מחסור במגנזיום הוא סיבה מובילה למחלות לב-כלי דם, אירוע מוחי וסוכרת מסוג 2

מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

כשם שהברזל נמצא בכדוריות הדם האדומות, כך המגנזיום נמצא בכלורופיל, כלומר בכל הצמחים הירוקים. חשוב לדעת שבירקות אורגניים יש הרבה יותר מגנזיום מאשר בלא אורגניים. מתוך ניסויים חקלאיים נמצא שאם מדשנים את האדמה בדשנים כימיים, תמיסת הקרקע נעשית עד מהרה רוויה בהם עד שאין היא מסוגלת למוסס את המגנזיום המצוי בה בכמות רבה. בהשוואה בין מטע אפרסקים אורגני ללא אורגני, עצים בגיל שנתיים במטע אורגני הצמיחו ענפים עד לאורך של 4 מטרים, לעומת ענפים של עד מטר וחצי במטע לא אורגני, באותו ישוב ובאותה אדמה. בבדיקת תכולת מינרלים בעלים משתי חלקות אלו, בדיקה שנעשתה במעבדה של משרד החקלאות, נמצא שכמות המגנזיום בעלים האורגניים הייתה בערך פי 3 גבוהה יותר לעומת הכמות בעלים הלא אורגניים.

המגנזיום חשוב לא רק לכלורופיל של העלים – הוא חשוב לכל אדם. הוא מצמצם תחלואה במחלות לב וכלי דם, באירוע מוחי ובסוכרת מסוג 2. תוצאות כאלו הושגו עם מתן של 100 מ"ג מגנזיום לאדם ליום. כך, תחלואה במחלות לב של העורקים הכליליים ירדה ב- 10%, מקרי אירוע מוחי ירדו ב- 12% ותחלואה בסוכרת מסוג 2 ירדה ב- 26%.
כבר בשנת 1957 היה ברור לחלוטין שרמת מגנזיום מאוד נמוכה גורמת להסתיידות עורקים ולהסתיידות של רקמות רכות בגוף. במקום להמשיך במחקרים על מגנזיום, החלו להתמקד בכולסטרול שנחשב כביכול לגורם העיקרי לתחלואה במחלות לב וכלי-דם. באוכלוסיות שלמות היה חוסר איזון בגוף בין סידן למגנזיום והמצב רק הלך והחמיר. 20 שנה התמקדו בכולסטרול ולא נרשמה שום ירידה בתמותה ממחלות לב וכלי דם כמו גם מסוכרת 2.
כאמור, מחסור במגנזיום גורם ליתר לחץ דם, הפרעות קצב בלב, סוכרת מסוג 2, אנגינה פקטוריס, יתר כולסטרול והתקפי לב. בסופו של דבר, מגנזיום זכה למקום הראוי לו במחקרים. צריכת מנה מספקת של מגנזיום, במזון וכתוסף מזון, גורלית למניעת התקפי לב. בניסוי מבוקר, נמצא שצריכה מספקת של מגנזיום שיפרה את מצבם של בעלי עודף משקל, של טרום סוכרתיים ושל חולי מחלות כליה במצב קל. מגנזיום עוזר לנרמל את המטבוליזם ואת מצב העורקים.
בארה"ב, ל-3 מתוך כל 4 אנשים אין די מגנזיום בתפריטם. ארגון הבריאות העולמי קבע שמינון טוב של מגנזיום ביום צריך להיות 400-500 מ"ג , ממזון ומתוספים. ביחד עם ויטמין D ו- K2 הוא מגן גם על העצמות. בסקירה כללית של 40 מחקרים שנעשו עם מגנזיום משנת 1999 עד שנת 2016, נמצא ששמירה על רמת מגנזיום נאותה מגנה בפני מחלות רבות. מגנזיום עוזר לאיזון רמת סוכר בגוף, לבניית חלבונים וחומצות גרעין.
מבחינת כמותו בגוף מבין המינרלים השונים הוא נמצא במקום הרביעי. הוא משתתף בפעולה של 300 אנזימים שונים ועוזר למסת העצמות, לשיניים, לייצור אינסולין ולשמירת רמת סוכר נאותה בדם. הוא מנטרל רעלים, עוזר ליצירת גלוטטיון ולשחרור אנרגיה במיטוכונדריות שבתאים.

מזונות שעשירים בו הם גרעינים ואגוזים למיניהם וירקות עלים כמו בני משפחת המצליבים, גם ירקות עלים ירוקים אחרים.
לסיום, מן הראוי להציג לקוראים נתונים של השוואת תכולת מגנזיום במספר מיני ירקות, מגידול אורגני לעומת תכולה בגידולים שבחקלאות רגילה. מחקר זה נעשה באוניברסיטה לחקלאות בארה"ב. הנתונים הם ל- 100 ג' ירק: בשעועית ירוקה, אורגנית, 60 מ"ג לעומת 14.6 בלא אורגנית. בכרוב – 43.6 מ"ג לעומת 13.6 בלא אורגני. בחסה – 49.3 מ"ג לעומת 13.1 בלא אורגנית. בעגבנייה – 59.2 באורגנית לעומת 4.5 מ"ג בלא אורגנית, בתרד – 203.9 באורגני לעומת 43.9 בלא אורגני. בתאבון.

מקורות
BMC Medicine December 8, 2016 14:210
Medical Xpress December 8, 2016
Am J Hum Biol. 2017 March 1
Kidney Blood Press Res. 2017 March 13;42(1):33-42
Nutrients September 27, 2013

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול