התבלין קינמון משפר את מצבם של חולי סוכרת

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

קינמון הינו תבלין חשוב ומוערך כבר אלפי שנים. רק בשנים האחרונות החלו לחקור אותו מדעית. במחקר שנערך לאחרונה בבריטניה נתנו לחולי סוכרת קינמון, 2 ג' ליום במשך 12 שבועות. המחקר נעשה עם חולי סוכרת מסוג 2 שמצב בריאותם היה לא טוב. עם טיפול כזה, הייתה אצלם ירידה ברמת ההמוגלובין המסוכרר ובלחץ הדם. זוהי בשורה טובה לחולי סוכרת, לבעלי עודף משקל ולסובלים מעמידות לאינסולין.
בגילאים מבוגרים בעיקר, רמת גלוקוז גבוהה בדם גורמת להמוגלובין מסוכרר. הנושא של המוגלובין מסוכרר התגלה על-ידי הרופא דר' שמואל רהבר בשנת 1960 כמטבוליט מזיק שנוצר בגופם של חולי סוכרת. מצב כזה נחשב כיום לשלב בנזקים שנגרמים לחולים במחלת הסוכרת.
הגילוי שקינמון תורם להורדת רמת ההמוגלובין המסוכרר בדם אצל חולי סוכרת היה צעד חשוב במחקר שעסק במה שקורה בגופם של חולים במישור הלא אנזימטי. סוכרת גורמת להידרדרות בריאותית ולסיבוכים, בעיקר בגילאים המבוגרים. במצב כזה, פחות חמצן מגיע לתאים ופחות דו-תחמוצת הפחמן מופרש מן התאים. המוגלובין מסוכרר מאבד את יכולתו להוליך חמצן לתאים ולסלק משם את דו-תחמוצת הפחמן. תהליך כזה קורה לכולם עם הגיל, אך יותר קורה בקרב חולי סוכרת. מצב כזה גורם אצל סוכרתיים למחלות לב וכלי דם, פגיעה בכבד ובעיניים.
בבדיקת פעולתם של תבלינים שונים נמצא, שהוספת קינמון עוזרת יותר מאשר צריכת זנגביל, כמון, פלפל שחור ותה ירוק נגד עליה ברמת ההמוגלובין המסוכרר, שמעלה ב-10-20% את הסיכון למחלת לב וכלי דם. במחקר שנערך בבריטניה בשנה האחרונה נמצא, כאמור, שצריכת קינמון הפחיתה היווצרות של המוגלובין מסוכרר במידה משמעותית. קינמון גם שיפר נתוני לחץ-דם אצל אלו שנטלו אותו, יתר לחץ דם סיסטולי ירד ב-3 מ"מ כספית ודיאסטולי ב-5 מ"מ כספית – ירידה משמעותית מבחינה בריאותית. כך, צריכת קינמון מורידה רמות של המוגלובין מסוכרר ושל יתר לחץ-דם גם יחד ומומלץ לסובלים מבעיות אלו לצרוך קינמון. ככל שהרמה ההתחלתית של לחץ הדם הייתה גבוהה יותר כך, עם קינמון, הירידה בלחץ הדם הייתה משמעותית יותר.

חלק ממשתתפי המחקר האחרון לא ויתרו על נטילת התרופות שהיו אצלם בסדר היום, מטפורמין וסולפונילאוריאה. 20 איש מתוך ה-30 שהשתתפו במחקר המשיכו ליטול מטפורמין ו-2 נטלו סולפנילאוריאה, תרופה שמגבירה הפרשת אינסולין. 4 נטלו את שתי התרופות יחדיו. בקבוצת הפלסבו היו אותו מספר של משתתפים. מצבם של אלו שנטלו קינמון, עם או בלי תרופות, היה טוב יותר לעומת אלו שרק נטלו תרופות.
בניסויים עם בעלי חייים, קינמון הפחית אצלם לחץ-דם וזאת בכך שהוא הגמיש את דפנות העורקים. בניסויים עם קינמון נמצא ששום גורם שלילי, כמו השמנת יתר, לא השפיע לרעה על התוצאות המבורכות של נטילת קינמון. קינמון הינו תבלין בטוח, לא תרופה, ומומלץ לאנשים לשלב אותו בסדר היום שלהם, אם כהוספתו לארוחות או שתיית תה עם קינמון. אך ראוי לציין ולהזכיר שתפריט המבוסס על מזון לא מבושל מאוד עוזר למניעת התפתחות של מחלת הסוכרת. עם תפריט כזה, בהחלט יכול להיות חלק לנטילת תבלינים שונים ובכללם קינמון.
מקורות
Glycated haemoglobin and blood pressure-lowering effect of cinnamon in multi-ethnic Type 2 diabetic patients in the UK: a randomized, placebo-controlled, double-blind clinical trial. Diabet Med 2010 Oct;27(10):1159-67.
The discovery of glycated hemoglobin: a major event in the study of nonenzymatic chemistry in biological systems. Ann NY Acad Sci 2005 Jun;1043:9-19.
Prevention of non-enzymic glycation of proteins by dietary agents: prospects for alleviating diabetic complications. Br J Nutr 2009 Jun;101(11):1714-21.
Glycated hemoglobin as a marker of cardiovascular risk. Curr Opin Lipidol 2006 Dec;17(6):637-43.
Executive Summary: Standards of Medical Care in Diabetes—2010: Current criteria for the diagnosis of diabetes. Diabetes Care January 2010 33:S4-S10

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול