חשיבות חומצת השומן GLA למצבי דלקת שונים

מחבר: דר' מרדכי הוכברג ז"ל, PhD, תזונאי

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לייעוץ אצל רופא או אצל תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

לחומצת השומן גאמא – לינולניק – אסיד (GLA) יש יכולת נוגדת דלקות. דלקות כרוניות מגבירות תהליכים ניווניים בגוף. פרסומים רבים ממליצים ליטול תרופות נגד דלקות (כמו איבופרופן) שמביאות להקלה בכאבים מקומיים בגוף ויש המציעים תרופות שממתנות את פעולת המערכת החיסונית, אך יש בשימוש איתן תופעות לוואי, לעתים עד כדי סכנת חיים. תהליכי הזדקנות נורמאליים של האדם נוטים לעורר מצבים דלקתיים ברמה נמוכה, אשר אלו בתורם גורמים או תורמים למעשה לכל מחלה כרונית. במאמר זה יובאו נתונים על מחקרים שנערכו אודות תפריט בריא יותר שיכול לדכא ואולי לרפא מצבים דלקתיים כרוניים שהם סיבת מוות נפוצה בקרב מבוגרים בארה"ב וברחבי העולם. מצב דלקתי נעשה למינוח מאוד שגור כיום ומסיבות מוצדקות מצבים אלו עומדים בשורש מחלות קשות  של הגיל  המבוגר, החל מסרטן ומחלות לב וכלי דם ועד לדלקת מפרקים וסוכרת. אורח חיים הכולל אכילה המבוססת על תפריט לא בריא מהווה כיום גורם מעורר ומגביר מצבים דלקתיים. לטיפול במצבים הדלקתיים אשר בשורש המחלות יכול להיות תפקיד עיקרי בהארכת תוחלת החיים ותרומה לבריאות אופטימאלית.

שומנים בריאים כמו GLA (גאמא-לינולניק-אסיד) ו – EPA ושמנים מכילי אומגה-3 פועלים בתיקון או הפחתת הסיכונים של מצבים דלקתיים בגוף. כאשר לאנשים יש כאב ראש או שרירים הם נוטלים אספירין או איבופרופן כדי לדכא את המצב הדלקתי. תרופות אלו שהן כל כך שגרתיות פועלות על ידי הפחתת גורמי דלקות. התרופות חיוניות כאשר יש פציעה או חתך שללא טיפול יכולים לגרום לסכנת חיים.

כאשר נוצר מצב דלקתי, לגוף יש מנגנונים שעוצרים אותו. הגוף משתמש בשמנים מקבוצת אומגה-6 ומקבוצת אומגה-3 כדי לייצר וכדי לעצור מצבים דלקתיים, בהתאם לצורכי הגוף. מחומצת שומן ארכידונית מקבוצת אומגה-6 נוצרים פרוסטגלנדינים כמו E2, מעוררי דלקות. לעומת זאת, שמנים מקבוצת אומגה-3 יוצרים בגוף חומרים נוגדי דלקות המאזנים מצב דלקתי. צריכת כמות מופרזת של שמני אומגה-6 עם אכילה לא מספקת של מזונות מכילי אומגה-3, עלולים ליצור מצב דלקתי לא נשלט שיכול לגרום למחלות כרוניות ניווניות המלוות את הזקנה. אחת הדרכים להביא את הגוף לשליטה במצבי דלקת כרוניים היא על ידי איזון של צריכת חומרים נוגדי דלקת מקבוצת אומגה-3 וחומרים מעוררי דלקות מקבוצת אומגה-6.

היכולות נוגדות החמצון של GLA

GLA הנו חומר אנטי דלקתי שנוצר בכמויות קטנות במספר ירקות עלים ואגוזים. מצב דלקתי כרוני בגוף גורם למחלות רבות. מתן תוספים של GLA ו – EPA עשויים להפחית מצבים דלקתיים כרוניים בגוף כמו למשל דלקת מפרקים, אוסטיאופורוזיס, סרטן, אטופיק דרמטיטיס ומחלות דרכי נשימה אקוטיות.

מהם שמני המאכל

לשם בריאות טובה עלינו לצרוף גם שמני אומגה-3 וגם שמני אומגה-6. במערב, מרבית האנשים צורכים מזונות מכילי עודף של אומגה-6 ומעט מדי מזונות מכילי EPA ו – DHA. שמני אומגה-6 מוכרים כתורמים למצבי דלקות, אך לא כל שמני אומגה-6 מעוררים דלקות. מעניינת במיוחד חומצת השומן GLA שלמרות היותה מקבוצת אומגה-6, יש בה מנגנונים נוגדי דלקות. GLA נמצאת, כאמור, בכמויות קטנות במספר ירקות עלים, גרעינים ואגוזים. הגוף גם מייצר כמות מה של GLA מחומצת שומן לינולאית (אומגה-6). לכן GLA נחשבת לרכיב תזונה חיוני על תנאי.

דלקת מפרקים שגרונית

במחקר שנערך עם הסובלים ממחלה זו, להם יש דלקת, נפיחות וכאבי פרקים בגלל פעולת יתר של המערכת  החיסונית,  נמצא שיפור  אצל  75%  מן  החולים  שנטלו  2.8 ג'  GLA  ביום  במשך  12 חודשים. מחקר נוסף מצא שמתן 2 ג' GLA ביום במשך חצי שנה שיפר כאבי מפרקים וגימד אותם. בעוד מחקר עם חולי דלקת מפרקים שגרונית נמצא שלאלו שקיבלו 540 מ"ג GLA ליום או 450 מ"ג GLA ו – 240 מ"ג EPA היה שיפור רב בבריאותם, מה שהוביל אותם פעמים רבות להפחית בצורה משמעותית צריכה של תרופות אנטי דלקתיות משככות כאבים. החוקרים הגיעו למסקנה ש – GLA + אומגה-3 יחד הביאו לשיפור ואפשרו לחלק מן המטופלים להפחית או להפסיק כליל טיפול עם תרופות. מחקרים אלו מלמדים שמתן תוספים של GLA ו – EPA  או DHA יכול לעזור במיוחד לאלו הסובלים מדלקת מפרקים שגרונית.

אוסטיאופורוזיס

סימני מחסור ב – GLA יכולים להיות בגיל מבוגר, עם עישון, עם צריכת אלכוהול, סוכרים מזוקקים, שמני טרנס ובמיוחד שמנים מוצקים כמו מרגרינה וגם לסובלים ממחסורי מגנזיום ואבץ, מחסורי B3, B6 ו – E. בעולם, כ – 200 מיליוני אנשים סובלים מאוסטיאופורוזיס, בעיקר קשישים וכ – 30% מנשים שאחרי גיל המעבר וזאת בארה"ב ואירופה. מתן GLA ו – EPA עשויים לשפר את בריאות העצמות ולאפשר כניסת סידן לעצמות. בניסוי עם 65 נשים מבוגרות עם היסטוריה של צריכת סידן מועטה ניתן להן  GLA + EPA או שמן קוקוס כפלסבו למשך 18 חודשים. כל המשתתפות קיבלו גם תוסף סידן. מתן GLA + EPA וסידן שיפר את צפיפות העצם ועזר לשמירת רמת המינרלים בחוליות עמוד השדרה.

אקזמה

אקזמה (אטופיק דרמטיטיס), נפוצה בעיקר אצל ילדים ונגרמת מצירוף של מצבים דלקתיים. אז, יש אדמומיות, גירודים ופריחה בקרקפת ופצעים בפנים ולחיים. הטיפול הרפואי כולל משחות לטיפול מקומי וסטרואידים, כמו גם תרופות לבליעה נוגדות היסטמינים. כל אלו מטפלים בסימפטומים ולא בשורש הבעיה. אחת מן הסיבות העיקריות לאקזמה אצל תינוקות יכול להיות מחסור בפעילות של דלתא-6 דיסטוראז, האנזים שאחראי להפיכת חומצת שומן לינולאית ל – GLA. בפורמולות של הזנת תינוקות במקרים רבים, אין די GLA.  לחולי אקזמה בכל גיל יש רמה נמוכה של GLA, הסיבה לכך היא ירידה בפעילות האנזים דלתא-6-דיסטוראז. מחקרים רבים הראו שנטילת  GLA עוזרת לחולי אקזמה. במטא אנליזה של 26 מחקרים קליניים עם 1207 פציינטים נקבע ש – GLA עוזרת נגד גירוד ועקצוץ, בצקת ואדמומיות.

נוירופתיה סוכרתית

בניסויים עם בעלי חיים, צירוף של GLA ו – EPA נמצא מונע ולעתים גם מרפא נוירופתיה סוכרתית. בניסוי אקראי בבני אדם, עם 22 חולי סוכרת שהייתה להם נוירופתיה, נתנו להם 360 מ"ג GLA ליום. אחרי 6 חודשים היה שיפור קליני בסימפטומים של הנוירופתיה, עם פלסבו לא היה כל שיפור. במחקר נרחב יותר שנמשך שנה, ניתן 480 מ"ג GLA ל – 111 חולי סוכרת עם נוירופתיה סוכרתית קלה. עם GLA היו תוצאות טובות יחסית לפלסבו, ב – 16 פרמטרים שונים של בריאותם, שנבדקו.

טיפול באסטמה וקשיי נשימה

מחקר נוסף נערך עם אנשים שסבלו מקשיי נשימה בגלל רעלת, טראומה או נזק לדרכי הנשימה. נתנו להם צירוף של GLA, EPA וויטמינים נוגדי חמצון. בניסוי זה נמצאה ירידה בקשיי הנשימה עם הטיפול, לא עם הפלסבו. היה להם פחות צורך להיעזר במכשירים משפרי נשימה ופחות פגיעה באיברי הנשימה. מתן כמויות נמוכות של 750 מ"ג GLA ליום + 500 מ"ג של EPA ליום או מתן כמויות גבוהות של 1,130 מ"ג GLA ליום + 750 מ"ג EPA ליום, שיפרו את מצבם של חולי אסטמה קלים ובינוניים, בהתאמה.

סרטן

חולות סרטן שד, 34 נשים עם סרטן ללא גרורות ו – 4 עם גרורות קיבלו GLA, 2.8 ג' ליום ו – 20 מ"ג תרופת טמוקסיפן או טמוקסיפן בלבד. בקבוצה עם ה – GLA הייתה תגובה מהירה יותר לטיפול בהשוואה לאלו שקיבלו רק טמוקסיפן. במחקר נוסף נבדקו תשע נשים עם סרטן מוח (גליומה) דרגה 4 אחרי ניתוח, הקרנות או כימותרפיה. לחלק מהן נתנו GLA בהזרקה ישר למוח במשך שבעה  ימים  עוקבים. בבדיקות  נמצאה  נסיגה  של הסרטן. החוקרים  הבינו  שמתן  GLA מהווה תוסף בטוח ומועיל בסרטני מוח. מתן GLA עזר גם לחולי סרטן שלפוחית השתן. הן נטילת GLA  והן הזרקתו נמצאו מעלים סיכוי של חולי סרטן להבריא ממחלות כאלו.

מהי המנה האידיאלית של GLA שאדם צריך?

מחקרים מצאו שמתן  GLAבכמויות של 360 עד אפילו 2800 מ"ג, עזרו. אולם, עם צריכה מספקת של אומגה-3, גם כמות של 400 מ"ג GLA ביום תספיק ואין צורך לצרוך כמויות גדולות יותר. בנוסף, צריכת ליגננים משומשום תעזור אף היא לניצול ה – GLA, מכיוון ששומשום מדכא אנזים שהופך את ה – GLA לחומצות שומן ארכידוניות (הגורמות למצבים דלקתיים). כך שלמרבית האנשים 400 מ"ג GLA ביום ושומשום, יספיקו. אם אין שיפור במצב תוך שבוע או שבועיים, מומלץ להגדיל את מנת ה – GLA עד שיהיה השיפור המבוקש. אין שום רע בדבר אם מתחילים עם מינון של GLA  גבוה יותר אך לגבי אלו שנוטלים אומגה-3, גם כמויות קטנות כפי שהוזכרו יספיקו.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול