מה נאכל בימים החמים של הקיץ?

בס"ד

לכל עונה מעונות השנה, למזג אוויר גשום, יבש, סוער, חם או קר, יש דרישות תזונתיות יחודיות.
נתחיל משתייה.
קודם כל, כמובן הרבה מים. בימים חמים מומלץ לשתות במנות קטנות כ-3 ל' ביום.
הכי חשוב לשתות בשעות החמות של היום.
עדיף שהמים לא יהיו מוגזים או יהיו מוגזים רק במקצת.
כדי להקטין את תחושת הצימאון ניתן לסחוט לכוס מים כמה טיפות מיץ לימון.
אם אתם יוצאים, להכנת בקבוק לדרך ניתן לסחוט אל תוך בקבוק של מים (1.5-2 ל') מיץ מלימון או ליים אחד או מחצי אשכולית.
משקאות אחרים שמומלצים לימים החמים: תה ירוק ומשקה צמחי.
תה ירוק מומלץ במיוחד: הוא מקרר, מרווה ולא מעמיס על מערכת השתן. כדי להגדיל את יכולת התה למנוע צימאון, ניתן להוסיף לתוכו כמה טיפות מיץ לימון.
להכנת משקה צמחי ניתן לחלוט ולקרר תה צמחי או לחלוט במים חמים כמה עלי מנתה או מליסה, להוסיף קצת דבש או סילאן. לשתות מקורר. אפשר גם לטפטף קצת מיץ לימון.
שתיית מים ניתן להמיר באכילת אבטיח.
בירה מתוקה היא משקה טוב, עשיר בוויטמיני B ו-E ועוזר לעיכול, אך אצלינו נמכר בצורה מוגזת, לכן לא מומלץ לשתות יותר מ-2-3 כוסות ביום. בנוסף, בבירה מתוקה קנויה יש תוספת סוכר, לכן לחולי סוכרת כדאי להיזהר.
ניתן לשתות גם משקה ציקוריום (עולש) ולפתן פירות. לפתן יש להכין נכון: להרתיח מים עם חתיכות פרי ו/או פירות יבשים ועלי מנתה ולצנן.
אזכיר שקפה בקיץ מזיק במיוחד, כי הוא מעלה את חום הגוף ומכביד במיוחד על הלב, מגביר את הצמא ומוציא מהגוף מינרלים חיוניים.
גם נזקי האלכוהול בקיץ גדולים במיוחד בגלל שרעילות האלכוהול גוברת עם החום. אגב, יש חושבים בטעות שבירה זה לא אלכוהול. בירה – זה גם אלכוהול, כמו יין ומשקאות חריפים. ההבדל הוא רק בכמות וסוג האלכוהול, אך אין כמות אלכוהול בטוחה ואין סוג אלכוהול שלא מזיק. בנוסף, לאלכוהול יש אפקט מייבש.

מבחינת התזונה,
מומלץ מזון קל: פירות, ירקות, וכל מה שעשוי מהם (סלטי פירות, סלטי ירקות, פשטידות ירקות וכיו"ב), ביצים ודגנים, מעדני סויה, מרקים קרים, פודינגים, סורבה, פסטה.
מזונות מומלצים במיוחד: תפוחי אדמה, בננות, עלים ירוקים, תפוחים, פיסטוקים, אגוזים, מלפפונים, קישואים, כרוב, אפונה ירוקה, סלק, פטרוזיליה, סלרי, חסה, אורז, כוסמת, עגבניות, שומר.
לא מומלץ כל מזון כבד, שומני, מעובד, מעושן ומלוח. מומלץ להגביל את צריכתם של דברי מאפה, עוגות, קרמים, רטבים, כל סוגי הג'אנק פוד, שמיר, כל מזון בשרי, ג'נג'ר, תבלינים חריפים, שום, בצל.
מזון שמכיל סוכר לבן אינו מומלץ: הוא פוגע במערכת החיסון וגורם לשגשוג של פטריות וחיידקים מזיקים במעיים. זה מגדיל את הסיכון למחלות מערכת העיכול ולאלרגיות.
לעומת זאת, מומלצים פירות וירקות מתוקים, מלון, אבטיח וכדו'. למשל, אם יש לכם מסחטה, מומלץ לעשות ולשתות מיצי פירות וירקות, אך לא מומלצים מיצים קנויים בגלל תוספת הסוכר שבהם.
מומלץ לאכול בשעות הפחות חמות של היום, ובשעות יותר חמות רק לשתות מים או תה או לאכול אבטיח. לדוגמא, אפשר לאכול ב-7 בבוקר, אחר-כך ב-10 או 11 בבוקר ולא מאוחר מ-12, ואחר-כך ב-17 וב-19.
מבחינת שיטות להכנת האוכל, יש להעדיף בישול, הקפצה, אידוי ואפיה על פני טיגון.

למרות שביום חם יש לנו לרצון לאכול רק קר, לתיפקודו התקין של הגוף חשוב לאכול גם מזון חם. לכן דאגו כל יום לאכול משהו חם. מספיק שזה יהיה, למשל, קצת קינואה לצד סלט ירוק או ביצה.
ד"ר שרי רוס ממליצה כל יום לאכול חופן אגוזים או פיצוחים: הם ישלימו את הצורך במינרלים, שעשוי לגדול מכיוון שבימים חמים אנחנו מזיעים יותר מהרגיל ועם הזיעה הגוף מאבד הרבה מלחים.
אם אתם נוטים לפתח בצקות, אל תאכלו דגים: הם גורמים לאגירת נוזלים בגוף.
בתקופת הקיץ הקרינה האולטרה-סגולה של השמש גבוהה במיוחד, ולכן לגוף יש אתגר לא פשוט להתמודד עם נזקי השמש האפשריים.
אנחנו יכולים לעזור לגוף במשימה זו. ישנם מזונות שמגדילים את תנגודת הגוף לנזקי השמש: פירות הדר, עגבניות, במבה, תה ירוק, אבטיח, קקאו, ענבים, גזר, רימון, מיץ ענבים, טופו ופירות יער בצבע סגול. כל אלה שומרים על העור שלכם מפני נזקי השמש. כפי שאתם רואים, המבחר די גדול. פשוט תבחרו מהרשימה את המזונות האהובים עליכם יותר ותדאגו לאכול אותם מידי יום, ובמיוחד לפני שאתם יוצאים לשמש.
אני מקווה שמיותר לציין כמה חשוב לשטוף היטב את הידיים ולשטוף היטב פירות וירקות לפני השימוש, ושחשוב מאד לדאוג לשמירה על טריות המזון: בימי הקיץ הכל מתקלקל מהר. אל תשמרו אוכל מוכן במקרר, תכינו כל פעם רק לארוחה אחת ותאכלו את הכול רק טרי.

מה לעשות כשחם ורוצים להתקרר?
רבים בטעות שותים ואוכלים דברים קרים מאד. מאכלים ומשקים קרים יכולים לספק אפקט קירור ראשוני אך קצר מועד בלבד, לאחריו ספיגת המזון הקר מעלה את חום הגוף, מכיוון שתהליך עיכול המזון מייצר חום. הדרך הנכונה לקרר את הגוף היא דוקא שימוש במשקאות חמים. תה או קקאו חם ממריצים את יצור הזיעה, לה יש השפעה מצננת.
משקאות ממותקים מפריעים לקירור הגוף.
מה שעוזר זה תה או תה ירוק חם. מומלץ לשתות 2-3 כוסות בשעות החמות של היום.
גלידה אינה מומלצת: כמו כל מזון מתוק, גלידות מגדילות את צמיגיות הדם, מתעכלות הרבה זמן והסוכרים שבגלידה מגדילים את הצורך של הגוף במים.
מים ממקרר, וכל שכן ממקפיא מאד לא מומלצים: בנוסף לכך שאין להם תועלת לקירור הגוף (ראו לעיל) הם מקררים את הקיבה, את הושט ואת קנה הנשימה ואף את הלבלב ובכך מזיקים לעיכול, פוגעים בתפקוד של מערכת החיסון, ולכן הם מגדילים את הסיכון לתפוס איזה וירוס או לסבול מדלקת גרון או שקדים, שזה מתסכל במיוחד בקיץ.
אם יש לכן בלנדר, קחו כל פרי שתרצו, תוסיפו קצת מים ותערבלו בבלנדר. תוכלו לאכול את זה מיד או להניח לשעה-שעה וחצי במקרר לקירור קל.
באיחולי קיץ קל ובריא,

ד"ר יעל טוקצ'ינסקי (PhD),
מחברת הספרים "בריאות האישה ברפואה המשלימה",
"בריאות הגבר ברפואה המשלימה"
"סיפורים מהקליניקה",
"אסטרולוגיה לכל עת"
"קל להיות בריא"
"יפה, בריאה ולא מורעלת"
http://www.yaelclinic.co.il/
תוכלו למצוא מידע על תזונה וכל הקשור לתזונה בספר "קל להיות בריא".
לשאלות והזמנת ספרים יש לפנות למייל: yaeltuk@gmail.com
כל האמור במאמר זה בגדר מידע בלבד ואינו מחליף ייעוץ/אבחון/טיפול מקצועי.

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול