כיצד ניתן לטפל בכאבים כרוניים בדרכים טבעיות

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי
הודעה חשובה
הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב. אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

כאבים כרוניים הם תופעה שכיחה מאוד כיום. בגילאים מבוגרים, כמעט שליש מן האנשים סובלים מכך. הטיפול המקובל ברפואה הוא מתן משככי כאבים – רופאים מתעלמים משלל תופעות הלוואי של תרופות כאלו. פתרונות טובים יותר הם דיקור, כירופרקטיקה, אוסטיאופתיה, דיאטה, טיפול נפשי, ביופידבק, טיפול עם עקיצות דבורים ועוד.
שיטות אלו מקורן ברפואה סינית, רפואה מסורתית ורפואה הוליסטית. בעזרת שיטות אלו ניתן להקל על כאבים מהם סובלים חולי סרטן וחולים במחלות כרוניות כמו ראומטואיד ארטריטיס ופיברומיאלגיה. בכל המקרים האלו, מעבר לתזונה בריאה הוא קריטי. כיום יש תחלואה רבה באלרגיות ומחלות אוטואימוניות.
ללא שינוי יסודי בתזונה, לא תהייה הקלה בכאבים מהם סובלים חולים כאלו. מצבים דלקתיים כרוניים תורמים רבות למחלות כאלו ולכאבים הנלווים אליהן. בכל מקרה לגופו יש לשקול אפשרות של טיפולים כמו עיסוי, כירופרקטיקה, פיזיותרפיה, אוסטיאופתיה, הידרותרפיה, צמחי מרפא, טיפולים נפשיים ועוד. לטיפולים תרופתיים יש תופעות לוואי שהולכות ומחמירות ככל שנוטלים אותן יותר זמן. יש לעשות כל מאמץ להישאר עם טיפול של צמחי מרפא ותוספי מזון, לא עם תרופות. צמחי מרפא ותוספים רבים מטפלים בשורש הבעיה, שיכול להיות מצב דלקתי כרוני או התכווצות שרירים. תוספים וצמחי מרפא עשויים לעזור גם נגד מצבים הנלווים לכאבים כמו נדודי שינה וחרדה.
יש מחלות שהן מלוות בכאבים, כמו למשל פיברומיאלגיה, שאי אפשר לאבחן אותה עם בדיקות דם או צילומי רנטגן. פיברומיאלגיה היא מחלה שבה מערכת העצבים המרכזית לא מפרשת נכונה אותות מצוקה שנשלחים מעצבים בגוף. נלווים אליה מצבי רוח וחרדות. זו יכולה להיות גם תגובה לסטרס מתמשך. רופאים רבים הגדירו מחלה זו כמחלה פסיכוסומאטית, שהיא הגדרה מוטעית מעיקרה. מחלה זו עלולה לנבוע מהפרעות הורמונאליות שונות בגוף. יש התולים התפתחות מחלה זו בטראומות שעברו על האדם.
סיבות שכיחות יותר הן תזונה לקויה, הפוגעת בפלורת המעיים, יכולה להיות תוצאה של תאונה, אפילו קלה, מסטרס מתמשך ומחסורים תזונתיים או הפרעות מטבוליות בעיכול המזון, מאנמיה, מתת-פעילות של בלוטת התריס או מאינפקציות כרוניות. טיפול צריך להינתן בהתאמה לסיבה – לא לתת רק משככי כאבים תרופתיים. למרות ההתנסות המצומצמת, מתן צמחי מרפא ותוספי מזון הניב תוצאות מעולות. תרופות עשויות לשכך כאבים אך אין הן מטפלות בשורש הבעיה.
למשל, לצמח קורואידליס יש יכולת שיכוך כאבים של 1% לעומת זו של מורפיום, אך צמח זה הוא אנטי דלקתי, מדלל דם, עוזר להרפיית שרירים ועם יכולות לאזן פעולה של מערכות שונות בגוף. כך, במובנים רבים הוא יהיה טוב יותר מתרופות מרשם. יש גם תכשירים טבעיים עם פעולה דמוית תרופות אך ללא הנזק שלהן. לקליפת עץ הערבה יש פעולה דמוית אספירין. פעולתה איטית יותר מזו של האספירין, אך מתמשכת יותר זמן בגוף.
כורכומין מוכר היטב בתכונותיו הרפואיות. הוא אנטי דלקתי, מפחית תהליכי חמצון בגוף, נוגד סרטן, פועל נגד חיידקים ומוריד רמות כולסטרול מופרזות. התכשיר הטבעי MSM עוזר לבריאות הסחוסים ומשכך כאבי פרקים.
באשר לתוספי מזון, מחקר הראה שאם רוצים לספק את כל הויטמינים והמינרלים הדרושים ממזון, יש לאכול כל יום מזונות שיספקו 27,000 קלוריות. קצת יותר מדי… מה שבעיקר חסר בתפריט המערבי זה ברזל, סידן, מגנזיום, ויטמין D וויטמיני B השונים. למרבית האנשים תידרש נטילת תוספים שיספקו לפחות 4,000 יחב"ל ויטמין D, 3-4 ג' אומגה-3, פרוביוטיקה, ויטמיני B, 600 מ"ג סידן ולפחות גרם אחד מגנזיום. רצוי, ורק במחסור, ליטול גם תוספי ברזל. ויטמין C מומלץ אף הוא וכן יוביקווינול. גלוקוזמין, כונדרואיטין ו- MSM שעשויים לעזור לסובלים משחיקת סחוסים. תה ירוק ושום יעזרו אף הם. בנושאים אלו יש שונות רבה בתגובות של אנשים וזאת עקב תורשה שונה.
התעמלות מאוד חשובה, לעמוד השדרה ולפרקים. היא תורמת גם למניעת השמנה, נגד יתר לחץ-דם ולאיזון רמת הסוכר והכולסטרול בדם, כמו גם לשיפור פעולת המיטוכונדריות בתאים. בהקשר לאלו חשוב לשמור על איזון נכון בין שמני אומגה-6 לאומגה-3. הליכה עוזרת אף היא וכמוה שחיה במים לא קרים ושאינם מחוטאים עם כלור ותרגילי יוגה. גם תחביבים מספקים ובריאים ומפגשי חברים. עוזרות גם שיטות שונות של טיפול נפשי – רוחני.
יש טעם לערוך בדיקות הורמונים המבוססות על בדיקת הרוק וכמו כן לוודא אם אין מחסורים תזונתיים. פה בארץ, המחסורים היותר שכיחים הם לגבי ויטמין D, ויטמין 12B ויודן. מחסורים כאלו מחלישים את מערכות הגוף ואצל חלק ניכר מן הסובלים מכאבי גב, הסיבה נעוצה בהיחלשות עמוד השדרה. טיפול כירופרקטי יעזור רק אם מוודאים שאין מחסורים תזונתיים ואם יש, חשוב להשלימם.
32
מקור
Manage Chronic Pain With Natural Therapies, December 2015 , By Michael Downey

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול