כיצד לשמור על גב זקוף בגיל העמידה

בגיל העמידה ישנה נטייה טבעית לאבד את זקיפות הגו. זו גוברת ככל שמתקרבים אל הגיל השלישי.

נטייה זו חזקה יותר באותם מקרים שסבלו בגיל הגדילה מפגמים בהתפתחות של עמוד השדרה שעליהם כתבנו בקצרה בכתבה הכללית על הגב ("תסמונות של כאבי גב").

שתי סבות עיקריות תורמות לכפיפות הגו, שינויים ניווניים בדיסק ואוסטיופורוזיס של החוליות.

השינויים הניווניים בדיסק הם ביטוי להידרדרות במבנה הביו- כימי של היחידה הדיסקאלית.

בעמוד השדרה ישנן 24 חוליות שיש בהן יכולת של תנועה. התנועה בשלושה מישורים בין כל שתי חוליות סמוכות מבוקרת על ידי הדיסק שביניהן ועל ידי שני מפרקים אחוריים "מפרקים פצטאלים".

היחידה הדיסקאלית היא מערכת מורכבת של ליבה של רקמה נוזלית שמרכיביה תרכובות חלבוניות-סוכריות (גליקו-פרוטאינים) שמוקפת וסגורה בתוך טבעת של סיבים קולגנים (חלבונים) בסידור מעגלי ואלכסוני (כשל צמיג) ששומרים על המבנה ועל תכולתו. התכונות הפיסיקליות שמקנה המבנה המורכב של היחידה הדיסקאלית הן של גמישות ובלימת זעזועים ושל תנועתיות מבוקרת.

בגיל העמידה מתחזקת המגמה הניוונית של מרכיבי הדיסק שמתחילה שנים רבות קודם לכן. הליבה מצטמקת, קטנה בנפחה ונעשית מוצקה יותר וקריעה. הסיבים הקולגנים נחלשים, נמתחים, נסדקים ונקרעים והמרווח הדיסקאלי בין כל שתי חוליות סמוכות קטן.

בחוליות הגרמיות מתפתחת מחלת האוסטיופורוזיס ("בריחת סידן") של אובדן עצם, שמתבטאת בדלדול של תכולת קוריות העצם ודלדול של מספרן. החוליה נעשית מחוררת כספוג ונחלשת, סובלת משברים מיקרוסקופים ומאבדת מגובהה.

השילוב של הצטמקות הדיסק ודלדול הרקמה הגרמית בחוליות גורם לאובדן גובה והתנמכות הגו במספר ניכר של ס"מ במשך השנים, ולכפיפות קדמית של הגו. נוצר המראה האופייני לזיקנה.

כיצד ניתן למנוע ולו גם חלקית את אובדן זקיפות הגו?

ישנן שלוש פעולות חיוניות שיש לעשותן שגרה של יום- יום. להן רצוי להוסיף טפול תרופתי של תרופות נוגדות ספיגת עצם ומעודדות בניית עצם. עדיין אין טפול תרופתי למניעת התהליך הניווני של הדיסק.

התעמלות

סוגי התעמלות כמו "מכללה לגב" (back school), "אלכסנדר", "פלדנקרייז" מיושמים כיום במתקנים רפואיים, פיזיותרפים ובחוגי בית. מטרת התרגול היא לחזק את שרירי המערכת הקדמית (הבטן), לחזק את שרירי המערכת האחורית (הגב), להגמיש ולשמור על טווח התנועה של חוליות עמוד השדרה (מותני וצווארי). תרגילי ההתעמלות נעשים בשכיבה ובתנוחות אחרות. ניתן ליישם את התרגול בבית אחרי שלומדים את עקרונות התרגול ואת מגוון התרגילים.

שכיבה בלילה הארוך

שנת לילה (וגם יום) נוטלת כרבע או שליש מחיינו. זו היא תקופה קרדינלית לשמירה על תנוחת שכיבה יישרת גו, וצריכה להיות מופנמת ולהיעשות על ידי שימוש במיטה ומזרון קשיחים שמקטינים את הקימורים האנטומים של הגו בחוליות הגב וחוליות המותניים.

השמירה על תנוחה אנטומית של הצוואר והחלק העליון של החוליות הגביות נעשית על ידי שימוש בכרית שטוחה שצורתה מאפשרת תנוחה אנטומית גם בשכיבה על הצד. לצורך זה תכננתי כרית "אורתו-אנטומית".

שכיבה במשך היום

את שעות המנוחה באמצע היום חשוב לנצל לשכיבה על הרצפה (שטיח או מזרון דק וכרית שטוחה)

עם ברכיים וירכיים כפופות וכפות הרגליים שטוחות על הרצפה, למשך חצי שעה עד שעה. ניתן להקל על השכיבה והקימה אם יש מספר מדרגות שגובלות במשטח עליו שוכבים.

הקפדה על יישום שגרתי יום-יומי היא ערובה להצלחה.

 

 

 

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול