חשיבות משתל הפיקה בברך המלאכותית

חשיבות משתל הפיקה  בברך המלאכותית

 בזמנו פרסמתי (עם תלמידי ד"ר פרנקל) מאמר מערכת בירחון הרפואי  The KNEE  עם הכותרת  "פיקה או לא" ?  שתיאר את חילוקי הדעות בין מנתחי הברך בעולם לגבי הצורך בשימוש בפיקה מלאכותית כחלק ממשתל הברך המלאכותית.

בעבר תכנון משתל הפיקה היה נחות וגרם לחלק ניכר של כישלונות הברך המלאכותית.  הדעות עדיין חלוקות, אבל כיום מרבית המנתחים מצדדים בשימוש במשתל הפיקה ולצורך זה תוכנן על ידנו משתל שעונה למגרעות בתכנון של העבר ומתאים מבחינת מבנהו למרבית סוגי הברכיים המלאכותיות שנמצאות כיום בשימוש.

החלפה שלמה של מפרק הברך בהגדרתה אמורה להחליף את כל המשטחים המפרקיים דהיינו של עצם הירך עצם השוקה ועצם הפיקה.  חשיבות החלפת כל המשטחים היא בגלל המערכת העצבית התחושתית שאחראית על משוב של כאב מאותם משטחים.   במידה ולאחר הניתוח נותרת רקמה ביולוגית של סחוס ועצם כחלק מהמפרק המלאכותי עלולה תחושת הכאב מהמשטח הפגוע להמשיך ולגרום לסבל שבגללו הגיע החולה לניתוח.

על פי שיטתנו מיום שהתחלנו בניתוחים אלו לפני כשלושים שנה מוחלפים כל שלושת המשטחים המפרקיים של הברך.   על מנת למנוע כשל כתוצאה משימוש במשתל פיקה נחות חקרנו ומצאנו, בהתאם למדווח בספרות הרפואית, שהסבה העיקרית לכשל של הפיקה (שעשויה מפוליאתילן דחוס) היא המבנה הדקיק שלה בעיקר בשוליים, שנמעך ונשחק בגלל העומסים האדירים שמופעלים עליה בזמן תפקוד הברך, עומסים שמגיעים למכפלה ויותר של משקל הגוף.

לפני כעשור תכננו משתל פיקה שעוביו אחיד ועונה על התכונות המכניות הנדרשות מהחומר הפלסטי על מנת שיעמוד בעומסים אלו.  המבנה המיוחד מתבסס על משטח קמור בחלק המפרקי ומשטח קעור בחלק שמחובר לעצם האנטומית של הפיקה.  רגלית קצרה במיוחד במרכז החלק הקעור מחזקת את הקבוע לעצם ואיננה מסכנת את אספקת הדם לחלק הגרמי של הפיקה ואיננה מחלישה אותה.

שיטת הכנה מיוחדת של הפיקה האנטומית בזמן הניתוח יוצרת משטח גרמי קמור ובהיקפו תעלה שלתוכה מותאמת שפת המשתל כך שקבוע המשתל לעצם בעזרת צמנט אקרילי מקנה יציבות כנגד כל הכוחות שפועלים על הפיקה בטווח תפקודה בין אם הם דחיסה,מתיחה או גזירה.

 

 

 

 

 

 

 

 

עובי משתל הפיקה בהשוואה למשתל קונבנציונאלי             המבנה הקמור-קעור של משתל הפיקה

 

מאז שיושם משתל הפיקה הקמור- קעור לשימוש קליני שגרתי בשני מרכזים רפואיים בחיפה, בוצעו ותועדו בספרות הרפואית מעל למאה ניתוחים של החלפת הברך בהצלחה רבה ללא סבוכים פיקתיים, והוכיחו שהחשש של מיעוט המנתחים לגבי שימוש במשתל פיקה הוא נחלת העבר.

 

פרופסור דוד מנדס –  ה'פורום'  למצוינות בכירורגיה אורתופדית

 

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול