טיפולים טבעיים בנגד הליקובקטר פילורי

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

נגיעות בהליקופטר פילורי היא בעיה שכיחה מאוד, מעריכים שלכמחצית מבני האדם יש את החיידק הזה בקיבתם. נגיעות כזאת יכולה לגרום לדלקות ולכיבי קיבה, במקרים מסוימים גם לסרטן הקיבה. לכן, חשוב למנוע, לפחות לצמצם, את הנגיעות בהליקוטבקטר פילורי.
הטיפול הרפואי הוא מתן במקביל של 4 סוגי אנטיביוטיקה, 3 מהם למשך 10 ימים והרביעי למשך חודש. טיפול עם אנטיביוטיקה עלול לגרום להתפתחות של עמידות של חיידק זה כנגד אנטיביוטיות לסוגיהן. הן פוגעות גם באוכלוסיית חיידקי המעיים הטבעית שכה חשובה לבריאות. ברור שאם יש חלופה טבעית לשם טיפול במחלה זו, זה עדיף. מאמר זה יסקור בקצרה שיטות שונות לטיפול במחלה זו. יסקרו צמחי מרפא, פרוביוטיקה ותוספי מזון שעוזרים כנגד חיידק זה. אך, כפי שידוע כיום, טיפול טבעי עשוי לצמצם במידה דרסטית את הנגיעות בחיידק, עד כדי כך שלא יהיה נזק בריאותי של ממש – אין הוא מחסל כליל את אוכלוסיית ההליקובקטר בגוף, יש כיום דעה שהמצאות של כמות מועטה מחיידק זה בקיבה הינה מצב טבעי מבחינה בריאותית. אחרי טיפול עם אנטיביוטיקה, כמעט תמיד תהיה חזרה של החיידק כעבור פרק זמן מסוים.
טיפולי אנטיביוטיקה נגד החיידק לא נשאו תוצאות של ממש בכ- 20% מן המחקרים. כך, תמיד כדאי לשים לב ליכולות של מוצרי טבע לצמצם ואפילו לרסן את התפתחות חיידק זה בקיבה. חשוב לדעת שעקב הימצאותו של חיידק זה בסביבה המאוד חומצית שבקיבה, הוא מייצר אנזימים, ציטוקינים וחומרים נוספים שעוזרים לו לשרוד שם. חומרים אלו עלולים לגרום לסרטן הקיבה וגם פוגעים ביכולת של טיפולים שונים לחסל את החיידק לחלוטין. אך, די בכך אם מצליחים לרסן את התפשטותו.

צמחי מרפא ותבלינים שעוזרים
יש צמחי מרפא ותבלינים שעוזרים לריסון המחלה. וטיפולים אלו, באזורים בהם הם נהוגים, מועברים מדור לדור. חיפוש במד-ליין העלה העלה יותר מ-300 מאמרים שסקרו מחקרים עם צמחי מרפא כנגד הליקובקטר פילורי. שימוש בצמחי מרפא כנגד מחלה זו נמצא ברפואה העממית בסין, מקסיקו, אירן, יוון ובאפריקה. חומרים שהופקו מצמחים ונמצאו עוזרים היו מקבוצות הקטצ'ינים, בייחוד אפיגלקטצ'ין, טרפן פלנוטול, קמפפרול, סולפורפן, קנולול וארטמיסינין המופק מצמח הלענה (שיבה). תכשירים צמחיים אלו שלגביהם יש מחקרים מדעיים מוכחים נמצאו עוזרים גם כנגד מחלות נוספות.

מזונות ומוצרי טבע שנמצאו עוזרים הם אלו:
שום, ברוקולי, תה ירוק ושמן זית כתית מעולה. בשום יש תרכובות גופרתיות אורגניות והוא מוכר כבר מדורות רבים כבעל איכויות מרפא רבות עוצמה. במחקר נמצא קשר בין אכילת שום לצמצום הסיכון ללקות בסרטן הקיבה. כאמור, אחת מן הסיבות לסרטן כזה היא נגיעות ברמה גבוהה בהליקובקטר פילורי. על כל פנים, לא תמיד השום עזר כטיפול בהליקובקטר.
לירק ברוקולי יש תכונות מרפא רבות. יש את כל הסיבות לשלב אותו בתפריט, כמובן כאשר הוא בגידול אורגני. בניסויים לגבי השפעת צריכתו על נגיעות בהליקובקטר, היו תוצאות חלוקות. היו מחקרים שבהם הוא נמצא תורם להפחתת הנגיעות והיו מחקרים שלא.

תה ירוק
תה ירוק הינו צמח מרפא בעל שימושים רבים – הוא נמצא גם עוזר נגד הליקובקטר פילורי. החומרים הפעילים המצויים בתה ירוק הם קטצ'ינים. חומרים אלו נמצאו עוזרים להתגבר על מחלות רבות. באשר להליקובקטר, אין שום סיבה שלא לתת לסובלים מכך לשתות תה ירוק.
צמח המרפא גליציריזה גלברה, והתכשיר של ליקוריץ המופק ממנו נמצאו עוזרים אף הם. ברפואה ההודית והסינית משתמשים בתרופה טבעית זו לטיפול בכיבי קיבה. לאחרונה הופקו מצמח זה תכשירים פעילים עוד יותר, גוטא קרד ותכשיר נוסף בשם גלברידין שהוא הפלוונואיד הפעיל ביותר בצמח. בניסויים עם בעלי חיים הם נמצאו עוזרים כטיפול נגד הליקובקטר פילורי ויש טעם לשלבם בטיפול במחלה זו.
דבש מנוקה ופרופוליס נמצאו אף הם עוזרים. במחקר שנערך במדינת עמאן נבדקו 8 סוגי דבש שונים. כולם נמצאו עוזרים להכחדת החיידק. בדרום אפריקה נערכו שני מחקרים עם דבש. הבעיה היא שנדרשו כמויות גדולות מאוד של דבש כדי לפעול כנגד החיידק. בנושא זה דרושים מחקרים נוספים. מחקרים נערכו גם עם פרופוליס, מוצר כוורת. מאחר והדבורים אוספות את מרכיבי הפרופוליס מצמחים שונים, חלק מסוגי הפרופוליס עזר כטיפול וחלק לא.
פרוביוטיקה
ישנם רופאים שממליצים, כאשר עוברים טיפולים עם אנטיביוטיקה, לקחת תכשירים או מזונות מכילי פרוביוטיקה, חיידקים מועילים. מספר מחקרים הראו שצריכת מזונות מכילי חיידקים מועילים עזרה לצמצום הנגיעות בהליקובקטר פילורי. בעיתוננו דובר מספר פעמים על החשיבות של מזונות מכילי פרוביוטיקה ובהחלט רצוי לשלבם, בעיקר כיוגורטים צמחיים, בתזונה שהיא באמת בריאה.
שמן זית מסוג כתית מעולה נמצא אף הוא עוזר כטיפול במחלה זו. תועלת נמצאה רק בשמן מאכל זה, לא בשמנים אחרים. בזכות תכונותיו הבריאותיות הרבות בהחלט מומלץ לשלבו בסדר היום של הארוחות, ולכל אדם.
מקורות
Clyne M, Dolan B, Reeves EP.. FEMS Microbiol Lett. 2007;268:135–143.
Dunn BE, Campbell GP, Perez-Perez GI, et al. J Biol Chem. 1990;265:9464–9469
Eaton KA, Krakowka S. Infect Immun. 1994;62:3604–3607
Harris PR, Mobley HL, Perez-Perez Giet al.. Gastroenterology. 1996;111:419–425
Koch KS, Leffert HL. Hepat Med. 2010;2010:39–47
Ilver D, Arnqvist A, Ogren J, Frick IM, et al Science. 1998;279:373–377
Mahdavi J, Sondén B, Hurtig M, Olfat FO et al.. Science. 2002;297:573–578

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול