חשיבותה של הגופרית בתזונה

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

גופרית הינה רכיב תזונה חיוני, אך בספרות המקצועית לא מרבים להתייחס אליה. מזונות צמחיים שעשירים בגופרית הם קייל, תרד, ברוקולי ובני משפחת השושניים: בצל, שום, לוף (שום גבוה) ועירית. הגופרית נוטלת חלק במבנה השרירים והעצמות ומחסור בה יתבטא בכאבים ובפגיעה ברקמות אלו. מבחינת כמותה בגוף, היא נמצאת במקום השלישי מבין המינרלים. לגופרית יש יכולת נוגדת חמצון בגוף. היא נוטלת חלק במבנה של שתי חומצות אמיניות: מטיונין, שהיא חומצה אמינית הכרחית בגוף וציסטאין, הנוצרת בגוף מחומצות אמיניות הכרחיות. בגוף הגופרית נמצאת בעור, שרירים ועצמות, אך היא מהווה גם חלק חשוב בהרכב השיער והציפורניים. מחסור בגופרית מתבטא, בין השאר, בחולשת שרירים וכאבים בפרקים בגוף.
אחד מן התפקידים העיקריים של הגופרית בגוף הוא בהיותה חלק ממרכיבי הגלוטטיון אשר לו יש תפקיד מאוד מרכזי כנוגד חמצון. עם מחסור בגפרית, לא יווצר די גלוטטיון בגוף. מן הראוי לציין שיש כיום תכשיר טבעי בשם גלוטטיון ליפוזומאלי, מסיס שומן. כאשר נוטלים אותו, הוא לא מתפרק בצינור העיכול לחומצות אמיניות אלא מגיע בשלמותו לתאים בגוף, שם יש לו חשיבות עליונה כנוגד חמצון וכנוגד דלקות. אחד מתפקידי הגפרית הוא לספק הגנה כנגד קרינת UVA , קרני רנטגן וקרינות מזיקות אחרות. בגוף היא פועלת גם כמנטרלת רעלים. מחסור בגופרית מוכר כיום כאחת מן הסיבות להתפתחות מחלת אלצהיימר ודמנטיות אחרות. גופרית עוזרת לסילוק אלומיניום מן הגוף, מתכת שהימצאותה בגוף הינה אחת מן הסיבות למחלת אלצהיימר.
נמצא גם שבקרב צעירים שסובלים ממצבי רוח, חוסר ריכוז וחולשת זיכרון, אחת מן הסיבות לכך היא חוסר גופרית. היא קשורה להפרעות קשב וריכוז. מחסור בגופרית נמצא קשור גם למחלות לב ולמחלות רבות בעור כמו פצעי בגרות, פרונקלים, דרמטיטיס ועוד.
בין המקורות היותר טובים להשגת גופרית מן המזון היא צריכה של בני משפחת המצליבים ובהם כרוביים למיניהם, רוקט, ארגולה, צנון וצנונית. נבטים שלהם הם מקור מעולה לגופרית, כמו גם למינרלים אחרים ולוויטמינים. ירקות כאלו, כמובן מגידול אורגני, נמצאו גם מצמצמים סיכון לחלות בסרטן לסוגיו. עם בישול, מרבית התועלת שלהם הולכת לאיבוד.
התכשירים הטבעיים MSM ו- DMSO מכילים גופרית ויש בהם תועלת רבה לטיפול בבעיות פרקים, כמו גם לבעיות ריכוז, מצבי רוח וכדומה. הם עוזרים גם כטיפול במחלת פרקינסון ומצמצמים סיכון לחלות בסרטן. ב- 50 השנים האחרונות נערכו יותר מ- 10,000 מחקרים על מוצרים אלו והם נמצאו מועילים מאוד ובטוחים לשימוש במינונים המומלצים. DMSO נמצא עוזר גם לשיקום אנשים אחרי פגיעות ראש..

מחסור בגופרית גורם להשמנה
השמנה היא כיום מגיפה כלל עולמית. יש לכך סיבות רבות, צריכה מופרזת של סוכר היא אולי לא הסיבה העיקרית. מסתבר שמחסור בוויטמין D הוא סיבה מרכזית לכך – גם מחסור בגופרית. הדגנים, המהווים ספק עיקרי של קלוריות בתזונה המערבית, הם מזונות דלים בגופרית. לגבי מזונות מעובדים, בתהליך הכנתם בתעשייה יש אובדן נוסף בגופרית, כמו גם ברכיבי תזונה נוספים.
מחסורי מינרלים גורמים לתסמיני מחלות לא מזוהות
נמצא שחשיפה לשמש גורמת בגוף ליצירת ויטמין 3D קשור גופרית, שהוא מסיס מים. כך, ויטמין זה מגיע ביתר קלות לכל חלקי הגוף ואין הוא זקוק לאמצעי הסעה שם, כמו למשל כולסטרול LDL. אמבט מים עם מלח אנגלי, מגנזיום גופרתי, עוזר לספיגה של שני מינרלים אלו בגוף. מחסור בשני רכיבי תזונה אלו גורם ליתר לחץ-דם, מחלות לב וכלי דם והתכווצויות שרירים. אכילת יותר ירקות, אורגניים, גרעינים ואגוזים תתרום למניעת מחסורי תזונה אלו. מים מינרלים יכולים אף הם להיות ספק של גופרית ומגנזיום. אכילת 3 שיני שום ליום תספק אף היא חלק ניכר ממנת הגופרית הדרושה לאדם. אכילת בצל תתרום אף היא. ירקות אלו עוזרים גם למניעת כאבי בטן. צריכת שום היא גם אחת מן הדרכים לצמצום תחלואה במרבית סוגי הסרטון גם כעזר להבריא ממנו, כל עוד המחלה לא הרחיקה לכת.
מקור
Sulfur Does Your Body Good Good' Mercolam May 16, 2016

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול