ויטמין D – נתונים מתוך מחקרים

 

מחבר: דר' מרדכי הוכברג ז"ל, PhD, תזונאי

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לייעוץ אצל רופא או אצל תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

 

יש קשר בין חילוף החומרים ובריאות מערכת העצמות. ויטמין D מוכר כדרוש לבריאות מערכת העצמות, אך לא פחות חשובה מכך, היא העובדה שהוא מהווה גורם חשוב למניעת התפתחות סרטן. בנוסף, במחקר חדש שנערך נמצא הקשר שלו לחילוף חומרים תקין. מדענים מאיטליה סקרו מחקרים שנעשו עם ויטמין D ומצאו קשר שלו לא רק לבריאות העצמות אלא גם לחילוף חומרים נורמאלי בגוף. הם ראו את הקשר ההדוק בין רמת מחסור של ויטמין D בגוף לבין התהוות של מצבים דלקתיים, אוסטיאופורוזיס, עמידות לאינסולין וסוכרת מסוג II.

נמצא שטיפול עם נטילת כמות מספקת של ויטמין D עשוי לעזור נגד ליקויים בחילוף החומרים בגוף, כמו גם נגד מחלות הקשורות למצב דלקתי. ויטמין D קריטי לבריאות השלד. אצל מבוגרים מחסור בויטמין זה גורם לאוסטיאופורוזיס ולסיכון רב יותר לשברים. סיכון פי 2 עד 4 פעמים יותר מאשר אצל אלו שלהם אין מחסור בויטמין זה. במיוחד בגיל המבוגר, חשוב לבל יהיה מחסור בויטמין D, כמו גם ברכיבי תזונה חיוניים נוספים. יש לו תכונות נוגדות דלקת ולהן יש חשיבות מרכזית למניעת אוסטיאופורוזיס אצל בני הגיל השלישי. מסתבר שאוסטיאופורוזיס היא מחלה קשורת מצב דלקתי. כיום ידוע שלבני אדם עם מצבים דלקתיים כרוניים יש בדרך כלל עצמות חלשות, דלות מינראלים, לעומת מצבן של עצמות של מבוגרים בריאים בני אותו גיל. יש קשר ברור בין מצבים דלקתיים לבין אוסטיאופורוזיס. ויטמין D מגן בפני מצבים דלקתיים בגוף – לא רק כעוזר לקליטת סידן בעצמות. הוא גורם מרכזי למניעת דלקות שגורמות לחולשת השלד. זהו ויטמין שמתפקד כהורמון שיש לו קולטנים ייחודיים שמפעילים בנייה, פעילות ושינויים מטבוליים בגוף. פעולתו דומה לזו של הורמון דמוי סטרואיד. הוא המקשר בין חוזק העצמות ובריאות חילוף החומרים. מחסור בו גורם למצב דלקתי כרוני, שקשור עם עמידות לאינסולין ומעלה סיכון להתפתחות סוכרת מסוג II. אצל חולי סוכרת, רמות ויטמין D נמוכות פוגעות בתגובה הנכונה לרמת האינסולין בגוף ואז יש פחות שליטה ברמות הסוכר בדם. רמת ויטמין D נמוכה קשורה גם להשמנה.

ויטמין D הנו גם ויטמין וגם הורמון. יש לו השפעה נרחבת על כלל מערכות הגוף. מזה שנים היה ידוע תפקידו במטבוליזם של הסידן והכנסתו של הסידן לעצמות. מחקרים הראו שיש לו יכולת אנטי – דלקתית חשובה גם כמונע אוסטיאופורוזיס וגם כמונע עמידות לאינסולין וסוכרת מסוג II. מחקרים הראו שיש לו חשיבות מיוחדת עבור אנשים להם יש רמת סוכר בדם שהיא מעל לנורמה והפרעות מטבוליות נוספות. במחקרים אלו נמצא מדוע רמה גבוהה של ויטמין D דרושה לשליטה על חילוף החומרים. לכן יש צורך לערוך בדיקות לגבי רמתו וליטול תוספים, כדי למנוע בעיית שלד ובעיות חילוף חומרים.

ויטמין D ורמת סוכר בדם

בניסויים עם בע"ח נמצא שמתן ויטמין זה לאלו שלהם היה בו מחסור הפחית מצבים דלקתיים ושיפר את הרגישות לאינסולין. במחקרים עם בני אדם, נמצא שמתן שלו, כאשר היה מחסור בו בגוף, הוריד רמת סוכר מופרזת בדם והפרעות מטבוליות נוספות. אצל חולי סוכרת להם ויטמין D היה  נמוך  מ –  20  נ"ג/מ"ג  נטילת  תוספים  שלו  שיפרו את  פעולת  האנדותל  ומנעו  נזק  שנגרם לחלבונים מחוסר ויטמין D. נטילת כמות מספקת שלו חשובה. נטילת כמות לא מספקת לא שיפרה במאומה את מצב הבריאות.

בניסוי, מתן 4000 יחב"ל ויטמין D כל יום לסובלים ממחסור בו, שיפר במידה ניכרת רגישות לאינסולין והוריד רמות אינסולין בצום. תועלת רבה של ויטמין זה הייתה כאשר הוא ניתן לאנשים טרום סוכרתיים. הוא הוריד אצלם את רמת הסוכר בדם בצום. נטילה קבועה שלו שיפרה אצלם את רמת הסוכר בדם, את הפרשת האינסולין ואת יכולת פעולתו.

מנגנונים נוספים של פעילות ויטמין D

לויטמין D יש השפעה ישירה על רגישות לאינסולין מעבר להשפעותיו נוגדות הדלקות. במחקרים נמצא שהוא מפעיל רגישות לאינסולין ומוריד רמות סוכר בדם בשלושה מנגנונים לפחות: יש קשר בין ויטמין D והקולטנים של אינסולין בתאים, הוא מפעיל רכיבי תזונה נוספים בתאים ומגביר כניסת גלוקוז לתאים שרעבים לגלוקוז. הוא נמצא מגביר את פעולת קולטני אינסולין של תאים בכל הגוף. כך יש מעבר טוב יותר של הגלוקוז מהדם לתאים. הוא מפעיל מנגנון מולקולרי המכונה PPAR – דלתא שמווסת פעולת גנים המעורבים בשריפת הסוכר והשומן בגוף לאנרגיה. לאחרונה מתגלים עוד ועוד נתונים לגבי השפעות ויטמין D להזנת התאים.

ויטמין D ומצבים דלקתיים

מחקרים חדשים הראו שויטמין D מפעיל בגוף תהליכים שלא היו מוכרים, כאלו שהם חשובים לחיזוק המערכת החיסונית וכנגד דלקות. נתגלו שתי עובדות חדשות – הוא פעיל נגד אוסטיאופורוזיס מאחר והוכח שמצב דלקתי מגביר אוסטיאופורוזיס וויטמין D מפחית מצבים דלקתיים, כאמור. הוא אף מדכא דלקות שנגרמות על ידי רקמה שומנית שבגוף. בעזרתו, נוצרים יותר ציטוקינים נוגדי דלקות במקום ציטוקינים שמעוררים דלקות. הוא מפעיל לימפוציטים שמעורבים בתגובה חיסונית בגוף. הוא משנה את הפרופיל שלהם מפרו – דלקתיים לאנטי דלקתיים. הוא מפעיל 1000 גנים תורמי בריאות. כך הוא עוזר גם נגד היווצרות תאים שעשויים לגרום לסרטן. מצבים דלקתיים בגוף קשורים עם כל בעיות הזקנה, כיום יש יותר ויותר מחקרים על הויטמין, שנמצא כמועיל נגד כל מיני מחלות מקצרות חיים. עם חשיפה נכונה לשמש, נקלט ויטמין זה בעור ובגוף, אך ברוב המקרים זה לא מספיק. אם נוטלים תוספים שלו, ויטמין D3, חובה לקחת ביחד איתו ויטמין K2 מסוג MK7. בלעדיו, ויטמין D עלול להוביל את הסידן לעורקים ולא לעצמות. 5-10 טיפות של 1,000 יחב"ל, יתאימו למרבית האנשים. יש הממליצים לקחת פעם בשבוע 50,000 יחב"ל, אך תמיד עם רמת כמות זו, יש לקחת 2-3 כמוסות K2.

 

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול