לאור השמש יש חשיבות עליונה לבריאות

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה

הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות

לתנאי האקלים באזור בו מתגורר האדם יש חשיבות מכרעת על בריאותו, כולל בריאותו הנפשית. במחקר שנערך בנושא זה השתתפו 16,000 סטודנטים תלמידי אוניברסיטת בריגהם יונג, ארה"ב, במשך 6 שנים הם מילאו שאלונים וכל נתון הושווה לתנאי מזג האוויר במקומות מגוריהם. המחקר התייחס ל-19 נתונים שונים הקשורים למזג האוויר ובכללם קרינת השמש, רוח, עננות, גשם, קור, לחץ ברומטרי, אובך ותנאי זיהום אוויר. בסיכום, הנתון היחיד שנמצא משפיע היה אורך היום, מזריחה עד שקיעת השמש. נושא זה מוכר כבר שנים רבות ובעיקר בארצות צפוניות. דיכאון חורף תוקף אנשים רבים שמתגוררים בארצות אלו, בהן יש פחיתה ניכרת בשעות האור ובעוצמתו בחורף.

דיכאון חורף – כשמו כן הוא. הוא לא קיים באביב ובקיץ וזאת בניגוד לדיכאון מסיבות אחרות, שאינן קשורות לחוסר אור שמש. ובעיקר, חשוב גם לציין שבחורף בארץ, בעקבות הצמצום בשעות האור ולפחות למי שמסתמך על היחשפות לשמש לצורך קבלת ויטמין D, יש ירידה ברמת ויטמין זה בגוף. יותר אנשים חולים בסוף החורף, אחרי פרק זמן ממושך בו אין די ימי שמש בהם ניתן לקלוט ויטמין D מקרניה .
למי שלא יכול להיחשף לשמש בחורף באותם הימים בהם אין עננות, חשוב שייטול תוספים של ויטמין D, תמיד ביחד עם ויטמין K2. מחסור בוויטמין D ופוגע בכל תפקודי הגוף, ועלול לגרום גם לדיכאון. במחקר שנעשה עם הסטודנטים, הם דיווחו על ירידה במצב הרוח בחורף, אפילו אצל אלו שלא חוו דיכאון חורף ממש.
למעשה, בארץ גם בחורף יש די קרינת שמש כך שצפוי שדיכאון חורף פה יהיה נדיר אם בכלל, אך בעיית המחסור בוויטמין D שכיחה פה ומתוך כל 10 אנשים, ל – 8 יש מחסור כזה ולעיתים קרובות מחסור חמור. נמצא שעם רמות של ויטמין D פחות מ-20 נ"ג למ"ל, או 50 ננומול. לסובלים מרמה ירודה זו יש סיכון לדיכאון גבוה ב 85% מאשר לאלו שלהם יש 30 נ"ג ויותר.
כאמור, אם לא נחשפים לשמש במידה מספקת, נטילת תוספי ויטמין D עם K2 תפתור את הבעיה. 10,000 יחב"ל ליום ויטמין D היא מנה שמקבילה להיחשפות נכונה לשמש. גם עם 5,000 עד 8,000 יחב"ל ליום מרבית האנשים לא יגיעו לידי מחסור בוויטמין זה שאין לו תחליף.
אבל קליטת ויטמין D בעור מקרני UVB מהווה רק חלק מהתועלת של קרינת השמש. חוקר שוויצרי, דר' אואגיס רולר כתב ספר בנושא ולדבריו כל מלוא הספקטרום של קרינת השמש ממש עוזר לבריאות. אם אין חשיפה כזאת צצות בעיות בריאות רבות.

השמש מפעילה את מערכות העצבים הסימפתטית והפראסימפתטית. קרני האור חודרות דרך העיניים והעור בהתאם לתנאי תאורת השמש. מסיבה זו גם רצוי להמעיט בהרכבת משקפי שמש.

השפעת אור השמש על מצב הרוח
למיטוכונדריות שבתאי העור יש יכולת לקלוט סוגי קרינת שמש שונים ולכך יש השפעה על הבריאות וגם על מצב הרוח של האדם. קרני שמש מהסוג המקורב לקרינה אינפרה אדומה הן בעלות השפעה בריאותית חשובה והן נקלטות גם בעיניים וגם בעור.

תאורת מנורות לאד פוגעת בבריאות
אם אין תאורה מלאה הכוללת את קשת כל צבעי האור, יש ירידה בגוף בחומר הנקרא אדנוזין טריפוספאט, שהנו חומר המחזק את אנרגיית התאים. בגלל חשיפה לא מספקת לשמש אדם יכול להרגיש כבדות ועייפות – ואפילו דיכאון.
אור השמש גם מסדיר את השעון הביולוגי, שמשמעותו היא ערנות ביום ועייפות ורצון לישון בלילה. אור עוזר למניעה ולריפוי דיכאון חורף. בהיעדר אור, רמת המלטונין עולה והאדם מרגיש עייפות ורצון לישון. מצד שני,טיפול עם מתן מלטונין עשוי לעזור לאנשים הסובלים מקשיי הירדמות ונדודי שינה.
בארצות אקלים צפוני, כבר בשעה ארבע אחר הצהריים יש עליה ברמת המלטונין וכתוצאה מכך, אפשר לסבול מעייפות ואף מדיכאון חורף. קרניים אולטרה סגולות משפיעות על העור ונוצרים בטא אנדורפינים שמשפרים את הבריאות ואת מצב הרוח. עם החשיפה לשמש, נוצר גם סרוטונין שתומך בבריאות הגופנית והנפשית. קרני UVA מעלות בעור ייצור של חנקן חמצני, שמרחיב כלי דם ומשפר את זרימת הדם בגוף. הן עוזרות גם לחיסול וירוסים וחיידקי מחלות בדם. הן עוזרות ללב וזאת עם שיפור זרימת הדם בגוף והפחתת יתר לחץ-דם. הן מהוות נוגד דלקות ונוגד חמצון טבעי ועוזרות גם לתפקוד המוח. יתר חמצון בגוף פוגע בכל אבריו כולל המוח. בל נשכח גם את ויטמין D, שבין השאר עוזר גם נגד דיכאון מהיותו נוגד דלקות רב עוצמה. מחסור בוויטמין D עלול לגרום לדיכאון. יש לו חלק חשוב בבריאות ובבריאות הנפשית גם יחד ויש לדאוג לבל תרד רמתו גם בסתיו ובחורף. כשיש ויטמין D מתחת ל-40 נ"ג חשוב להעלות רמה זו. הסיכון ללקות בדיכאון אצל מי שיש לו רמה של 20 נ"ג ופחות ויטמין D בגוף הוא 11 פעמים גבוה יותר מזה של מי שאין לו מחסור בוויטמין זה. מחסור בו הוא גם אחד הגורמים לפיברומיאלגיה. בניגוד לתרופות כימיות נוגדות דיכאון, טיפול עם תוספי ויטמין D או היחשפות נכונה לאור השמש הרבה יותר יעיל ואין בו נזק. רמת ויטמין D של בין 40 ל- 70 נ"ג (שווה ערך ל – 100 עד 175 ננומול) מספקת למניעת הפרעות הקשורות במחסור בו. אם כתוסף, חשוב כאמור לקחת ביחד איתו ויטמין K2 וגם את המינרל מגנזיום, עם כמות מעט קטנה יותר של סידן ולאכול מזונות מספקי שומנים בריאים. גם ויטמין A והמינרלים אבץ ובורון פועלים יחדיו עם ויטמין D.

מקורות
Journal of Internal Medicine 264(6); 599-609
Psychiatry Research May 30, 2015: 227(1); 46-51
HCP Live August 26, 2015
DermatoEndocrinology April/May/June 2012; 4(2): 109-117
American J. of Geriatric Psychiatry December 2006; 14(12): 1032-1040
Clinical Rheumatology April 2007: 26(4); 551-554
Issues Mental Health and Nursing June 2010; 31(6): 385-393

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול