טיפול טבעי ברפלוקס ובבקע סרעפתי

 

מחבר: דר' מרדכי הוכברג ז"ל, PhD, תזונאי

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לייעוץ אצל רופא או אצל תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

 

מאמר זה דן בדרכים טבעיות לטיפול ברפלוקס חומצי וצרבות. אכילה יתרה או אכילת מזונות לא בריאים עלולה לגרום למצב בו שסתום הושט לא מונע יציאת מזון חצי מעוכל כלפי מעלה. אז נוצרים רפלוקס וצרבת. גורמים עיקריים הם תזונה לקויה ואלרגיות למזונות מסוימים. סיבות נוספות שכיחות הן גיל מבוגר, סטרס, תורשה והיריון. במקרים מסוימים רפלוקס מפריע לא רק למערכת העיכול ונזקו עלול להיות רב יותר.

יש לא מעט תרופות המיועדות על ידי הרפואה הממסדית לטיפול במצבים אלו. נטען לגביהן שהן מהוות ריפוי למצב, אך תרופות אלו מספקות רק תועלת קצרת מועד ובסופו של דבר גורמות ליותר נזק מאשר תועלת. יש תרופות טבעיות, צמחי מרפא ומזונות שבאמת עוזרים. הדרכים הטבעיות הן: ייצוב בקע סרעפתי (hiatal hernia), צמח הזנגביל, צמצום צריכת מלח, שימוש במסטיק טבעי (שרף הקרוי גם מסטיק תימני), ליקוריץ, פרוביוטיקה ותרכיז D – לימונן.

דרכים לטיפול בבקע סרעפתי (hiatal hernia)

אם אדם מרגיש מלא גם אחרי אכילת כמות מזון קטנה, חש חומצת קיבה עולה בגרון לאחר הארוחה ותסמינים אלו נעשים קשים יותר כאשר האדם יושב או שוכב על גבו, זה מלמד שיש בקע סרעפתי (hiatal hernia). סימנים נוספים לכך שיש בקע סרעפתי הם כאב בריאות, בחזה או בבטן. יש בחילה פתאומית והקאה, קשיים בנשימה נורמאלית, צרידות פתאומית בדיבור ועצירות קשה או פליטת גזים רבה. במצבים כאלו יש לחפש עזרה מיידית.

יש שריר גדול, הסרעפת, שמבדיל בין איברי העיכול והאיברים שמעליהם. בחלק האחורי של הסרעפת יש פתח עם מעין פקק שמאפשר לוושט לעבור מן הגרון אל הקיבה. לפעמים פתח זה נעשה רחב יותר מסיבה כלשהי ואם זה קורה חלק מן הקיבה יכול להידחק לתוך פתח זה וזהו בקע סרעפתי. אם זה קורה, הכי חשוב לדאוג לכך שהקיבה תחזור למקומה. יש שהצליחו לעשות זאת עם התעמלות מתאימה. יש לשתות כוס מים בטמפרטורת החדר או מעט יותר חמים כאשר קמים מהשינה דבר ראשון בבוקר. לא מדובר פה על קפה, תה, מיץ או מים קרים, אלא רק מים פושרים. לאחר מכן יש ליישר את הידיים כתשעים מעלות לצד הגוף ולכופף את המרפקים כך שכפות הידיים ניצבות מעל בית החזה. לאחר מכן יש לעמוד על קצות האצבעות כמה שיותר גבוה ולצנוח עם כפות הרגליים בחזרה אל הרצפה. בעת הנחיתה יש לחוש טלטלה של הגוף (המסייעת לתזוזה בסרעפת). לאחר מכן יש לערוך נשימות מהירות כחמש עשרה שניות. בטיפול זה, המים הפושרים פועלים כמו משקולות בקיבה. מהיותם חמים, הם לא גורמים לקיבה להתכווץ, הם גורמים לה להרפיה, הנחת הזרועות פותחת את הפתח שבצד האחורי של הסרעפת. אם לאדם יש שבר סרעפתי, עליו לעשות תרגיל זה כל יום – לא רק כאשר נראה לו שהבעיה חמורה. תרגיל זה יחזק את האזור הזה שבגוף ויגרום לשבר הסרעפתי פחות להשפיע – ובכך גם יעבור הרפלוקס החומצי בגוף.

זנגביל

אבקה משורש של זנגביל יכולה להיות אפקטיבית נגד רפלוקס יותר מכל תרופה שנרשמת על ידי רופא. טיפול אופטימאלי ברפלוקס, הוא צריכת כפית שורש זנגביל מגורר טרי בכל יום. אם אין זנגביל טרי – אפשר גם אבקת זנגביל בכמוסה או רבע כפית ליום.

צמצום צריכת מלח

חוקרים מנורווגיה גילו שלאלו שבאופן שגרתי הוסיפו מלח לארוחותיהם, היה כפליים יותר סיכון להיווצרות רפלוקס. כדי לשפר את טעם האוכל, אפשר להוסיף לו צמחי מרפא, תבלינים, לימון וחומץ טבעי.

מסטיק טבעי (מסטיק תימני)

כשיש התחלה של רפלוקס כדאי לנסות ללעוס מסטיק זה. לעיסה זו מגדילה את כמות הרוק המופרשת ב – 140%. ברוק יש רשימה ארוכה של מרכיבים שמספקים הגנה לוושט. יש בו חלבונים, מוצין (Mucin), פרוסטגלנדין E2 וגורם גדילה אפידרמלי. הגנות אלו מסבירות את היעילות של מסטיק בטיפול נגד רפלוקס.

ליקוריץ

טיפול בכיבי קיבה עם שורש ליקוריץ (DGL) יכול להיות יעיל נגד רפלוקס חומצי. הכמות המוצעת ממנו היא שתי טבליות ללעיסה כ – 20 דקות לפני הארוחות, שלוש פעמים ביום או זמן קצר לפני השינה, בעיקר עבור מי שסובל מרפלוקס חומצי בלילה. השימוש ב – DGL בלעיסה נעשה כדי שיהיה מעורבב בפה עם רוק, מה שגורם לו להיות יותר יעיל. חומר זה מצוי בחנויות טבע.

פרוביוטיקה

מאות מחקרים קליניים הראו שפרוביוטיקה יכולה למנוע או לטפל במאות מחלות שכיחות, כולל רפלוקס חומצי. אכילת יוגורט חומצי עשויה לספק פרוביוטיקה בכמויות נאותות. יוגורטים משומשום מלא או משקדים קלופים וכו', ירקות מוחמצים בדרך טבעית כמו כרוב כבוש ומוצרי סויה מותססים בכמות קטנה, כמו נאטו, מיסו וכדומה, כולם טובים. מומלץ ביותר לשלב מזונות כאלו בתפריט בקביעות. כשאין בהישג יד יוגורטים צמחיים ומזונות טבעיים מוחמצים, ניתן להשתמש בכמוסות המכילות סוגים רבים של חיידקי אצידופילוס במינון גבוה.

תמצית D – לימונן

נמצא שנטילת D – לימונן, תמצית המופקת מקליפות הדר, יכולה לעזור לטיפול ברפלוקס חומצי. בניסוי בו צרכו 1 גר' D לימונן כל יום במשך 20 יום, על בטן ריקה, נמצא שלשליש מהמשתתפים הייתה הקלה ברפלוקס אפילו אחרי נטילת כמוסה אחת. לאחר כשבועיים של טיפול חוו כ – 90% הקלה במצבם. לאחר סיום הניסוי השיפור במצב החולים נותר בעינו למשך כשישה חודשים.

טיפולים טבעיים נוספים לרפלוקס וצרבת

תפריט בריא. תפריט לא בריא יפעיל יתר על המידה את מערכת החיסון, מה שגורם לכל סוגי הכאבים. מזונות שעלולים לגרום לרפלוקס חומצי: 1. אלכוהול. 2. עודף קפאין. 3. משקאות אנרגיה. 4. ממתיקים מלאכותיים. 5. מטוגנים. 6. שמנים מזוקקים. 7. שוקולד וקקאו. 8. הדרים, שום, בצל ועגבניות. 9. מזונות מעובדים עם עודף נתרן.

יש לשלב מזונות שפועלים נגד והם ירקות אורגניים טריים (בייחוד ירקות עלים, קישואים, ארטישוק, אספרגוס ומלפפונים), משקאות פרוביוטיים, פירות גרגריים, מלון, שמן קוקוס, שמן זית, צמחים כמו פטרוזיליה, זנגביל, שומר, חומץ תפוחים טבעי ואלוורה. בנוסף, גרעינים, שקדים ואגוזים ונבטים. חשוב לשתות הרבה. טוב לשתות מיץ כרוב כל יום ותוספי אומגה-3. דברים נוספים העשויים לעזור: כמוסות בוקיצה, אנזימי עיכול כתוסף מזון, שורש חוטמית רפואית, ספירולינה, סידן ומגנזיום.

יש להימנע מעודף משקל והשמנה, מה שיוצר יותר לחץ על השסתומים, כך שיש יותר שחרור מיץ קיבה. השמנה קשורה עם חוסר חומצת קיבה. יש להשתדל להגיע למשקל נכון ולשמור עליו, לאכול מזונות לא מעובדים, להתעמל, לשנות תנוחות בשינה, לא ללכת לישון מיד לאחר ארוחת הערב, זה ירע את הסימפטומים. לישון עם כר מוגבה ולהתעמל במשך היום. התעמלות עוזרת להירדמות ולשינה טובה, לשמירת המשקל ולבריאות מערכת העיכול ומורידה רמת דלקתיות. אין לעשן. עישון סיגריות מגביר מצבי דלקת ויכול גם להגביר יצירת חומצת קיבה. כמובן מומלץ לכולם לא לעשן. בנוסף, לאכול בתבונה. חשוב לשלוט על מצבי סטרס. לרמות גבוהות של סטרס יש השפעה הרסנית על העיכול. לגבי חלק מבני האדם, סטרס יכול להגביר רמות של דלקתיות ולהפריע לבריאות מערכת העיכול. הוא יכול גם לגרום להרגלים לא בריאים כמו אכילת יתר או אכילת חסר, אכילת כמות רבה של מזונות מעובדים ואכילה מהירה מדי. יש לאכול ארוחות קטנות ולא גדולות עד שלוש פעמים ביום. יש לאכול יותר לאט, ללעוס היטב, לאכול נכון, לפעול לצמצום מצבי סטרס בדרכים כמו מדיטציה, קריאה, התעמלות, טיולים וכו'. יש לטפל בבקע סרעפתי מאוד בזהירות.

 

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול