טיפול פסיכולוגי באמצעות משחק PLAY THERAPY

דנה (שם בדוי), היא ילדה בת ארבע וחצי שהוריה רשמו אותה לגן טרום חובה ככל הילדים. דנה סבלה מקשיי הסתגלות בגן ולא הייתה מסוגלת להיפרד מהוריה בכל בוקר על אף מאמציהם הרבים לעזור.

במהלך ימים ארוכים הם נשארו עימה בגן זמן מה לפני שהלכו וניסו עוד כמה שיטות יצירתיות שלא צלחו. הקושי היה מלווה בבכי רב והתנגדויות נחרצות מצדה של דנה להיכנס בשער הגן וחוסר יכולת לתקשר עם ילדים אחרים עקב המצוקה שחוותה, וכל זאת על בסיס יום יומי.

לאחר התיעצות החליטו הוריה של דנה לפנות לטיפול פסיכולוגי באמצעות משחק (Play Therapy). במהלך הטיפול ניתן היה לאבחן את שורש הבעיה ממנה סבלה דנה, חרדת נטישה, וקושי להסתגל לשינויים.

דרך המשחק בקליניקה עם בית הבובות יכלה דנה להביע את הקשיים שלה ולאפשר לפסיכולוגית המטפלת וגם לעצמה להגיע לפיתרון מהיר ויעיל לבעיה.

במקביל למדו ההורים כלים שונים שסייעו לדנה בהפרדות הבטוחה, ובשינוי של קליטה בגן החדש. לאחר מספר מפגשים של טיפול והדרכה דנה הגיעה לגן מרצונה, נפרדה מההורים עם חיוך והתפנתה ריגשית לאינטראקציה עם ילדים אחרים.

טיפול פסיכולוגי רגשי באמצעות משחק מהווה שיטה חדשנית פורצת דרך בתחום בריאות הנפש, המאפשרת התערבות במצבים קריטיים ומשיגה תוצאות דרמטיות במקרים בהן שיטות אחרות כשלו, או שהמצב מחייב צעד משמעותי במיוחד.

הטיפול בשיטה זו בנוי על הדרך הטבעית של הילד ללמוד על עצמו ועל מערכת היחסים שלו עם סביבתו. דרך הטיפול באמצעות משחק הילד לומד לתקשר עם אחרים, להביע רגשות ולהתאים את התנהגותו במצבים שונים. באמצעות צעצועים, הוא מפתח יכולת פתירת בעיות ולומד דרכים שונות להתחבר לאחרים. המשחק מספק מרחק פסיכולוגי בטוח מהבעיות הפרטיות של הילד, ומאפשר הבעת מחשבות ורגשות בצורה המתאימה להתפתחותו.

שיטת הטיפול הפסיכולוגי באמצעות משחק נותנת מענה ייחודי לבעיות של ילדים שחוו טראומה, לילדים עם הפרעות אכילה, לילדים שסבלו מהתעללות רגשית, פיזית או מינית, לילדים שסבלו מפרידה או גירושים של ההורים, לילדים המתקשים ליצור קשרים חברים, לילדים שסובלים מאובדן או שכול כלשהו, לילדים הסובלים מחרדה, לחץ או פחדים, ולילדים הסובלים ממחלה או בעלי נכות כלשהי.

 

השיטה מאפשרת טיפול בטוח גם בקרב ילדים המסתגרים ממשפחתם ומהעולם לעיתים קרובות, ילדים שבוכים לעיתים קרובות מאוד, ילדים מאומצים או ילדים במשפחה אומנת, ילדים אלימים כלפי אחרים או אפילו כלפי עצמם.

הטיפול במשחק מאפשר למטפל לאמוד ולהבין את דרך המשחק של הילד. יתר על כן, הטיפול במשחק משמש כעזר לילדים להתמודד עם רגשות קשים ומציאת פתרונות לבעיות, על ידי עימות עם מצבים בעייתיים באמצעות צעצועים. בתוך קליניקת הטיפול במשחק, ילדים כמו דנה מוצאים פתרונות בריאים יותר המאפשרים להם לשנות את צורת החשיבה שלהם לגבי דברים מסוימים, רגשותיהם כלפי מישהו או משהו, ולהפחית את דאגותיהם.

הטיפול הפסיכולוגי באמצעות משחק מתאים במיוחד לילדים גיל 3 ועד גיל 10 שנים. בני נוער ומבוגרים מרוויחים גם הם מטכניקות המשחק ומתהליך שקשור בבילוי או שעשוע, אך להם מומלץ להעזר בשירותי רפואה נפשית המתאימה לגילם. בשנים האחרונות הטיפול במשחק החל להיות מיושם גם בקרב פעוטות ותינוקות.

מחקרים מדעיים שנערכו בשנים האחרונות, תומכים ביעילותו של הטיפול הפסיכולוגי באמצעות משחק בילדים, ומראים כי הטיפול מביא את הילדים למצב שבו הם חווים מגוון רחב של חוויות בתחום החברתי, רגשי וההתנהגותי, ולומדים על בעיותיהם ופתרונם, כולל, לחץ מבעיות בחיים כמו גירושים של ההורים, מוות של קרוב, מעבר דירה, אשפוז, מחלות כרוניות, אסון טבע שהשפיע על הילד, התעללות פיזית או נפשית, אלימות במשפחה וכדומה (Reddy, Files-Hall & Schaefer, 2005).

מאחר ומדובר בטיפול קצר מועד לילדים שהינו יעיל מחקרית, הפך טיפול זה למתודה העיקרית בטיפול בילדים בארצות הברית ובחמש השנים האחרונות עולה העדפת הורים ואנשי חינוך לשיטה זו גם בישראל.

הכותבת הינה יועצת פסיכולוגית בכירה, בעלת תואר Ph.D מאוניברסיטת צפון טקסס ובעלת תואר MA בייעוץ חינוכי מאוניברסיטת דאלאס בארצות הברית. בעלת קליניקה לטיפול משפחתי וזוגי, מובילה את תחום הטיפול במשחק באוניברסיטת בר- אילן, מייסדת ויו"ר העמותה לטיפול וקידום המשחק בישראל (עלו"ה) ומומחית בינלאומית בתראפיה במשחקים. קוראים המעונינים להתעדכן בחידושים בתחום הפסיכולוגיה בכלל וטיפול פסיכולוגי באמצעות משחק,

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול