טיפול במחלות בלוטת התריס וסיבותיהן

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

מחלות בלוטת התריס שכיחות מאוד כיום וזה נובע מאורח החיים המודרני. 1 מתוך 8 נשים בגילאי 35 עד 65 סובלת כיום מתת-פעילות של בלוטת התריס. גם גברים סובלים, אם כי פחות. הורמוני בלוטת התריס דרושים לשם פעולה של כל תא בגוף. הם מווסתים את רמת המטבוליזם בגוף ואת שריפת השומן והפיכתו לאנרגיה ולחום. הורמוני בלוטת התריס דרושים גם לגדילה ולהתפתחות של ילדים ולמעשה מווסתים את כל גורמי הגדילה ובכללם סומאטומדינים שאחראים על התפתחות השלד, אריטרופויטין שמעורב בהתפתחות כדוריות דם אדומות, גורם הגדילה של העצבים וגורם הגדילה של העור. אצל נשים הרות, הוא מעורב גם ביצירת פרולקטין שאחראי על ייצור החלב אחרי הלידה. פעילות לקויה של בלוטת התריס קשורה גם למחלות שונות ובהן פיברומיאלגיה, מעי רגיש, אי פוריות, מחלות אוטואימוניות וסרטן בלוטת התריס. לכן כה חשוב לדעת איך בלוטה זו פועלת ומה יכול לגרום לפעילות לקויה שלה.

איך פועלת בלוטת התריס
זוהי בלוטה דמוית פרפר הנמצאת בגרון, מתחת לתיבת הקול. היא בנויה משתי אונות הקשורות זו לזו ונמצאות משני צידי קנה הנשימה. בלוטת התריס מייצרת את ההורמונים שאחראים לחילוף החומרים בגוף ואלו הם:
תירוקסין (4T), טרייודותירונין (3T) דיאיודותירונין (2T).
ההורמונים האלו המופרשים ע"י בלוטת התריס פועלים בקשרי גומלין עם כל ההורמונים האחרים שבגוף ובכללם עם אינסולין, קורטיזול והורמוני מין כמו אסטרוגן, פרוגסטרון וטסטוסטרון. העובדה שכל ההורמונים האלו פועלים יחדיו מסבירה מדוע פעילות לא מושלמת של בלוטת התריס קשורה לכל כך הרבה סימפטומים ומחלות שונות.
כמעט 90% מכלל כמות ההורמונים המיוצרים על-ידי בלוטת התריס הוא ההורמון 4T. לאחר מכן, הכבד הופך אותו ל- 3T, הצורה הפעילה בגוף, וזאת על-ידי אנזימים וסלניום. כיום לא ידועה בדיוק הפעולה של ההורמון 2T ונושא זה נחקר. אם הכול פועל כשורה, יש לאדם די הורמונים 3T ו- 4T שמפעילים את חילוף החומרים של כל תא בגוף. אם אין בגוף די הורמון 3T, בין אם בגלל יצירה לא מספקת שלו או בגלל היפוך לא מספיק של 4T ל- 3T, כל הגוף יחוש בתוצאות.
חשוב לדעת שלפעילות לקויה של בלוטת התריס יש מופעים שונים וסיבות רקע שונות.
סיבות לתת פעילות של בלוטת התריס יכולות להיות קשורות למספר מצבים, אחד מהם הוא צריכת יתר של יודן מאצות או מתוסף אחר של יודן, סיבה נוספת היא רמה נמוכה של אסטרוגן בגוף. מתן תחליפי של הורמון כמו אלתרוקסין לא יעזור במקרים אלו. לפעילות הבלוטה מזיקות גם תרופות כמו סטרואידים, ברביטוראטים, תרופות נוגדות צרבות ותרופות מורידות כולסטרול. גם פה, רק סילוק התרופות יעזור. מזיקים גם חומרים כמו כספית, עופרת, פלאטלתים שנמצאים בפלסטיק וביספינול A. גם במקרים אלו, רק סילוק המפגעים יעזור. תרסיסי ברום בחקלאות וכלי מטבח מכילי ברום פוגעים גם הם בתפקוד בלוטת התריס. כמותו גם כלור ופלואור.
מחסור בהורמוני בלוטת התריס בגוף גורם לתופעות הבאות: עייפות, חוסר אנרגיה, ליתרגיה, אי סבילות לקור, כאבי שרירים ומפרקים, הזעה מועטה. דיכאון, גזים, עליה במשקל, שיער ועור יבשים, התקרחות, אפניאה (הפרעות נשימה בשינה), קרפל טונאל סינדרום, שכחה, חולשת זיכרון וקשיי התרכזות, פגיעה בשמיעה, קצב לב איטי מדי, הפרעות במחזור החודשי, ירידה בתאבון, הפרעות בפוריות, עצירות, צרידות, סיכון רב יותר להתקף לב, עלייה ברמת כולסטרול LDL, חולשה בגפיים, חוסר יציבות נפשית, הבהקים בראיה והפרעות נפשיות.

הבדיקות לקביעת תפקוד בלוטת התריס לא אמינות מספיק. הבדיקה החשובה ביותר היא בדיקת TSH שהוא ההורמון מפעיל בלוטת התריס, הורמון המופרש מבלוטת יותרת המוח. אם בלוטת התריס לא פועלת כהלכה, בלוטת יותרת המוח מפרישה יותר הורמון .TSH
כך, ככל שרמתו של הורמון זה גבוהה יותר, כך עמוק יותר המחסור בהורמוני בלוטת התריס. אך יש נתונים המלמדים שלא די בבדיקה זו. אחת הסיבות לאי-דיוק זה היא שבדיקת TSH לא משקפת פגיעה של כימיקלים בבלוטת התריס.
כפי שצוין פה, כדי לדעת אם יש הפרעות בבלוטת התריס ומה מקורן, יש לבדוק רמות של .TSH אך, מאחר ויש כימיקלים שמשבשים פעילות הורמונאלית בגוף, בדיקה זו לבדה לא מספיקה. עם בדיקה זו בלבד אפשר שלא למצוא בעיות נוספות שפוגעות בפעילות של בלוטת התריס. בעיות אוטואימוניות לא בהכרח תמצאנה עם בדיקת פעילות בלוטת התריס המקובלת. היא יכולה לשקף את ההיפך ממה שקורה. אם כי רמות TSH יכולות להיות בנורמה, יכולים להיות סימפטומים של בעיות ב- 3T.
בדיקת TSH ו- 3T
כאשר רמת TSH בנורמה, אך עדיין יש סימפטומים של בעיות עם 3T, בדיקת טירוטרופין רלייז הורמון עשויה לספק מידע נוסף. אם יש עודפי TSH בבלוטה, זה מרמז שיש הרעלה של כימיקלים בגוף. אפילו כמויות קטנות של רעלים בגוף יכולות לשבש את הפעילות של בלוטת התריס, היא הכי רגישה. טיפול עם ספיחה (כיליישן) יעזור במקרים רבים להחזיר לתקנה את פעולת בלוטת התריס. בתמצית, הרעלת מתכות כבדות עשויה לשבש את ההפרשה והפעולה של 3T. קדמיום מזיק במיוחד. כדי לוודא מהן הסיבות לתת-פעילות של בלוטת נתריס, יש לבדוק את הנתונים הבאים: עודף או חוסר אסטרוגן. תת-פעילות של בלוטת התריס בשנות אמצע החיים יכולה לנבוע מעודף אסטרוגן.
כאמור, פוגעים גם כימיקלים שמשבשים פעילות הורמונאלית בגוף. הם יכולים לגרום להפסקת המחזור החודשי בגיל מוקדם יחסית. יש להימנע ממגע עם הכימיקלים שהוזכרו לעיל וטיפול של ספיחה (כיליישן) עשוי לעזור.
חשיפה לברום. לברום יש שימוש בחקלאות, אם כי כיום לא מחטאים בארץ את האדמה עם ברום. אבל הוא נמצא בפלסטיק, דברי מאפה, משקאות מסוימים וחומרים שמגנים מפני שריפה. ברום, כלור ופלואור, כולם הלוגנים כמו היודן והם יכולים לדחוק אותו מהורמוני בלוטת התריס ולהיכנס במקומו. במצב זה, הורמונים אלו נעשים חסרי כל ערך.
פלואוריד, אותו הכניסו למי השתייה בארץ ורוצים לחזור לכך שוב, הוא רעל שמבחינת רעילותו נמצא בין ארסן לקדמיום. הוא משבש את הפעילות של כל הורמוני הגוף!
הפרעה מרעילות הפלואוריד יכולה להיות בבלוטות התריס, פארא תירואיד, בלוטת האצטרובל במוח, בלוטות יותרת הכליה, לבלב ויותרת המוח. הוא מזיק אפילו ברמות של 0.05 עד 0.1 מ"ג לק"ג משקל גוף ליום – עוד פחות מזה למי שסובל מחוסר יודן. כדאי לחזור ולהזכיר שכבר בשנות ה- 50, בביה"ס לרוקחות בירושלים בדקו תערובת של תרנגולות שכל מרכיביה גודלו באדמות בארץ וכמות היודן הייתה שם 10% מן הכמות האופטימאלית! הפלואוריד פוגע בתאי בלוטת התריס ומשבש היפוך של הורמון 4T ל- 3T. הכלור אף הוא מזיק. חיטוי מים עם מי חמצן או אוזון יעיל פי 4,000 נגד חיידקי מחלות, מחירו ברבע יותר זול וחומרים אלו מתפרקים לחמצן ומימן שאינם מזיקים. במספר ארצות באירופה משתמשים בחומרים אלו לחיטוי המים. חבל מאוד שלא בארץ. כאמור, מתכות כבדות מזיקות אף הן.
לסובלים מבעיות בלוטת התריס, מומלץ לעבור בנוסף לבדיקת TSH עוד בדיקות. בדיקה שנייה היא עבור רמות חופשיות של 4T
5ו-T3. בדיקה נוספת היא למציאת נוגדנים לבלוטת התריס. חשובה גם בדיקת חום הגוף. יש למדוד את חום הגוף עם השכמה. טמפרטורה נמוכה עם השכמה משקפת תת-פעילות של בלוטת התריס. יש בדיקה נוספת, 3RT, שמשקפת פגיעת רעלים בבלוטה.
יודן הוא אבן היסוד של הורמוני בלוטת התריס. מחסור בו, כמו שקורה במרבית האדמות בארץ, במזרח התיכון ובאזורים רבים אחרים בעולם, יגרום לתת-פעילות של בלוטת התריס. הדרך הטובה ביותר לפתרון מחסור כזה היא עם צריכת אצות ים, לא כלורלה וספירולינה, אלא רק אצות מהים שתספקנה כ- 800 מק"ג יודן ביום, אותן יש לקחת תמיד עם 100 עד 200 מק"ג סלניום. אגוזי ברזיל לא תמיד מהווים מקור בטוח לסלניום, מאחר ובברזיל החלו לטעת מטעים שלהם באזורים רחוקים מהנהר. שם אין הצפה ולא מצטברים שם מינרלים חדשים בקביעות. כלורלה וספירולינה הינן מזון מעולה, אך לא כספקיות של יודן. יש אפשרות לקבל יודן עם מלח שמועשר בו – צריכת אצות עדיפה מאחר וחוץ מיודן יש בהן את כל המינרלים שבים. יש אצות בכמוסות, גם כאבקה, שנאספו באוקיאנוס האטלנטי, שהוא הכי פחות חשוף לקרינה רדיואקטיבית.
סימנים לצריכת עודף של יודן ביום הם הזעה מוגברת ודופק מהיר. אם סובלים מכך, מומלץ להפחית את כמות היודן הנצרכת עד שסימפטומים אלו נעלמים.
יש מחלות הקשורות בהפרעות בבלוטת התריס, בהן מחלת השימוטו. בעיה נוספת עלולה להתפתח בבלוטת התריס כאשר יש מצבים דלקתיים ממושכים בגוף. עם פתרונם, הבעיה נפתרת אף היא.
יש מצבים בהם אין היפוך מספיק של הורמון 4T ל- 3T. הסיבות לכך יכולות להיות אי נטילת סלניום עם האצות, חוסר ברזל והרעלת מתכות כבדות. רגישות לגלוטן גם היא מפריעה. יש תרופות שמזיקות – ככל שאדם חי על מזון בריא ונמנע מתרופות כך מצבו יהיה טוב יותר.
יש גם מחלות של פעילות יתר של בלוטת התריס, מחלות שיכולות להיות מאוד מסוכנות. הטיפול הקונבנציונאלי בהן, עם יודן רדיואקטיבי או עם ניתוחים, גרוע בתכלית. דר' יונתן רייט מארה"ב מציע לקחת תכשיר המכיל יודן ובו בזמן לקחת ליתיום. במכון מאיו קליניק בארה"ב הם פרסמו מחקר שמצא שאפילו נטילת ליתיום לבדה, במינון מתאים, הורידה עד מהרה רמות מופרזות של הורמוני בלוטת התריס. בטיפול של דר' רייט, נמצא שמתוך 40 מטופלים, רק לשניים טיפול

משולב זה של יודן וליתיום לא עזר. הטיפול הוא כך: מתחילים עם לוגול (תמיסה מכילת יודן), 5 טיפות בכל פעם, 3 פעמים ביום. אחרי 4-5 ימים לוקחים גם 1-3 פעמים ביום ליתיום קרבונאט, 300 מ"ג בכל פעם, ביחד עם היודן. חשוב לבל יהיו מחסורים תזונתיים ביודן, סלניום, ברזל, סידן וויטמין D ביחד עם 2K. כאמור, חשיפה לפלואוריד מזיקה ביותר. לפי מחקר שנעשה ברוסיה, אפילו הגדלת כמות היודן היומית הנצרכת לא תכפר על נזקיו.

מקורות
Mercola. How to diagnose and treat thyroid disease. October 28, 2015
Drnorthrup.com Thyroid Disease
Todayifoundout.com, April 2014Todayi
foundout.com April 18, 2014 Today
Reuters April 21, 2015

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול