התעמלות יוגה עוזרת לשמירת מסת העצמות

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

בעיה זו של דלדול מסת העצמות מתחילה אפילו בגילאי 30. אצל נשים, תופעה זו מוחמרת במהלך 10 השנים שאחרי גמר המחזורים החודשיים. אלו הן אותן השנים בהן הנשים חשופות יותר לשברים אוסטאופורוטיים כמו בראש הירך, מצב שגורם לנכות, כאבים ועד לתמותה.
צריכת מזונות מעובדים, לא אורגניים, דלי מינרלים, מחמירה את הבעיה. רכיבי תזונה שמספקים הגנה לגוף הם חומצות שומן די איץ איי, סידן, ויטמין D ויטמין קי 2, ומגנזיום. כל אלו דרושים וכמותם דרושה התעמלות מתאימה.
התעמלות יוגה עוזרת אף היא
דר' לורן פישמן, שהקדיש שנים רבות לחקר הנושא של השפעת התעמלות יוגה על מסת העצמות, מצא שאפילו התעמלות כזו, עם התרגילים העדינים שלה, יש בה כדי לעזור. הרפואה המקובלת התעלמה מכך, אך בשנים האחרונות יש יותר פתיחות לנושא.
התועלת של שיטות ריפוי טבעיות
מאז שנת 2005, דר' פישמן החל במחקריו ומסקנותיהם מצאו יותר ויותר נתונים לחשיבות של יוגה לשמירת מסת העצמות. יש אנשים רבים שאינם מסוגלים לעשות התעמלות מאומצת, יוגה תתאים גם להם.
יוגה מפעילה בגוף יותר מתחים ממה שעושה הגרביטציה
במעקב מתמשך משנת 2005 עד שנת 2015, דר' פישמן ועמיתים הפעילו 741 אנשים שעשו 12 תרגילי יוגה כל יום. עם התחלת הניסוי, גילם הממוצע היה 63. 83% מהם הוגדרו כסובלים מאוסטיאופורוזיס. פישמן חיבר גם ספר בשם יוגה אנד אוסטיאופורוזיס ובו יש הסבר מפורט על השיטה שלו
צפיפות העצמות של המשתתפים שתרגלו את תרגילי היוגה נערכו עם כניסתם לתרגול. נלקחו גם בדיקות דם ושתן וצילומי רנטגן של ראש הירך ועמוד השידרה.
אצל אלו שנצמדו לתוכנית באופן מלא היה שיפור בצפיפות של העצמות. עם תום הניסוי נערכה בדיקה נוספת שנעשתה עם 18 משתתפים. נמצא שמצבם היה טוב יותר מאשר בתחילת הניסוי. למעשה, התעמלות יוגה בטוחה אפילו למי שכבר יש לו עצמות חלשות אך התרגול חייב להיעשות עם הוראות של מדריך מוסמך בנושא היוגה.
התעמלות יוגה מאוד בטוחה. בעוד שבקרב משתתפי הניסוי, ל- 109 היו טרם הניסוי שברם אוסטאופורוטיים, אף לא אחד מהם דיווח על נזק רציני במהלך הניסוי. עוד נמצא, שבין מתרגלי היוגה, אפילו אצל אלו שצפיפות עצמותיהם לא השתפרה, השיפור שהיה אצלם ביציבה מנע שברים אוסטאופורוטיים חדשים.
שברים בעמוד השדרה קורים בין היתר גם בגלל יציבה גרועה. התעמלות היוגה משפרת את היציבה ובכך גם שומרת בפני נפילות, שהן סיבה מובילה לשברים אוסטאופורוטיים.
איך העצמות מתחזקות? כל הזמן יש בעצמות תהליך פירוק על-ידי תאים אוסטאוקלסטיים ובנייה מחודשת על-ידי תאים אוסטאובלסטיים.. כאשר בהתעמלות היוגה מופעל לחץ על עצמות, נכנסים לפעולה יותר תאים בוני עצם וכך העצמות מתחזקות. הליכה אף היא תורמת לבניית העצמות. ריצה תתאים רק למי שבכושר. מי שמסוגל לרוץ בלי להינזק. הרמת משקולות, בהתאמה לכושר, עזרה אף היא.
חשוב ביותר לדאוג לבל תרד הרמה של ויטמין D בגוף ושלא יחסרו רכיבי תזונה הדרושים לבניית העצמות, אותם ניתן לקבל ממזון מתאים ותוספי מזון.

מקורות
Yoga — A Valuable Exercise for the Prevention of Osteoporosis, mercola 2016
Huffington Post, Yoga Poses for Osteoporosis, Slideshow
Sciatica.org, A Dozen Poses vs. Osteoporosis
Geriatric Rehabilitation April/June 2016: 32(2); 81-87
Global Wellness Institute January 12, 2016
WebMD, A reader named Nancy Fong shares how she got stronger
New York Times December 21, 2015
Frank Wall Fitness, Four Reasons to Lift Weights
New York Times March 21, 2014
Am J Health Promot. 2014 Jan 24.
Bone. 2006 Dec;39(6):1203-9.
Mercola.com, What You Need to Know About Vitamin K2, D and Calcium
Mercola.com, Vitamin K: The Missing Nutrient to Blame for Heart Attacks and Osteoporosis

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול