כאב ראש הפנים והלסתות

חלק 1 – כאבים כרונים ממקור שרירי או מפרקי
כאשר אנו חושבים על כאב באזור הראש והצוואר, מייד עולים בראשנו המונחים, מיגרנה או לחילופין דלקת וכאבי אוזניים ושיניים. לא תמיד זהו המצב.
תאור מקרה – אשה בת 25, הגיעה למרפאה בתלונה על כאב מזה שנתיים באזור לחי ימין, מתגבר באכילה ומקרין לאזור אוזן ימין ושיניים עליונות. רופא א.א.ג, שלל סינוניסיטיס או בעיית אוזניים, טיפול בשיניים באותו צד לא פתר את הבעייה. בבדיקה – רגישות בשרירי הלעיסה והצוואר בעיקר בצד ימין, הגבלה בפתיחת הפה – 3.5 סנטימטר. ללא רגישות באזור מפרקי הלסת. אבחנה – MMP – Masticatory Muscle Pain משמע כאב ממקור שרירי הלעיסה. האשה טופלה באמצעות פיזיותרפיה ביתית, אלטרולט 10 מ"ג וסד לילה עם הטבה ניכרת במצבה.
כאשר נשלל מקור דנטלי לכאב, מקור דלקתי או גידולי, מקור שמקורו בסינוסים, בבלוטות הרוק או בכל אזור אחר. או לחילופין כאשר טיפול רגיל אינו יעיל, והכאב ממשיך לאורך חודשים ארוכים – אנו מדברים על כאב כרוני – במקרים מעין אלו האבחנה והטיפול הם שונים לחלוטין.
כאב כרוני הוא כאב בעל מאפיינים יחודיים המפרידים בינו לבין כאב אקוטי-חריף.
להבדיל מ כאב חריף שתפקידו להתריע מפני סכנה, הכאב הכרוני עובר למחוזות שאינם קשורים ללהתרעה והופך בעצמו לבעייה הפוגעת קשות באיכות החיים. ישנו קשר דו כיווני למצבי דיכאון, חרדה ושינויים פיזים במוח.
באזור הפנים והלסתות נהוג לחלק את הכאב הכרוני לשלושה סוגים עיקריים:
1. כאב ממקור שרירי מפרקי (Temporomandibular disorder)
2. כאב ממקור כלי דם (נוירווסקולרי)
3. כאב ממקור עיצבי (נוירופטי)

מאמר זה יעסוק בכאב הכרוני שמקור בשרירי הלעיסה ומפרקי הלסת.

א. מפרק הלסת

מפרק הלסת הוא הוא מפרק סינוביאלי דו צדדי הנע במקביל, תנועתו מורכבת מחלק סיבובי ראשוני ולאחר מכן תנועת גלישה. המפרק הוא מערכת מורכבת של שרירים וגידים שבמרכזם נמצא השקע המפרקי (Glenoid fossa), ראש המפרק (Condyle) ובינהם נע דיסק עשוי מרקמת חיבור.
תפקוד רגיל של מערכת הלעיסה כולל בתוכו חופש תנועה ופתיחת פה ללא כאבים בין 4 ל 6 סנטימטר.
כאב וחוסר תפקוד יכול לנבוע כתוצאה מבעיה במבנה או בתזוזת הדיסק או בפגיעה בכלל מבנה המפרק:
קליקים בדרך כלל אינם מוגדרים כמצב פתולוגי ומאפיינים עד 30% מהאוכלוסייה.
Disk displacement without reduction – – מצב בו הדיסק הסחוסי נתקע קדמית לקונדייל ולא מאפשר את שלב הגלישה.
– Disc displacement with reduction – מצב בו מצליח הדיסק לחזור בסופו של דבר למקומו בין הקונדייל לשקע.
לעיתים אנו עדים להפרעות שונות הכוללות סטייה בפתיחה או בסגירה, קליקים מודגשים בפתיחה ובסגירה, מצבים שבהם לא ניתן לפתוח את הפה כלל או לחילופין מצבים בהם לא ניתן לסגור את הפה.
בנוסף ישנם מצבים דלקתיים הפוגעים במפרקי הלסת ( Osteoarthritis ) , מצבים אלה פוגעים בצורת המפרק, יכולים להיות מאופיינים בצלילי חריקה ( מעין "פסיעות על שלג") וכמובן שיכולים לגרום לכאב ולחוסר תיפקוד של המפרק.

ב. שרירי הלעיסה ושרירי הצוואר.

שרירי הלסת העיקריים האחראיים על פתיחת הפה וסגירתו הם : Masseter, Temporalis, Medial & Lateral pterigoid.
כאב ממקור שרירי מגיע בנפרד או יחד עם בעייה מפרקית ויכול במקרים מסויימים להקרין לאזורי השיניים והאוזניים.
מדובר תופעה נפוצה עד מאוד, מאפיינת נשים יותר מגברים, בדרך כלל עוברת מאליה אך לעיתים דורשת טיפול תרופתי, פיזיותרפי ואחר.

הכאב השרירי האופייני :
מיקום – צידי הפנים, אזורי הרקות, אזור האוזניים,
הכאב הינו – בינוני בעוצמתו, עמום, לוחץ, מתגבר בתנועה, לא מעיר משינה, לעיתים מוביל להגבלה בפתיחה, חד צדדי, קשה יותר בשעות הערב, יכול לנבוע כתוצאה מטראומה לאזור (לדוג' "צליפת שוט" בתאונת דרכים) או כתוצאה ממיקרוטראומה (פעילות יתר של השרירים לדוג' בזמן שינה), לעיתים יש הרגשת מלאות באוזן, סחרחורת או נוקשות בצוואר. ניתן למצוא נקודות מישוש (Trigger points) בהם הכאב הוא הקשה ביותר ואף מקרין לאזורים מרוחקים יותר.
הגורמים להיווצרות התסמונת אינם ברורים, אך כנראה שיש קשר למצבי דחק נפשי, הפרעות שינה וגורמים סביבתיים התנהגותיים.

האבחנה מבוצעת על ידי מומחים לנושא כוללת תשאול (אנמנזה) קפדני, בדיקה קלינית והדמיות שונות. הטיפול טמון באבחנה האם מדובר בכאב ממקור שרירי או מפרקי.
שיטות טיפוליות כוללות :פיזיותרפיה בד"כ כזו שמבוצעת בבית, שימוש בתרופות ממשפחות שונות (בעיקר תרופות ממשפחת ה TCA), פרוצדורות כירורוגית כגון שטיפת מפרק וסד לילה לשימוש לילי.

לסיכום, כאב נפוץ זה הנובע מהשרירים או כתוצאה מבעיות מפרק שונות, ניתן
לטיפול באמצעים קלים יחסית ובתנאי האבחנה אכן נכונה.
כאב כרוני בכלל ובאזור הראש הפנים והלסתות בפרט, מוביל לשינויים קבועים במוח, דיכאון ופגיעה משמעותית מאוד באיכות החיים הכוללת, ריבוי האיברים באזור כה מצומצם, כאב מממקורות שונים, מסיבות מגוונות ובעל מאפיינים יחודיים, מהווה קושי אבחנתי ואתגר גדול. אבחון מדוייק יוביל לטיפול נכון וסיכוי גדול יותר להתגבר ולצמצם את הבעייה.
ד"ר ירון חביב DMD PhD מומחה לרפואת הפה
טיפול בנחירות ובתסמונת דום נשימה בשינה באמצעות התקן דנטלי
מרפאת כאב פנים ולסתות

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול