ויטמין D קריטי למניעה ולטיפול במחלות נוירולוגיות

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי
הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

ויטמין D וטרשת נפוצה
זוהי מחלה אוטואימונית שתוקפת את המיאלין, הציפוי המבודד עצבים. לרפואה המקובלת אין פתרון למחלה זו. לאחר הפגיעה במיאלין, לא יכולות לעבור הוראות דרך מערכת העצבים לאברי גוף שונים ואלו לא יכולים למלא את תפקידיהם. קיימות מספר תרופות יקרות לטיפול בתסמיני מחלה זו – שום תרופה לא עוצרת את התקדמות המחלה ולתרופות אלו יש גם תופעות לוואי.
כעת, מחקרים חדשים מלמדים שטיפול להעלאת רמת ויטמין D יכול לעזור לחולים כאלו. מחלה זו תוקפת יותר אנשים הסובלים ממחסור בוויטמין D מאשר את האחרים. מסתבר שמניעת מחסור כזה עוזרת לא רק להפחתת סיכון לחלות במחלה אלא גם להאט את התקדמותה אם כבר התחילה. שמירה על רמת ויטמין D נאותה בגוף מצמצמת גם סיכון לחלות במחלת פרקינסון ומחלת אלצהיימר. זהו ויטמין בטוח, אך יש כאלו שטוב להם יותר לקבל אותו לא כתוסף אלא עם השתזפות נכונה בשמש. חשוב שלאף אחד לא יהיה מחסור בו.

במחקר שפורסם ב"ג'אמא נוירולוג'י", מחקר בו שותפו 1482 אנשים, נבדק הקשר בין תחלואה במחלה זו ושלביה לבין רמות של ויטמין D בגופם של החולים. אנשים אלו טופלו עם תרופות. המחקר נמשך 18 חודשים ובמסגרתו נערכו איתם בדיקות לרמות של ויטמין D, בדיקות MRI והתקדמות המחלה. מחקרים אלו מצאו קשר הדוק בין רמות ויטמין D בגופם של הנבדקים לבין התחלואה שלהם בטרשת נפוצה ושלבי ההתקדמות של המחלה.

במחקר נמצא שאצל אותם חולים להם הייתה בדמם רמה של 40 נ"ג למ"ל ויותר, ההתקדמות של המחלה בגופם הייתה איטית יותר, יחסית למה שהיה אצל אלו עם ויטמין D נמוך. רמה מספקת של ויטמין D עזרה להאט את התקדמות המחלה לשלב ב', שלב הרבה יותר קטלני. במחקר נמצא שאצל אלו שרמת ויטמין D בגופם הייתה 20 נ"ג ויותר ונטלו תוספי ויטמין Dבמהלך 5 שנות מעקב היה שיפור כל הזמן. היו אצלם פחות אזורים פגועים במוח . בניסוי נוסף שנמשך 3 שנים, אצל אותם אלו שרמת ויטמין D בדמם הייתה 2-14 נ"ג למ"ל, היה 5.9 פעמים יותר ס יכון להגיע לשלב ב' הקטלני של המחלה, יחסית למצבם של אלו שהיו עם רמות ויטמין D של 23-52 נ"ג. במחקרים אלו נמצא שרמת ויטמין D נאותה לא רק מצמצמת סיכון ללקות במחלה, אלא גם מאטה את ההידרדרות של אלו שכבר חלו בה.

ויטמין D ומחלות פרקינסון ואלצהיימר
מחקרים אחרים לימדו שרמה מספקת של ויטמין D עוזרת למנוע התפתחות מחלות פרקינסון ואלצהיימר. הכמויות של ויטמין D שנדרשו להעלאת הרמה שלו בגוף היו 5,000-8,000 יחב"ל ליום. למעשה, 10,000 יחב"ל ליום זו כמות שוות ערך להשתזפות נכונה בשמש. עם נטילת תוספים של ויטמין זה, יש צורך ליטול גם את ויטמין K2. מחקרים מצאו שכאשר יש רמה מספקת של ויטמין D בגוף, אין כמעט סיכון לחלות במחלת פרקינסון. נתון זה הופיע במחקר שפורסם בשנת 2015, בו שותפו 5,690 בני אדם עם רמת ויטמין D מספקת ו- 21,251 משתתפים בקבוצת הבקורת, להם הייתה רמה של 20 נ"ג ופחות ויטמין D בדמם. הוספה של ויטמין D שניתנה להם צמצמה ב- 38% את הסיכון של אותם משתתפי מחקר זה, שהיו בתחילתו עם רמת ויטמין D נמוכה, לחלות במחלת פרקינסון.

מקור
Vitamin D Offers Hope for Multiple Sclerosis
September 2016 By Edward R. Rosick, DO, MPH, DABIHM

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול