כיצד לשמור על בריאותו ומראהו הצעיר של עור הפנים?

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לייעוץ אצל רופא או אצל תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

 

העור מכיל חומרים המכונים קרמידים, חומרים השומרים על לחותו ועל מראה צעיר. עם הגיל כמות הקרמידים פוחתת, מה שתורם להזדקנות העור: עור יבש ונפול, קמטים ועוד. בנוסף קיימים גורמים נוספים ה"תורמים" להזדקנות העור, כמו חשיפה לקרינה אולטרא סגולה (UV), המפחיתה את מוצקות וגמישות העור. במאמר זה יוצגו כמה דרכים טבעיות לשיפור בריאות ומראה העור והצערתו.

נטילת תוסף המכיל קרמידים

ניתן ליטול תוספים המכילים חומרים טבעיים אלו (הקרמידים) על מנת לשמור על בריאות העור ומראה צעיר.

מחקרים מצאו כי נטילת קרמידים שמקורם באורז וכן נטילת ארבע תמציות צמחים הפועלות יחדיו יכולות לתרום לבריאות העור ולשמירה על מראהו הצעיר.

את פעולת הקרמידים ניתן לדמיין כ"מחזיקים" תאי עור יחדיו. כאשר כמותם פוחתת, נפגע העור – מה שבא לידי ביטוי בקמטים ויובש, כאמור וכן בחספוס ולעתים אף בסיכון מוגבר לזיהומים. נזקי עור נוספים שיכולים להתרחש עקב גורמים רבים נוספים הנם סטרס חמצוני, פיגמנטציה ולעתים אף סרטן עור. החל מתחילת שנות התשעים התחילו להוסיף קרמידים למגוון תכשירי פנים, אולם פעולתם הייתה שטחית ולא העניקה לעור טיפול מעמיק. לכן, כדאי לצרוך אותם דרך הפה – בצורה שתשפיע על העור מבפנים כלפי חוץ ולא כטיפול חיצוני בלבד.

אחד המחקרים שהניב תוצאות חיוביות לשיפור מראה ובריאות העור עשה שימוש בקרמידים שמקורם באורז (במוצר ללא הנדסה גנטית, ללא גלוטן וללא אלרגנים). במחקר השתתפו 123 מתנדבים בריאים, בעלי עור יבש. המחקר נמשך 12 שבועות וכלל קבוצת

ניסוי וקבוצת ביקורת. משתתפי קבוצת הניסוי נטלו את תמצית האורז המספקת קרמידים ומשתתפי קבוצת הביקורת נטלו פלסבו. במחקר נבדק אובדן מים בעור, הקורה כאשר מים עוברים משכבת העור האמצעית אל שכבתו החיצונית (בדיקה זו משקפת את תפקוד מחסום העור). כבר לאחר ארבעה שבועות נמצאה הפחתה משמעותית באובדן המים בקרב קבוצת הניסוי (כ – 30% פחות), לעומת הממצאים בקבוצת הביקורת.

מחקר נוסף בוצע בקרב משתתפים שסבלו מאטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור) קלה או אקזמה, שגילם הממוצע היה 30.5. המחקר נמשך כארבעה שבועות וגם בו נבדקו שתי קבוצות: קבוצת הניסוי נטלה את תמצית האורז שסיפקה קרמידים וקבוצת הביקורת נטלה פלסבו. תוצאות דומות נמצאו במחקר זה: אובדן המים היה משמעותי בצורה מובהקת אצל משתתפי קבוצת הביקורת שנטלו פלסבו, לעומת אצל משתתפי קבוצת הניסוי.

ארבע תמציות צמחים לשיפור בריאות ומראה העור

חוקרים מצאו ארבע תמציות צמחים שנלקחות דרך הפה ויכולות להגן בפני זיהומים ובפני השפעתה השלילית של קרינת ה – UV על העור. תמציות מסייעות בשיקום העור ומעכבות הפעלת יתר של החלבון קולטן פחמימנים באריל (AhR), הגורם להזדקנות מוקדמת של העור ולנזקים נוספים בו – עד כדי סרטן העור. תמציות אלו הנן:

רוזמרין

עלי זיתים (על יתרונותיהם הבריאותיים הנרחבים נכתב בעבר בעיתוננו)

עלי ורבנה לימונית (לואיזה)

עלי "עץ הפגודה היפני"

במחקר מבוקר פלסבו השתתפו 100 נשים בגילאי 65 – 35, אשר מחציתן היו בעלות עור רגיש. קבוצת הניסוי נטלה 250 מ"ג ליום מתמצית של צמחים אלו דרך הפה וקבוצת הביקורת נטלה פלסבו. המחקר נמשך 12 שבועות. כבר לאחר 15 יום חל שיפור משמעותי בעומק הקמטים ובגמישות ומוצקות העור. בתום המחקר נמצא שיפור במצב העור אצל 90% מחברות קבוצת הניסוי. לאחר תום המחקר נמצאה ירידה פי 10 בעומק הקמטים אצל קבוצת הניסוי לעומת קבוצת הביקורת, שיפור פי שלוש ברמת הלחות של העור, הבהרה של כתמי עור פי 2 וחצי, הפחתה של כמעט פי חמש באובדן המים ועלייה של פי 18 במידת חלקות העור. תוצאות אלו מעידות על שיפור משמעותי שחל בתפקוד מחסום העור, כלומר: פחות מזהמים עלולים לחדור לשכבות העור העמוקות ולגרום לנזק.

ויטמין C

גם ויטמין C יכול לתרום לבריאות העור ולשפר את מראהו. מחקרים מצאו כי ויטמין C יכול לקדם היווצרות של קולגן, להפחית נזקים ל – D.N.A, לפעול כנגד רדיקלים חופשיים ולשפר את פעולת נוגדי החמצון שבעור. זהו ויטמין בטוח לנטילה וכידוע, בעל יתרונות בריאותיים רבים נוספים, פרט ליתרונות שצוינו לעיל.

גלוטתיון וניאצינאמיד לשיפור מצב כתמי גיל המופיעים על העור

עם הגיל עולה כמות הפיגמנט מלנין בעור, מה שגורם להופעת כתמים עליו. באופן כללי, פיגמנט זה אינו שלילי – הוא מגן על העור בפני נזקים של חשיפה לשמש. בנוסף, הוא קשור להתכהות השיער ועוד. אולם, כאשר מתבגרים, עם עלייתו מופיעים גם כתמי הגיל שצוינו לעיל. כאשר אנו נחשפים לאור השמש, תאים מיוחדים הנקראים מלנוציטים מייצרים כמויות קטנות של הפיגמנט מלנין, על מנת לסייע כנגד השפעות בלתי רצויות של קרניים אולטרא סגולות, אולם במהלך השנים כאשר מצטברת חשיפה רבה לשמש, בשילוב שינויים הורמונאליים החלים בגוף ולעתים אף בשילוב מרכיבים תורשתיים, מתחילים תאי המלנוציטים לייצר מלנין בכמות מוגזמת, מה שמתבטא בכתמים המופיעים על העור.

נמצא כי נגד תופעה זו מסייעים גלוטתיון וניאצינאמיד. גלוטתיון הנו טריפפטיד הקיים בתאי הגוף וממלא מגוון תפקידים חשובים – הוא משפר את תפקוד המערכת החיסונית והנו בעל יכולות נוגדות חמצון. בנוסף, הוא בעל

 

תכונות אנטי-מלנוגניות (כלומר, בעל יכולת לפעול כנגד ייצור מוגזם של מלנין). נמצא כי לאחר עשרה שבועות של שימוש חיצוני בגלוטתיון, פעמיים ביום, פחתה כמות המלנין בעור (מה שהוביל לשיפור מצב הכתמים) וכן פחתו קמטים, העור נעשה לח יותר וחלק יותר.

ניאצינאמיד הנו צורה של ניאצין (ויטמין B3). נמצאו לו יתרונות בריאותיים רבים: הוא נוגד חמצון, מסייע בתפקוד מחסום העור, מקטין באופן משמעותי הצהבה של עור הפנים ומפחית קמטים. בנוגע לכתמי העור, נמצא כי לאחר שמונה שבועות של שימוש חיצוני בו הוא הפחית כתמי פיגמנטציה ב – 25%, אצל נשים בגילאי 60 – 25 שסבלו מכתמי עור.

מקורות:

1.   Downey, M. (2021). Rejuvenate skin from within, Life Extension Magazine, June 2021.

 

2.   Goldfaden, R., & Goldfaden, G. (2021). Brighten and illuminate dull, uneven skin tone, Life Extension Magazine, June 2021.

 

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול

היום אספר לכם על עודף ברזל בדם שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית, חוסר ברזל הינה מהווה את אחת הסיבות הנפוצות לאנמיה,