כיצד תפיקו תועלת מקסימאלית מטיפול פסיכולוגי?

 

כיצד תפיקו תועלת מקסימאלית מטיפול פסיכולוגי?

פסיכולוגית רפואית מומחית קוגניטיבית התנהגותית (CBT)

טיפול פסיכולוגי נחשב לעסק מורכב ויקר (גם מבחינת השקעת זמן ומשאבים נפשיים), אשר תוצאותיו אינן מובטחות בוודאות. להלן מספר רעיונות כיצד למקסם את תועלת הטיפול ולהבטיח את תרומתו המשמעותית לאיכות חייכם ולרווחתכם הנפשית.

בחירת מסגרת טיפולית מתאימה
בחרו מסגרת טיפולית שיש באפשרותכם לעמוד בה, במידת הצורך לאורך זמן: ציבורית, ממומנת חלקית או פרטית.

אם המסגרת מאפשרת בחירת פסיכותרפיסטים, בחרו מטפל/ת תוך בירור הכשרתו, גישתו הטיפולית ועל סמך תחושת הבטן שלכם (האם היא מעוררת אימון? עניינית ומקצועית? אמיתית וכנה? האם יש בינינו "כימיה"?). המחקרים מראים שאיכות הקשר בין מטפל למטופל מהווה גורם מרפא מעבר לגישה טיפולית ספציפית.

אל תהססו לשאול, להתלבט, להעלות קשיים וספקות לגבי טיפול, במיוחד בתחילתו.

התנהלות במהלך הטיפול
תנו סיכוי לתהליך טיפולי, אל תוותרו ואל תתייאשו מהר מדי.

הקפידו על כללי מסגרת טיפולית וכבדו חוזה טיפולי, שנקבע ביניכם לבין פסיכותרפיסטית.

ספקו לפסיכותרפיסט/ית פידבק (משוב) על הרגשתכם ועל מחשבותיכם, למשל, על חוסר נוחות, עצבנות או כעס המופיעים במהלך שיחה טיפולית.

שתפו פעולה עם מטפלת לקראת השגת מטרות עליהן סיכמתם. עם זאת, זכרו כי אין צורך לרצות מטפל.

במהלך מפגשים טיפוליים שימו לב לתחושות סומאטיות (גופניות), ל"מסרים" שגוף מספק. הוכח שמטופלים, המפנים באופן ספונטני את הקשב פנימה ל"תחושה מורגשת"(felt sense) ומקשרים בינה להרגשתם לגבי תחום בעייתי בחייהם, מצליחים בטיפול.

היו קשובים לעצמכם בין מפגש למפגש. היו ערניים ומודעים כמה שניתן.

התבוננו בתחושות, ברגשות ובמחשבות במרחק מסוים, בלי להזדהות איתם לגמרי, בלי להתכחש אליהם, בלי לשפוט אותם ובלי לנסות מייד לשנותם (שוב, עד כמה שניתן).

טפחו יחס סבלני ומקבל כלפי עצמכם.

בתום כל מפגש שאלו את עצמכם "מה אני לוקחת מכאן היום?" ("מה הדבר הכי קטן שלמדתי על עצמי?", "מה השינוי המינימאלי שהתרחש בי היום?" או "איזו תובנה אני לוקח איתי לדרך?")

קחו אחריות על קידום רווחתכם הנפשית. פסיכותרפיסט אינו מושיע. הוא בעיקר יוצר תנאים אופטימאליים להתרחשות שיפור/ פתרון/ ריפוי. את העבודה הפנימית עליכם לעשות. (אך לפעמים ה"עבודה" = להרפות ממאמץ, לשחרר שליטה ופשוט לאפשר לדברים לקרות).

כיצד לסיים ולמנוע הידרדרות
"כמה זמן ימשך הטיפול שלי?" היא שאלה חשובה, שלא תמיד יש לה תשובה חד-משמעית. עדיין צריך לשאול אותה ולברר מה עמדתו של פסיכולוג בעניין.

אם לימוד טכניקות לאיזון ולויסות עצמי הוא חלק מטיפול, תרגלו בבית ודווחו למטפלת על התקדמותכם ועל קשיים בהם נתקלתם. המטרה היא יכולת לעזרה עצמית לאחר סיום הטיפול.

לגיטימי ליזום הפסקה או סיום טיפול, אך רצוי לדבר על כך עם מטפלת. בפסיכותרפיה סיכום ופרידה הם חלק בלתי נפרד מטיפול. התמודדו עם הדחף הטבעי להימנע מעצב של פרידה, להתכחש לה או לגונן על מטפלת בפניה (פסיכותרפיסטים יודעים לשרוד פרידות).

בגישות מסוימות, כמו תרפיה קוגניטיבית התנהגותית, מקובל לקיים פגישות מעקב. כמו כן, אפשר לחזור לטיפול או להתערבות קצרה בעת משבר. נצלו את האופציות הללו במידת הצורך כחלק מהשקעה מתמשכת בבריאותכם ובאיכות חייכם.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול