כורכומין תורם לבריאות ולתפקוד המוח

הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

לתבלין כורכום יש ערכים בריאותיים רבים. כעת מתברר, שיש לו יכולות רבות לשמירה ולשיפור של הפעולות והכי
שורים של המוח. לאחרונה נמצא בניסויים עם בעלי-חיים ובתצפיות על בני אדם שהוא עוזר להפעלת חומר נוירוטרופי במוח, BDNF, חומר שממריץ התפתחות נוירונים ומגן עליהם ומחזק יכולת שכלית וזיכרון. יש חמש מחלות ובעיות מוחיות בהן הכורכומין, שהוא רכיב פעיל בתבלין, מצמצם את שכיחותן או חומרתן, ואלו הן לפי סדר השכיחות שלהן: דיכאון, מחלת אלצהיימר, מחלת פרקינסון, אירועים מוחיים וסרטן מוח. בכל המצבים הללו יש סטרס חמצוני ומצבים דלקתיים. כורכומין מוכר ביכולותיו לצמצם את שני התהליכים האלו. הוא נמצא תורם גם ליכולות למידה וזיכרון. הוא בולם או מצמצם שכיחות וחומרה של חמשת מחלות אלו שפוגעות במוח. הוא נמצא כתוסף המזון המוביל ביכולתו להגן על המוח וכישוריו. הוא מגביר יצירה של החומר BDNF שעוזר לשמירה ולחידוש קשרים בין תאי המוח. מחקרים קליניים הדגימו את יכולות הכורכומין לשמור על בריאות המוח ולצמצם סיכון לחמשת המחלות היותר שכיחות של המוח שהוזכרו לעיל. אין בריאות ללא בריאות המוח – כך, לכורכומין צריך להיות מקום מרכזי בתוספי המזון שנוטלים.
טיפול בדיכאון עם כורכומין
דיכאון נמצא קשור בתהליכי חמצון, דלקות ופגיעה ברמה מיקרוסקופית בתאי מוח. מדענים רואים את הכורכומין כחומר נוגד דיכאון חדש. יש גם לזכור שזהו צמח מרפא, לא תרופה כימית עם נזקיה. לאחרונה, טיפול בדיכאון עם חומר זה הוכיח את סגולותיו כנוגד דיכאון. במחקר, מתן של 1,000 מ"ג כורכומין לטיפול בדיכאון ובהשוואה לפלסבו, טיפול כזה הוכיח במידה נחרצת את תועלתו של תכשיר טבעי זה. עם כמות של 1,000 מ"ג כורכומין ליום ביחד עם החומר הצמחי ביופרין, הייתה עזרה רבה לאנשים שסבלו מהשמנה ודיכאון גם יחד. כורכומין נמצא עוזר גם ליצירת מספיק רוק בפה, נגד הפרעות במתן שתן ועד תופעות של סטרס חמצוני ומצב דלקתי. במחצית שנת 2017 כבר היו די נתוני מחקרים שהוכיחו בבירור שתכשיר זה עוזר נגד דיכאון, מנתוני שישה מחקרים עם 337 משתתפים שנטלו חלק בהם. בשלושה מהם נמצאה גם יכולת נוגדת חמצון רבה משקל. עם חומרי טבע אלו לא היו שום הפרעות גופניות או נפשיות שקורות לרבים מנוטלי התרופות הכימיות נגד דיכאון.

טיפול במחלת אלצהיימר עם כורכומין
מחלה זו הינה הסיבה העיקרית לדמנציה, שיטיון. למרות שכיחותה, אין לה פיתרון של הרפואה. דרכים למניעת פגיעתה במסגרת המשפחה דווקא יש. בדרום קוריאה, חוקרים מצאו שבפירות תות עץ, טריים וגם מיובשים, יש כמות רבה של אנזימים שבולמים השפעה של גנים לאלצהיימר אם זה תורשתי. כורכומין נמצא פעיל לטיפול במחלה זו וככל שמקדימים להתחיל עם טיפול כזה, כך ייטב. חוקרים נתנו לחולים 1,500 מ"ג כורכומין ליום, סוג של כורכומין עם זמינות גבוהה, למשך 12 חודשים. בחודש השישי, ירידה בכישורי המוח של ממש הייתה עם הפלסבו, שום ירידה לא הייתה עם הכורכומין. רמזים לתועלת של הכורכומין היו כבר במחקר מוקדם יותר, בו נתנו לחולים רק 80 מ"ג כורכומין ליום למשך ארבעה שבועות. אפילו עם כמות מזערית כזו הייתה ירידה ברמת הטריגליצרידים וחומרים נוספים בדם שפוגעים בגמישות העורקים.
הכורכומין פועל להגנה בפני מחלת אלצהיימר בארבע דרכים: הוא מאזן רמות אינסולין בגוף. הוא שומר על הסינפסות ובכך שומר על קשר בין תאי עצבים. כך יש עזר בלימוד שפות ובזיכרון. כאשר פלאקים ביטא-עמילואידיים נוצרים במוח, סינאפסות מתפרקות ובסופו של דבר מתים חלק ניכר מתאי המוח. כורכומין בולם גם את פעילותו של האנזים אצטילכולין אסטראז, מה שגורם לאנזים אצטילכולין בסינפסות להיווצר שם בכמות גדולה יותר. זהו מכניזם שפועל נגד מחלת אלצהיימר.
טיפול במחלת פרקינסון עם כורכומין
מחלה זו גורמת להפרעה ביכולת התנועה של הגוף ומעלה במידה רבה סיכון לדמנציה. כמו אלצהיימר, גם התפתחותה של מחלה זו קשורה להצטברות חומרים רעילים, תהליכי חמצון וירידה בכמות התאים המייצרים דופמין במוח. כורכומין פועל במוח למניעת תהליכים מזיקים אלו ויש כעת מחקרים קליניים שבודקים זאת. בתרביות רקמה, נמצא שכורכומין בלם את היווצרותם של אותם חומרים שגורמים למחלת פרקינסון. כורכומין בלם גם אפופטוזיס של תאי מוח ושיפר את פעולת המיטוכונדריות. כל זה עוזר לתאים שכבר נוגעו להתאושש ולחזור לפעילות ככל שניתן. תוצאות טובות דומות היו גם עם ניסוי בבעלי-חיים. אצל חולי פרקינסון יכולה להיות גם תופעה של אובדן הנאה כמו למשל אובדן הנאה מאכילה. אז, אנשים יכולים לרדת במשקל עד כדי סיכון חיים. צריכת כורכומין מעלה בגוף את הייצור של דופמין – מחסור בו פוגע בתנועתיות שישנה אצל חולי פרקינסון. מן הראוי לציין שאכילת זרעי פול מונבטים ומאודים. זרעים כאלו מכילים את החומצה האמינית אל-דופה, שבגוף בונה דופמין. נמצא שכורכומין עוזר לשיקום אזור ההיפוקמפוס במוח – גם זו הוכחה לכך שהכורכומין משקם אזורים במוח.
טיפול עם כורכומין לאחר אירוע מוחי
בזמן אירוע מוחי, יש חסימה באזור כלשהו בעורקי המוח. באזור כזה תאי המוח מתים. ככל שהחסימה נרחבת יותר, כך גדל הנזק. כאשר כלי הדם נפתחים שוב, נגרם בנוסף נזק מסוים, כשבאה לאזור זרימת דם מחודשת. כורכומין מסוגל לצמצם נזק כזה של זרימת דם מחודשת ובכך מצמצם נזק של אירוע מוחי. כורכומין נמצא מצמצם נזק שנגרם לאזורי מוח ובכך עוזר להתאוששות טובה יותר אחרי אירוע. עם אירוע מוחי יש נזק של חמצון ברקמת המוח הנפגעת. הכורכומין משפר גם את הפעולה המיטוכונדרית באזור הפגוע. כל הטיפולים עם כורכומין אחרי אירוע מוחי בהחלט הצדיקו את המסקנה שיש תועלת בטיפול כזה.
טיפול בגידול סרטני במוח עם כורכומין
למרות נדירותו, סרטן במוח הוא אחד הדברים היותר גרועים ומפחידים. כורכומין הוא אחד הטיפולים שמומלצים, בייחוד לטיפול בניאובלסטומה, סרטן מוח לא סלחני. תוחלת החיים הממוצעת איתו הינה 15 חודשים, אף אחד לא חי יותר משנתיים. פעולתו היותר חשובה בטיפול בסרטן כזה היא ביכולתו לפגוע בתאי גזע של סרטן כזה. תאים אלו עמידים להקרנות ולכימותרפיה. כאשר תאי סרטן כאלו טופלו, במעבדה, עם כורכומין, הוא גרם לתמותה שלהם – הוא גרם להם לאפופטוזיס וגם הרס אותם בתוך 72 שעות מזמן הטיפול. הוא עצר גם את שליחת תאים כאלו ברקמה, תאים שבגוף מייצרים גרורות של סוגי סרטן אלו. כך, הם הפסיקו להתחלק. הן במעבדה, והן עם בעלי חיים חולי סרטן מוח, נמצא שהכורכומין צמצם את פגיעתו והאריך תוחלת חיים של בעלי-חיים. יש דחיפות לנסות טיפול כזה באנשים חולי סרטן מוח קטלני זה.
הכורכומין משפר את פעולות המוח ובכללן תפישה, זיכרון, התבטאות ולמידה. צמצום תהליכי חמצון ומצבים דלקתיים בגוף הם דרך לשמירה על תפקוד וכישורי המוח. כמובן, חשוב לשמור על אורח חיים בריא. הגמישות של תאי העצב במוח היא המבדילה בין מוח בריא למוח פגוע. זה מאפשר לאדם להיות מודע לשינויי מזג האוויר, ידע ורגשות. פעולת המוח הבריא מהירה לאין-ערוך יותר מפעולת מחשב מבחינת מהירותה. בתאי מוח בריאים יש נאוריטים שהם אלו המקשרים בין תא למשנהו. הנאוריטים יוצרים דנדריטים – קווי הקשר הבין תאיים. במוח לא תקין אין תקשורת טובה בין התאים שלו וכך יש הפרעות בלמידה, תפיסה וזיכרון. הידע החדש הזה על תפקידי הכורכומין לתחזק ולשפר את הקשר בין תאי המוח הוא זה שכה מלהיב את החוקרים. כורכומין מאפשר גדילה מומרצת של נאוריטים ובכך משפר את יכולות המוח. נמצא שהוא ממריץ יצירת תאי מוח חדשים – מה שמתבטא ביכולות מוחיות טובות יותר. זה עוזר למניעה, אפילו לתיקון, של אפקטים מזיקים של סטרס כרוני ואפילו פגיעות במוח וכך יש שיפור בכל יכולותיו.
הדרך בה הכורכומין משפיע קשורה יכולתו הרבה להמריץ גדילת נאוריטים וזאת בזכות יכולתו המיוחדת להגביר את יצירת החומר המכונה נוירוטרופיק פקטור שממריץ את פעולת המוח. הכורכומין גם מאפשר את ייצור החומר BDNF, אשר מאפשר גדילת נאוריטים, מאריך תוחלת חיים של תאי מוח וממריץ את תפקודי הסינפסות – כל זה עוזר לבנות ולקיים את המעגלים המוחיים שמאפשרים לנו ללמוד, לחשוב ולזכור. זה מה שמאפשר לנו להתקיים כפרטים שונים

במסגרת המין האנושי. התגליות בנושא זה נעשו רק בשנים 2016 ותחילת 2017. צירוף יכולות אלו של הכורכומין הוא המאפשר לו לפעול כה רבות בקיום מוח בריא ושיפור יכולותיו.
נתונים לגבי מחלות והפרעות בפעולת המוח די מפחידים – הגיע הזמן לצמצם סטטיסטיקה גרועה זו, קודם כל עם אימוץ אורח חיים בריא – גם לשלב בו צריכה של מוצרי צמח הכורכום.
מקורות:
Wu X, Chen H, Huang C, et al. Curcumin attenuates surgery-induced cognitive dysfunction in aged mice. Metab Brain Dis. 2017;32(3):789-98.
Rainey-Smith SR, Brown BM, Sohrabi HR, et al. Curcumin and cognition: a randomised, placebo-controlled, double-blind study of community-dwelling older adults. Br J Nutr. 2016;115(12):2106-13.
Feng HL, Dang HZ, Fan H, et al. Curcumin ameliorates insulin signalling pathway in brain of Alzheimer’s disease transgenic mice. Int J Immunopathol Pharmacol. 2016;29(4):734-41.
He Y, Wang P, Wei P, et al. Effects of curcumin on synapses in APPswe/PS1dE9 mice. Int J Immunopathol Pharmacol. 2016;29(2):217-25.
Gersey ZC, Rodriguez GA, Barbarite E, et al. Curcumin decreases malignant characteristics of glioblastoma stem cells via induction of reactive oxygen species. BMC Cancer. 2017;17(1):99.
Yuan Q, Sun L, Yu H, et al. Human microvascular endothelial cell promotes the development of dorsal root ganglion neurons via BDNF pathway in a co-culture system. Biosci Biotechnol Biochem. 2017;81(7):1335-42.
Mizoguchi Y, Monji A. Microglial Intracellular Ca2+ Signaling in Synaptic Development and its Alterations in Neurodevelopmental Disorders. Front Cell Neurosci. 2017;11:69.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול