיעולו ובהתעטשותו וירוסים ואנשים שנושמים את אותו האוויר נושמים את אותם הווירוסים ובכך נדבקים.
זאת הסיבה לחשיבות של אוורור טוב של הדירה וכל מקום אחר בו נמצאים אנשים: תנו לווירוס פשוט לעזוב את הדירה.
בנוסף לדרכי הנשימה, וירוס יכול לחדור גם דרך העיניים. תשתדלו כמה שפחות לגעת בפנים. לפחות לא לפני ששטפתם ידיים עם סבון.
מזגן ומערכות אוורור בבתי דירות מפיצים את הווירוס, לכן עדיף לא להשתמש במזגן אלא לאוורר בעזרת החלונות. תוכלו להציב מאוורים ליד החלון כדי לייעל את התהליך.
כאמור, ווירוסולוגים בדקו האם ניתן להידבק מחבילות דואר והתשובה היא: לא.
הדבקה דרך משטחים היא אפשרית: אם מישהו השתעל וכיסה את הפה ביד, יש לו ווירוסים על היד. אם הוא שם את היד על מעקה מדרגות או מפסק חשמל או כל חפץ אחר, הוא מעביר את הווירוסים מכף ידו לשם. מישהו שמיד אחריו שם את ידו על אותו משטח – הוירוסים עוברים לכף ידו. אם כעת אדם זה יגרד בעין או יכניס יד לפה או לאף שלו לפני ששטף את הידיים במים וסבון, הוא ידביק בכך את עצמו.

תקופת הדגירה, כלומר הזמן שבו האדם כבר נדבק וכנראה גם מדבק אך אין לו שום תסמינים והוא מרגיש בריא לחלוטין, היא בין 3 ל-14 יום (אם כי דיווחו כבר על מקרה של 38 יום), ומכאן דרישת הרשויות להחזיק בהסגר את כל החשודים בהידבקות (חוזרים מאזורי המגפה, אלה שהיו במגע עם החולים וכו').
איך לחזק את הגוף שיעמוד יותר טוב נגד הוירוס:
1. עיסוי יומיומי של כפות הרגליים או של האוזניים – עד שתהיינה אדומומיות.
2. תזונה: צריכה של מזון טבעי ושלם בלבד; 1-2 אגוזי ברזיל ביום, נבטים (ובמיוחד נבטי חיטה), פלפל שחור, הל וכורכום, שום, בצל, חזרת, צנון
לאכול רק מזון קל, רצוי לא מעובד (בישול ביתי) וללא תוספי מזון.
3. לשתות מים נקיים, תה שחור או ירוק עם דבש ולימון. על חולים יש לשתות יותר מאשר לבריאים: לפחות 3 ל' ביום.
4. לא להיכנס לפאניקה. פחדים וחרדות מחלישים.

איך מטפלים
הטיפול, כמו בכל מחלה נגיפית, לא קיים. גוף האדם מצליח או מצליח להתמודד, ואנחנו יכולים לעזור לו או להפריע.
מנוחה, שתייה מרובה, תזונה קלה או צום מאכילה, שטיפות גרון ו/או אף – אלה הן המלצות כלליות.
לפי ספר הזוהר אכילת מצה שמורה בפסח, ובמיוחד בליל הסדר, מביאה לאדם גם אמונה וגם רפואה
תוספי תזונה למי שחלה: אבץ עם וויטמין C למציצה עד תום המחלה.
שר הבריאות הצרפתי אוליביה ווראן אמר, שתרופות אנטי-דלקתיות דוגמת קורטיזון או איבופרופן מחמירים את המחלה.
שיטות סבתא, שיטות עממיות ותכשירים הומאופתיים שעוזרים בדרך כלל במחלות נגיפיות עשויות להיות לעזר גם מול נגיף הקורונה הנוכחי.
במקרים קשים חשוב להגיע לבית החולים. יש מקרים בהם הטיפול היחידי שעשוי לעזור זה טיפול נמרץ.

שיטות חיטוי
בכל רשתות השווק נמכרים היום סבון וג'ל אלכוהול. אלה הם 2 סוגי חיטוי שונים: מים וסבון מנקים את הידיים מהווירוס ועושים היטב את העבודה. יעילות השיטה גם הוכחה במשך מאת שנים של שימוש במים עם סבון וגם מוכרת ע"י הארגון העולמי לבריאות והוכחה כיעילה במחקר מטעמו. שטיפת ידיים במים עם סבון מומלצת גם ע"י משרדי הבריאות של כל המדינות. חשוב רק להדגיש שמדובר בשטיפה יסודית של הידיים, כאשר מסבנים גם את כפות ידיים, גם את גב כפות ידיים וגם את האצבעות ורק אז שוטפים במים. מבחינת הזמן שטיפה כזאת דורשת לפחות 15 שניות.
לעומת מים עם סבון, ג'ל אלכוהול לא מנקה את הידיים, נהפוך הוא: השימוש בו מועיל רק על משטחים נקיים. זאת אומרת שאם הידיים מלוכלכות, הוא לא יעבוד. ג'ל זה מורחים על משטח נקי ומחכים עד שהוא יתנדף, כלומר לפחות 5 דקות. שימוש לא נכון לא מועיל לשום דבר. פעולתו שונה ממי סבון: הוא הורס את הווירוס. לדעתי, השימוש בג'ל לידיים, חוץ מזה שהוא פוגע בעור הידיים, אינו נוח. הוא טוב למשטחים: למרוח אותו על ידית הדלת ולהשאיר, למשל. במקרה הזה, אם מישהו עם וירוס על היד נגע באותה ידית והעביר לשם את הווירוס, הג'ל יהרוג אותו.

האם יש שיטות טבעיות לחיטוי? יש הרבה שיטות טבעיות לחיטוי, אך לא כולן מועילות נגד וירוס הקורונה. לכן אני מביאה את השיטה שמצאתי באתר הארגון העולמי לבריאות. מדובר בתכשיר חיטוי טבעי בהכנה ביתית שהארגון ממליץ עליו כיעיל נגד וירוס הקורונה:
להכניס לקערה 3/4 כוס כוהל רפואי (99%), 1/3 כוס ג'ל אלוורה ו-10 טיפות שמן עץ התה או שמן לבנדר או מיץ לימון (סחוט טרי, כמובן). את כל זה יש להקציף עד לקבלת ג'ל.
יש להקפיד שכל הכלים יהיו נקיים והכוהל לא מהול.
בשורות טובות

לשאלות והזמנת ספרים יש לפנות למייל: yaeltuk@gmail.com
ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD),
מחברת הספרים "בריאות האישה ברפואה המשלימה",
"בריאות הגבר ברפואה המשלימה"
"סיפורים מהקליניקה",
"אסטרולוגיה לכל עת"
"קל להיות בריא"
"יפה, בריאה ולא מורעלת"
http://www.yaelclinic.co.il/

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול