ויטמין K תורם רבות לבריאות ולאריכות ימים

הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

דר' איימס מארה"ב הוא אחד מן המומחים היותר חשובים בנושא של בריאות ואריכות ימים. בשנת 2010 הוא פרסם מחקר שלימד שלצריכה אופטימאלית של ויטמין K יש תפקיד חשוב במניעת מחלות ובהארכת תוחלת החיים. בשנת 2014, מחקר נוסף מצא שאם אדם מקבל כמות מספקת של ויטמין K, יש לו ב- 38% פחות סיכון לחלות במחלות מכל הסוגים וזאת לעומת מצבם של אלו שצרכו את הכמויות היותר קטנות שלו. בהתאם לכך קיבלו הנחיות להגביר את כמינון ויטמין זה.תועלת הייתה אצל אלו שהחלו לקחת תוספי ויטמין K. הגדלת המינון צמצמה תמותה ממחלות לב וכלי דם. ויטמין זה מצמצם במידה ניכרת סיכון למחלות הקשורות באורח החיים המערבי. הוא מצמצם תחלואה במחלות שונות ובכללן הסתיידות עורקים ואוסטאופורוזיס, סוכרת וסרטן. הוא עוזר להפעלת חלבונים שמגנים בפני מחלות אלו. ויטמיני K1 ו-K2 עוזרים לצמצום התחלואה בכל המחלות הקשות האלו.
במחקר נמצא שנטילה קבועה של שני ויטמינים אלו צמצמה ב- 25% תמותה מכל המחלות אצל אלו שנטלו את הכמויות היותר גדולות של ויטמינים אלו לעומת אצל נוטלי הכמויות היותר קטנות. ויטמין K1 נמצא מצמצם סיכון לתמותה מכל הסיבות ב- 36%. לגבי סרטן, עם רמת הצריכה היותר גבוהה של K1 הייתה תמותה ב- 46% נמוכה יותר לעומת מה שקרה עם הצריכה היותר נמוכה. ויטמין K2 צמצמם תמותה מסרטן ערמונית במצב מתקדם ב- 63%. עם רמת צריכה גבוהה של ויטמין K2, תמותה מסרטן לסוגיו הייתה ב-28% יותר נמוכה. ויטמין K2 נמצא מגן ברמה של 9% בפני תמותה ממחלות לב של העורקים הכליליים. עם רמה גבוהה של ויטמין K2 התמותה ממחלות לב פחתה ב- 57% ועם K1 ב-27% פחות. כולסטרול, טריגליצרידים ורמת סוכר גבוהה בדם ירדו אף הם במידה ניכרת. סיכון לתמותה ממחלות אלו ירד ב-21%. לגבי חולי סוכרת מסוג 2, עם כל נטילה נוספת של 100 מק"ג 2K הייתה ירידה של 17%.
כיום ויטמין K1 מוכר כאחראי על קרישת דם נורמאלית, לא קרישת דם חולנית. נמצא שהוא מפעיל חלבונים מסוימים שנוצרים בכבד ודרושים לקרישת דם נורמאלית. ללא חלבונים אלו, שטפי דם לא יעצרו. ויטמין K1 משתתף ביצירתם של 16 סוגי חלבונים חשובים בגוף. הוא גם מפעיל אותם כדי שימלאו את תפקידיהם בגוף. כעת מסתבר שויטמין K1 הרבה יותר חשוב ממה שהיה ידוע בעבר לגביו – אחראי על קרישת דם נכונה. אך הכמות שהמזון מספק עדיין לא מספקת לצמצום התחלואה ממחלות לב, אוסטאופורוזיס, סוכרת וסרטן. מתן תוספי ויטמין K צמצם תחלואה ותמותה ממחלות אלו אך לא גרם לקרישיות יתר של הדם.
ויטמין K והסתיידות עורקים
כאשר אנשים מזדקנים, הסידן המצוי בעצמות מופיע במקומות לא רצויים ובכלל זה בציפוי הפנימי של העורקים. עם הזמן, הדפנות הגמישות של העורקים נעשות קשות כאבנים. אז אין
2רימת דם חופשית לאברי הגוף השונים. זהו שלב מתקדם של הסתיידות עורקים. הטבע מגן בפני התופעה על ידי חלבוני גלא (GLa), שאחד מהם נוצר בדפנות העורקים, אך הוא פעיל רק אם יש די ויטמין K. אם אין די ויטמין K, ההסתיידות נמשכת בלי הרף עם תוצאות כמו התקף לב או אירוע מוחי. לגברים ונשים שסבלו מהרמה היותר נמוכה של חלבוני גלא וללא די ויטמין K בדמם, עקב צריכה לא מספקת של ויטמין זה, היה פי-3 יותר סיכון למחלות לב לעומת אלו שהיה אצלם מספיק ויטמין K וגלא בדמם. כבר עשרים שנה ידוע שצריכה לא מספקת של ויטמין K מעלה את הסיכון להסתיידות באבי העורקים, העורק הגדול ביותר בכלי הדם. מאז יודעים שרמה מספקת של ויטמין קי חשובה למניעת הסתיידות של כל העורקים בגוף.
בניסויים עם בעלי חיים נמצא שוויטמין K יכול לעזור לגוף לרפא עורקים מסוידים, מה שקורה כתוצאה ממתן תרופות שמעכבות את פעילות ויטמין K, כמו מספר מדללי דם. חלבוני גלא גם מונעים היווצרות של ציטוקינים שיוצרים יותר פלאקים בעורקים והסתיידות עורקים. עם שפע של ויטמין K, יש הרבה פחות ציטוקינים מזיקים שגורמים לעמידות לאינסולין. זה עוזר למניעת התקפי לב.
ויטמין K מאריך תוחלת חיים
ויטמין זה משפיע על פעולה חיונית של 16 חלבוני גלא בגוף, ובהם חלבונים שמגנים על כלי הדם בפני הסתיידות, גם כאלו שמגנים על העצמות בפני אובדן סידן, גם כאלו המגנים בפני סוכרת וסרטן. ויטמין K מצמצם סיכון לחלות בכל סוגי מחלות – כולל מחלות קטלניות. קבלת ויטמין קי במזון ונטילתו כתוסף תספק תוספת הגנה נגד מחלות הציביליזציה. חשוב שיהיו מספיק K1 ו-K2. K1 יש בירקות עלים אך לא תמיד זה מספיק. K2 מופק מנאטו, גבינת סויה כך שבהחלט יש ליטול אותו כתוסף מאחר שבארצות המערב אין כמעט סיכוי לקבל אותו בתפריט. במחקר אחד, נמצא שאצל אלו שלהם הייתה הרמה הגבוהה ביותר של K2, היה סיכון ב-57% יותר נמוך למות ממחלות לב כליליות וזאת בהשוואה לאלו שצרכו את הכמות היותר נמוכה של ויטמין K2. היה אצלם גם ב-20% פחות סיכון להסתיידות העורקים הכליליים. במחקר זה, שנערך עם נשים, לא נמצאה השפעה כזו למתן ויטמין K1.
בניסוי אחר נמצא ששני סוגי ויטמין K מגנים בפני הסתיידות עורקים. ויטמין K2 נמצא מעט יעיל יותר. כאשר נתנו למבוגרים, גברים ונשים, 500 מק"ג K1 ליום היה אצלם ב-5% פחות הסתיידות עורקים. לנטילתם של ויטמינים אלו, יחד עם נטילת ויטמין D ועוד מינרלים, הייתה תועלת רבה יותר. 180 עד 300 מק"ג K2 ליום הפעילו חלבוני גלא ובכך צמצמו הסתיידות עורקים. עם מתן פלסבו לא הייתה כל תועלת.
בניסוי עם חולי כליה שכבר טופלו בדיאליזה, להם יש סיכון מוגבר להסתיידות עורקים, הם קיבלו או 135 או 300 מק"ג K2 ליום. תוסף זה שיפר ב- 77% ייצור של חלבוני גלא עם המנה הנמוכה וב-93% עם המנה הגבוהה. כיום יודעים שאצל הסובלים מהסתיידות עורקים, יש פחות מסת עצמות לעומת האחרים. עם מחסור זה פחות סידן מגיע לעצמות ויותר לעורקים. מדובר על ויטמין K2. ויטמיני K מגבירים ייצור של ההורמון אוסטאוקלצ'ין שמחזק את אחיזת המינרלים בעצמות. ללא כמות מספקת של ויטמין K, העצמות לא יכולות להחזיק את המינרלים ומתפתחת מחלת אוסטאופורוזיס. סידן היוצא מן העצמות נכנס לעורקים ונגרמת הסתיידות עורקים. ויטמין K חיוני ביותר כנגד אוסטאופורוזיס. במחקר עם נשים בגילאי 50-60 נמצא שמתן במשך שלוש שנים של 1 מ"ג K1 וכמות מספקת של ויטמין D ועם מינראלים נוספים, הייתה הפחתה בדלדול מסת העצמות בראש הירך ובעמוד השדרה בהשוואה למצבן של נוטלות פלסבו.
בניסוי אחר, מבוקר עם פלסבו, נתנו לנשים שסבלו מאוסטאופורוזיס 1500 מ"ג קלציום קרבונט עם 45 מ"ג K1 ליום, או פלסבו, במשך 48 שבועות. אצל אלו שקיבלו את התוספים הייתה עליה
בצפיפות העצמות. וב-56% ירידה בחומרת האוסטאופורוזיס. באותו פרק זמן הייתה ירידה של 9.3% אצל אלו שקיבלו רק סידן. K2 שמר על מסת העצמות בראש הירך, עם הפלסבו הייתה ירידה שם. אפילו מתן של 180 מק"ג K2 במשך שלוש שנים נמצא בולם אוסטאופורוזיס ומשפר את חוזק חוליות עמוד השדרה כולל חוליות הצוואר, ובכך הגדיל או שימר את גובהו של האדם. ויטמין K2 הוכר על-ידי המוסד לבטיחות המזון באירופה כחשוב לבריאות השלד.
ויטמין K וסוכרת
לחולי סוכרת יש סיכון רב יותר מאשר לבריאים להגיע לאוסטאופורוזיס וזאת עקב ירידה בכמות האוסטאוקלצ'ין עקב מחסור בויטמין K1. אצל אנשים שמזונם סיפק כמות רבה של ויטמין K1, עם אכילת כמות רבה של ירקות ירוקים, הייתה ירידה במצבים דלקתיים שקשורים לסוכרת. ויטמין K משפיע גם על הסוכרת כשלעצמה. במחקר בו השתתפו מתנדבים בריאים בגילאי 26 עד 81 שנים, אצל אלו שקיבלו את הכמות היותר רבה של ויטמין K, הרגישות לאינסולין הייתה טובה יותר ורמת הסוכר אחרי ארוחות הייתה פחותה לעומת האחרים. אצל מבוגרים עם סיכון להתקף לב שנטלו 100 מק"ג של ויטמין K1 כל יום, הסיכון להתפתחות סוכרת היה נמוך ב-17% לעומת אצל אלו שלא נטלו את הויטמין הזה. במחקר אחר, הן ויטמין K1 והן K2 הורידו סיכון לסוכרת, אך התוצאה הייתה טובה יותר עם K2. גם לגבי חולי סוכרת, ויטמין K לשתי צורותיו הפחית את חומרת המחלה.
סוכרת פוגעת בצפיפות העצמות. עם נטילת ויטמין K2, היה איזון ברמת הסידן בגוף, לא מחסור ולא עודף. במחקר עם בני אדם, הן ויטמין K1 והן K2 לחמו בנזקי הסוכרת. אצל מבוגרים לא סוכרתיים, עם מתן של 500 מק"ג ויטמין K1 כל יום הייתה ירידה משמעותית בעמידות לאינסולין יחסית לנתוני קבוצת הביקורת, ובניסוי עם צעירים בריאים, אפילו רק ארבעה שבועות של מתן 30 מק"ג שלוש פעמים ביום שיפרו עמידות לאינסולין. זה קרה בזכות עליה ברמת האוסטאוקלצ'ין בגוף.
סוגי ויטמין K ופעולותיהם
כיום יודעים שוויטמין K1 לא רק עוזר לקרישת הדם אלא דרוש גם ליצירת חלבונים חשובים בגוף. יש הבדל בין שני הסוגים של הויטמין. K1 מצוי יותר בתפריט – בירקות עלים. אך, בניסויים עם בעלי חיים נמצא שחלק ממנו הופך בגוף לוויטמין K2. גם ל – K2 עצמו יש מספר מרכיבים כמו MK4 ו – MK7 ואחרים שנוצרים במעי. חשוב שתהיה כמות מספקת משני הסוגים – K1 ו-K2. כיום הוגדר MK7 כמרכיב עיקרי של K2.
מקורות:
Ames BN. Prevention of mutation, cancer, and other age-associated diseases by optimizing micronutrient intake. J Nucleic Acids. 2010 Sep 22;2010.
Willems BA, Vermeer C, Reutelingsperger CP, Schurgers LJ. The realm of vitamin K dependent proteins: Shifting from coagulation toward calcification. Mol Nutr Food Res. 2014 Feb 17.
Kuo FC, Hung YJ, Shieh YS, Hsieh CH, Hsiao FC, Lee CH. The levels of plasma growth arrest-specific protein 6 is associated with insulin sensitivity and inflammation in women. Diabetes Res Clin Pract. 2014 Feb;103(2):304-9.
Knapen MH, Drummen NE, Smit E, Vermeer C, Theuwissen E. Three-year low-dose menaquinone-7 supplementation helps decrease bone loss in healthy postmenopausal women. Osteoporos Int. 2013 Sep;24(9):2499-507.

29
Samykutty A, Shetty AV, Dakshinamoorthy G, et al. Vitamin k2, a naturally occurring menaquinone, exerts therapeutic effects on both hormone-dependent and hormone-independent prostate cancer cells. Evid Based Complement Alternat Med. 2013;2013:287358.
Gast GC, de Roos NM, Sluijs I, et al. A high menaquinone intake reduces the incidence of coronary heart disease. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2009 Sep;19(7):504-10.
Pan Y, Jackson RT. Dietary phylloquinone intakes and metabolic syndrome in US young adults. J Am Coll Nutr. 2009 Aug;28(4):369-79.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול