ויטמין K2 מחזיר לתקנם עורקים שהסתיידו

כותב ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

עורקים בריאים מתרחבים ומתכווצים עם כל פעימה של הלב. עם הגיל, גמישות העורקים הולכת ופוחתת עקב הסתיידות שלהם שהינה גורם סיכון רב להתקף לב או לאירוע מוחי. במצבי קיצון העורקים נעשים כה נוקשים ושבירים, ואז כבר אין דרך לשפר את מצבם. התקשות עורקים מעלה סיכון להתקף לב, דמנציה ותמותה. יש גם עלייה בלחץ הדם מאחר והלב חייב להתאמץ יותר כדי להזרים את הדם. סיבות שתורמות להתקשות העורקים הן דלקות, סכרור, יתר לחץ-דם ורמת סוכר גבוהה בדם. לויטמין K2 יש חשיבות רבה למניעת הסתיידות של כלי הדם ושל רקמות רכות בגוף. מחקרים הראו שאחד הגורמים היותר חשובים בכיוון זה של שמירת בריאות העורקים הוא ויטמין קי.
מחקר ממושך הוכיח שלויטמין K2 יש את היכולת להגן על כלי הדם מהסתיידות, גם לתקן נזק כזה אם הוא כבר נגרם. זוהי דרך לבלימת תהליכי הזדקנות של עורקים ורקמות רכות אחרות. כעת ברור שנזק לכלי הדם אפשר לדחות. עם זאת, ככל שמתחילים בטיפול הטבעי הנכון כבר בגיל הביניים, ניתן להגיע לתוצאות טובות יותר. זה בפירוש גם אומר שנקיטת אורח חיים טבעי, צריכת מזון אורגני והימנעות ממחסורי תזונה, כל אלו חשובים במידה רבה.
אחרי גיל 65, באורח חיים לא בריא, תהייה רמת סיכון הרבה יותר גבוהה להסתיידות עורקים ולכל הכרוך בכך. בגילאים אלו חשוב שבעתיים להקפיד על תזונה בריאה וללא מחסורים. כל שנה אנשים רבים נפגעים ממחלות קשות בשסתומי הלב. ללא טיפול מונע, כמעט 50% מחולים אלו נפטרים תוך שנתיים. יש מצבים בהם רק ניתוח יעזור כדי שלא להגיע למצבים כאלו הדרך היותר בטוחה, טבעית וגם לא יקרה היא ליטול תוספי K2. יש טיפולים של הרפואה המקובלת, אך הדרך היותר טובה ומועילה היא ליטול את הויטמין הזה. לויטמין K2 יש תועלת הרבה יותר נרחבת מאשר ניתוחים ונטילת תרופות. הבעיות עם שסתומי הלב גורמות לכך שהלב צריך יותר להתאמץ – כך הוא הולך ונחלש.

דרכים למניעת הסתיידות עורקים ושסתומי הלב
מצבים דלקתיים, גם תורשה גרועה, מעלים את הסיכון להסתיידות עורקים ושסתומי לב. גורמי סיכון נוספים הם היסטוריה של מחלות לב 71% יותר סיכון, כולסטרול גבוה 111% והשמנה 103%. שליטה על גורמי סיכון אלו יכולה להאריך את תוחלת החיים במידה דרמטית. הסתיידות פוגעת, כאמור, בעורקים ובשסתומי הלב. צריכה משמעותית של ויטמין K2 עוזרת עוד יותר אם מטפלים בגורמי סיכון אלו – הפסקת עישון, הורדה במשקל יתר ואיזון רמת הסוכר בדם. יש נוסחאות של K2 עם צורות נוספות של ויטמין K, כמו למשל MK7, שפעילות עוד יותר. חשוב לשלב ויטמין זה עם תוספי מזון אחרים שתורמים לבריאות – חלקם גם הכרחיים.
במחקר עם ויטמין K2 שנמשך שלוש שנים נמצא שעם תום התקופה, אצל אנשים שהיו בריאים מבחינות אחרות כמו למשל נשים מבוגרות שקיבלו את התוסף, הייתה ירידה משמעותית של כ- 6% במדד הסתיידות העורקים. בקבוצת הביקורת הייתה עלייה של 1.3% בהסתיידות העורקים. בעוד שבאחוזים, השינוי לא היה רב, העובדה היא שללא K2 המצב כל הזמן הולך ומחמיר, איתו יש ירידת מה בסיכון, אז גם שונות כזו מאוד משמעותית. מאז נערכו עוד מחקרים שהראו את אפקט ההגנה של ויטמין זה.
החשיבות של איזון מצב הסידן בגוף
סידן הינו רכיב תזונה חיוני. עם מחסור בסידן, לא ניתן ללב לפעום נכון. בין היתר, מחסור בסידן הינו סיבה לתמותה מהפרעות קצב בפעימות הלב. במצב בריאות תקין, 99% מן הסידן נמצא בעצמות ושומר על חוזקן. כמות הסידן במחזור הדם צריכה להיות בבקרה הדוקה. מחסור בסידן בדם גורם להפרעות קצב, שרבות מהן מסתיימות בתמותה. K2 שומר על רמת הסידן בעצמות

ודואג שלא תעלה יתר על המידה בדם וברקמות הרכות. עם רמה מספקת של K2 יש פחות אוסטאופורוזיס. בעצמות, ויטמין K2 מפעיל חלבון ששומר על רמת הסידן שם. לבני אדם ששומרים על רמת K2 נאותה בגוף יש פחות סיכון לאוסטאופורוזיס.
הדרך שבה ויטמין זה מונע הסתיידות עורקים
K2 מפעיל כאמור את יכולת הגוף לאגור סידן בעצמות וגם מונע מהסידן לשקוע ברקמות רכות. בדם יש חלבון המופעל על-ידי ויטמין K2, הוא מגן שם בפני שקיעת סידן. בו בזמן הוא שומר שלא תפחת רמת הסידן בעצמות. אם אין די K2, יותר ויותר סידן שוקע בעורקים ואצל זקנים, מגיע המצב עד כדי התאבנות של העורקים. אותו חלבון, בלי K2, גורם להסתיידות עורקים. כבר בשנת 2007 נערך ניסוי עם חולדות. עם מתן K2, הן העצמות שלהן והן העורקים היו תקינים. במהלך 12 שבועות של מתן K2 לחולדות, הייתה אצלן ירידה של 53% במשקעי סידן בעורקים. ניסוי זה לימד שיש דרך להחזיר לתקנם עורקים מסוידים עם מתן של כמות גבוהה יחסית של ויטמין K2. לאחרונה נערך ניסוי עם נשים אחרי גיל המעבר ואכן נמצא שוויטמין זה פועל נגד הסתיידות עורקים ונגד אוסטאופורוזיס גם יחד – וזה קורה עם מתן כמות בינונית של הוויטמין. עם מחסור בויטמין, יש עלייה בחלבון מסוג גלא שגורם גם למחלות כליה וגם לאי-ספיקת לב. בכדי להיעזר בויטמין K, מומלץ לצרוך את אותו התוסף שיש בו גם MK7. כל צורות ויטמין K חשובות.
ביפן מקובל להשתמש בויטמין K2 למניעה ולריפוי של אוסטאופורוזיס. ניתן לסכם שאפשר להאריך ימים ולמנוע את אותן מחלות הקשורות בדלדול של מסת העצמות ושקיעת הסידן בעורקים עם תוספי מזון לא יקרים. לא מומלץ לחכות להוראות של הממסד הרפואי, לא ברור מתי רופאים ילמדו על התועלת של תוספי מזון אלו ויפעלו להפצת המידע על טיפול יעיל וזול זה.

מקורות:
Leening MJ, Elias-Smale SE, Kavousi M, et al. Coronary calcification and the risk of heart failure in the elderly: the Rotterdam Study. JACC Cardiovasc Imaging. 2012;5(9):874-80.
Rabkin SW. Arterial stiffness: detection and consequences in cognitive impairment and dementia of the elderly. J Alzheimers Dis. 2012;32(3):541-9.
Available at: http://www.lifeextension.com/magazine/2000/2/report/page-01. Accessed August 11, 2017.
Lindroos M, Kupari M, Valvanne J, et al. Factors associated with calcific aortic valve degeneration in the elderly. Eur Heart J. 1994;15(7):865-70.
Shea MK, Holden RM. Vitamin K status and vascular calcification: evidence from observational and clinical studies. Adv Nutr. 2012;3(2):158-65.
Tsukamoto Y. Studies on action of menaquinone-7 in regulation of bone metabolism and its preventive role of osteoporosis. Biofactors. 2004;22(1-4): 5-19.
Theuwissen E, Smit E, Vermeer C. The role of vitamin K in soft-tissue calcification. Adv Nutr. 2012;3(2):166-73.
Tanaka S, Miyazaki T, Uemura Y, et al. Design of a randomized clinical trial of concurrent treatment with vitamin K2 and risedronate compared to risedronate alone in osteoporotic patients: Japanese Osteoporosis Intervention Trial-03 (JOINT-03). J Bone Miner Metab. 2014;32(3):298-304.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול