מזונות מותססים טבעיים משפרים זיכרון בגיל המבוגר

הודעה חשובה

הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומהאינטרנט. הנזקק לטיפול – מן הראוי שיפנה לייעוץ אצל רופא או אצל תזונאי, לפי המצב.    אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

 

מזונות טבעיים מותססים מהווים חלק בתפריטים מסורתיים בקרב עמים שונים. אכילתם מעשירה את אוכלוסיית חיידקי המעיים המועילים. ככל שנחקר יותר נושא זה, כך הולך ומתברר שמחלות גיל שונות נגרמות מחוסר בחיידקי מעיים חיוביים שתפקידם להגן על הגוף.

כיום בתפריט המערבי זנחו את המזונות המותססים הטבעיים והם הוחלפו במזונות מעובדים עשירי סוכר ודגנים, שהם מזינים את החיידקים השליליים וגורמים לדלקות כרוניות. את ההשפעה השלילית של שינויי תפריט אלו ניתן לראות בעיקר אצל ילדים. יש בקרבם הרבה יותר אלימות ובעיות התנהגותיות אחרות. אצל זקנים יש יותר דיכאונות והידרדרות נפשית. חשוב להדגיש שאובדן זיכרון אינו תהליך טבעי הקשור להזדקנות. יש קשישים שזיכרונם ממש טוב. במחקר שנעשה לאחרונה עם זבובי תסיסה נמצא שחומרים פוליאמינים המצויים בחיטה מונבטת מותססת ובסויה מותססת עזרו לשיפור הזיכרון.

כעת בודקים זאת על בני אדם. מירב הסיכויים שכך יהיה. פוליאמינים הם מרכיב חיוני בכל תא בגוף. שלושה מקורות מספקים פוליאמינים לתאי הגוף: ייצור עצמי, פלורת המעיים והמזון שאדם צורך. חומרים אלו מעורבים בהתמיינות התאים ובמניעת התפתחות מחלות אלרגיה אצל תינוקות. יש להם גם יכולת נוגדת דלקות. תפריט מתאים יכול להשפיע לא מעט על יצירת פוליאמינים. כך, לפוליאמינים שמקורם במזון יש מספר תפקידים חשובים באשר לשמירת בריאות תקינה והסדרת הייצור הפנים תאי של פוליאמינים. כל זה חשוב לגדילה נכונה של ולשמירת פלורת מעיים בריאה. מאחר ונמצא שהייצור של פוליאמינים באברי גוף שונים הולך ופוחת עם ההזדקנות, חשוב לקבל כמות נאותה שלהם מן המזון, כדי לשמר תפקוד נכון של אברי גוף שונים ובהם מוח, כליות, מעי דק, לבלב ועוד.

מצב לקוי של פלורת מעיים הוא נפוץ

בדנמרק נערך מחקר בו שותפו 292 בני אדם, 169 מהם בעלי עודף משקל ואחרים עם משקל נורמאלי. במחקר זה נבדקו המגוון והכמות של חיידקי המעיים. אצל רבע מהם נמצא שאוכלוסיית המעיים שלהם הייתה ב – 40% פחותה לעומת הכמות הנדרשת לשם בריאות אופטימאלית. בעלי עודף משקל סבלו מכך יותר מן האחרים. צוות המחקר מאוניברסיטת קופנהגן מצא שלא רק מבחינת מספרם, אלא גם מבחינת המגוון של בקטריות המעי, מצבם של בעלי עודף משקל היה גרוע יותר. בנוסף, הייתה להם אוכלוסייה רבה יותר של בקטריות מזיקות הגורמות למצב דלקתי כרוני בצינור העיכול, מצב המעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2 ולמחלות לב.

למעשה, את אוכלוסיית חיידקי המעיים בגוף ניתן להחשיב כאיבר נוסף, כמו כל איבר אחר בגוף. לכן חשוב לנקוט את כל הצעדים הנדרשים לשמירת הכמות והמגוון הבריא של פלורת המעיים. מחקרים מן השנים האחרונות לימדו שיש קשר הדוק ביותר בין פלורת המעיים לבין בעיות משקל. ככל שפלורת המעיים דלה יותר מבחינת מגוון וכמות של בקטריות חיוביות, כך קשה יותר לאדם לשמור על משקל תקין, לרדת במשקל עודף ולא לעלות בחזרה עד מהרה. פרוביוטיקה עוזרת גם למניעת מצב של סינדרום מטבולי בו כרוכות השמנה, עלייה ברמת הסוכר בדם, לחץ הדם ומחלות לב וכלי דם.

תפריט והשפעות סביבה – מגורמי השינויים בפלורת המעיים

חשוב לצרוך בקבועות ירקות מוחמצים ועדיף כאלו שהותססו עם סוג מיוחד של בקטריות שמייצרות גם את ויטמין K2. הדרכים לשיפור אוכלוסיית המעיים הן: אכילת ירקות מוחמצים שלא פוסטרו, גבינת נאטו, יוגורטים של שקדים או שומשום. נקיטת צעדים אלו לא תספיק אם כלל התפריט הינו מזון גרוע.

חיידקי המעיים רגישים גם לגורמים נוספים ואלו הם: אנטיביוטיקות לסוגיהן, שתיית מים עם כלור ופלואוריד, סבונים אנטי בקטריאליים, כימיקלים בחקלאות, זיהום אוויר.

דרכים להשגת מספיק "מזון למוח"

חשוב לצרוך שמנים מסוג אומגה-3. מקורות צמחיים הם זרעי צ'יה מושרים, פשתן טחון הנאכל מיד, אגוזי מלך טריים (לפתח אגוזים בקליפתם) וכמוסות המופקות מאצות ים מיקרוסקופיות המכילות DHA. מחסור באומגה-3 פוגע בייצור הסרוטונין והדופמין במוח. כך, יש ירידה במצב הרוח. מחסור בשמני אומגה-3 פוגע במחסום דם-מוח. כך, חודרים למוח חומרים סביבתיים מזיקים. מחסורים, הן בשמני אומגה-3 והן בוויטמין D, הם מן הסיבות העיקריות להידרדרות בריאותית ובכלל זה במוח, בחשיבה וברגשות.

וזה עוד לא הכל. למספר מזונות ותוספים שעשויים לספק רכיבי תזונה חיוניים למוח, הודבק תואר שלילי בציביליזציה המערבית, לדוגמה ויטמין B3. ברור לחלוטין שחלק רב מאוד מהגורמים לחולי גופני ונפשי גם יחד מצוי בבחירה שגויה של המזונות הנאכלים. חשוב לצרוך מזונות מוחמצים ולסלק את מרבית המזונות מכילי סוכר ודגנים מלוטשים. כמובן, לא לוותר על פירות. יש לדעת, שהתפריט הלא נכון קריטי לגבי התפתחות עמידות לאינסולין, שבנוסף לסוכרת היא גורמת גם לבעיות מוחיות, כמו דיכאון והתנהגות אלימה.

מקורות

Weston A. Price Foundation April 22, 2013

Food and Nutrition Research 2011; 55: 10/3402/fnr.v55i0.5572

Scientific American September 1, 2013

Science.uvu.edu, Aliphatic Amine

Food and Nutrition Research 2011; 55: 10.3402/fnr.v55i0.5572

Nature, August 28, 2013

Newhope360.com September 3, 2013

Medical News Today September 1, 2013

British Journal of Nutrition 2011 Sep; 106(6):887-95

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול