כיצד לטפל בפצעי בגרות ומאלו מזונות כדאי להימנע? על פי הרפואה הסינית

פצעי-בגרות, אקנה, שכיחים בקרב בני נוער, אך עלולים להיווצר גם על עורם של מבוגרים, כתופעת לוואי של נטילת תרופות מסוימות.

על הפצעים, מיקומם וצורתם

זקיקי-השיער ובלוטות הפרשת החלב נפגעים בתהליך זה. הביטוי של התופעה הוא בעיקר בפנים, בגב-העליון ובחזה העליון. מדובר למעשה בתהליך דלקתי, המלווה לעיתים בזיהום משני ותגובת עור סביב לה.

אקנה לא חייב להיות גורם מבייש או לגרום לצלקות בפנים, אם נשכיל לטפל בפצעים בשלב מוקדם ובהתמדה. משך הטיפול כולו משתנה ותלוי במצב הבסיסי של כל אחד, אך ניתן להשיג הטבה משמעותית ביותר ואף החלמה מלאה.

בני נוער נעזרים בתכשירים קוסמטיים ובאנטיביוטיקה כדי לטפל בפצעים, אך טיפול כזה איננו תחליף לטיפול השורש הסיני. הטיפול באנטיביוטיקה כרוך בתופעות לוואי בעוד הטיפול הסיני, נטול תופעות לוואי. אפשר לסיים את גיל ההתבגרות ללא תסכולים נוספים של פצעים וצלקות ולשמור על עור בריא, רענן וחלק.

הרפואה הסינית מאמינה בין איזון של אנרגיות היאנג והיין. בתקופת גיל ההתבגרות, האיזון הזה מופר בגלל חוסר איזון הורמונלי. אנרגיה מסוג יאנג של הכליות והכבד נמצאת בעודף, לעומת אנרגיה מסוג יין, הקרה, הנמצא בחסר. כך נוצר עודף חום, שגורם לחימום כללי של הגוף, כולל זה של הדם.

כמו כל דבר אחר בטבע, טבעו של חום לעלות למעלה ולכן הפצעים מופיעים בחלקים העליונים של הגוף: הפנים, הגב העליון והחזה העליון. בגוף קיימים כמה מסלולים לפי הרפואה הסינית. לפנים מגיע מסלול הקיבה. כשמופיעים פצעים על הפנים, הדבר מצביע על עודף חום במסלול זה. ברוב המקרים עודף החום נובע מתזונה מחממת יתר על המידה.

הגב העליון הוא אזור ביטוי לריאות מאחור הגוף, לפי הרפואה הסינית. הריאות אחראיות, בין היתר, על העור ועל החיסוניות. לכן, חום שהגיע לריאות יכול להתבטא בפצעים בגב העליון. החזה העליון הוא אזור ביטוי הריאות בחלק הקדמי של הגוף. שם גם עוברים מסלולי הקיבה. עודף חום באיברים הללו יתבטא בפצעים גם שם.

הפצעים אדומים משום שאודם מבטא דלקת. דלקת מבטאת עודף חום פנימי, כולל בדם.

המוגלה מופיעה כאשר מצטברת לחות חמה. כלומר, החום הפנימי הבסיסי מחמם את הלחות שבגוף והופך אותה לחמה.

כיצד נטפל בפצעי בגרות

הרפואה הסינית מאמינה שחשוב לטפל בגורמי המחלה לא פחות מבתופעות הלוואי שלה. פצעי בגרות הם בעצם תופעת לוואי של התהליך הדלקתי המתרחש בגוף ולכן חשוב לטפל בדלקת עצמה. הטיפול המומלץ מבוסס בעיקרו על שימוש בצמחי-מרפא, בתוספת של דיקור. בטיפול אנו מצננים את הגוף, מפנים את החום מהדם ומייבשים את הלחות החמה. ניתן להיעזר בטיפולים חדשניים כמו מכשיר ביו-תהודה, שיכול לבצע את כל הפעולות הללו. נעזרים באוזון לחיטוי ולהחלמה וכן גם בלייזר רך, המסייע להחלמת הפצעים. במקביל, חשוב לבצע שינוי תזונתי בו המטופל יפסיק לאכול מזונות חמים ומחממים וכאלו המייצרים לחות.

הרפואה הסינית המסורתית ממליצה על תזונה נכונה המתאימה לכל אדם. לבני נוער יש

לא פעם עודף של אנרגיה זכרית, חמה, גבוהה, חיצונית, אדומה, הנקראת בשפה המקצועית

אנרגיה מסוג יאנג ולכן המזון צריך להיות – מקרר או ניטרלי.

מזונות חמים לדוגמא, שכדאי להמנע מהם כשיש פצעי בגרות:

ירקות: הכתומים והאדומים – דלעת ודלורית, גזר, בטטה ( במידה קלה של חום), פלפל אדום, עגבניות (במידה קלה בלבד ), פלפל חריף אדום וירוק. צנון, פרסה (כרשה).

שום ובצל יבש.

פירות: תפוח-עץ ירוק חמוץ ואדום גם אם הוא מתוק, אפרסק צהוב, תפוז, אשכולית, קלמנטינה, ליצ'י, מנגו אך במידה קלה ביותר, אפרסמון ובמידה קלה, שזיפים חמוצים, מישמש, גויאבה, פטל.

תבלינים וצמחי-מרפא: אניס, זרעי שומר, בזיליקום, זרעי שמיר, קליפת קינמון, מקל קינמון, ציפורן, ג'ינג'ר, אגוז מוסקט, פלפל שחור ולבן, פפריקה מתוקה וחריפה, זרעי קימל, רוזמרין, זעפרן, כמון.

אגוזים: אגוז, ערמונים, בוטן קלוי, קשיו, אגוז ברזילאי.

דגנים: שיפון, תירס. כוסמת ואורז מלא.

קטניות: עדשים אדומים, שעועית גדולה, אדזוקי, חומוס.

בשר: אדום, דגי ברכות, חלמון ביצה

כאשר הטיפול הביתי כושל, הטיפול הסיני פועל על שורש הבעיה וכלל אינו דומה לטיפול קוסמטי רגיל, המשפיע על העור החיצוני בלבד.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול