נשירת שיער – אלופסיה

נשירת שער או אלופסיה alopecia היא הקרחה חלקית או כללית הנגרמת משינויים הורמונליים פיזיים או נפשיים/ סטרסס.
הסיבות לנשירת השער שונות: חלק מהן נוגעות לשינויים הורמונליים ומוגדרים נורמליים וחלק מהן יסמנו על שינויים שמסמלים בעיות בריאות וחוסר איזון פנימי. יש סימני נשירה רבים שנגרמים מחסימות או מבעיות שמקורם בקרקפת, ולכן חשוב לבדוק שזקיקי השערה אינם חסומים על-ידי שאריות שמן.

כיצד השער גדל?
השער גדל לפי מחזוריות. מאחר ששערות שונות נמצאות זמנית בשלבי המחזור השונים קשה מאוד להבחין בהן. מחזוריות גדילת השער מתבטאת בקיום שלושה שלבים:
1. אנגן – שלב הגדילה הפעילה יכול להימשך עד שלוש שנים.
2. קטגן – שלב המעבר- הפסקת הגדילה הפעילה יכולה להגיע עד שלושה שבועות.
3. טלוגן – שלב המנוחה- שלושה חודשים בממוצע.
מתוך 100,000 שערות, אשר נמצאות בראש האדם, 83% בשלב האנגן, 3% בשלב הקטגן ו- 14% בשלב הטלוגן, אלה הערכים עבור הגבר. אצל האישה קצב אבדן השערות היומי הנורמלי הוא 100 ליום וקצב גדילתן 1 ס"מ לחודש.

הסיבות לנשירה:
הסיבות לנשירה שונות אך יכולות לכלול:
• מחסור בביוטין עלול לגרום לתופעות של נשירת השער, שיכולות להופיע גם אצל אלה שצורכים כדרך קבע כמות גדולה של ביצים לא מבושלות לקבלת חלבונים (ספורטאים וכדומיהם) פרוטאין ספציפי, שנמצא בחלבון הביצים בשם אבידין, avidin נקשר לביוטין ויגרום למחסור בו.
• נשירה על רקע אנדרוגני – במהלך השינויים ההורמונאליים, במיוחד בתקופת המנופאוזה יש קולטנים לאסטרוגן וקולטנים אנדרוגניים הנמצאים בזקיקי השער שיגרמו לנשירת השער.
• אבץ – הוא מינרל חשוב לעידוד בריאות טובה וחיוני ליצור המוגלובין, מרכיב חשוב שתפקידו פיזור החמצן בגוף. נמצא בכל תא בגוף, מחסור באבץ נקשר, בין היתר גם לנשירת שער.
• כמויות גדולות של סלניום עלולות לגרום לנשירת שער, selensis, חשוב שסלניום ונוגדי חמצון אחרים, יילקחו כחלק מדיאטה מאוזנת. הפרזה בהם עלולה להוביל לתופעות שונות, כמו דלדול השער.
• מחסור בחומצות שומן חיוניות עלול לגרום לנשירת השער.
• זיהומים פטרייתיים בעור הקרקפת יגרמו להקרחות מקומיות.
• פעילות יתר של בלוטת התריס, היפרטירודיזם, תגרום לשער להיות דק.
• הקרחה רגשית נגרמת על -ידי הפרעה רגשית ומריטת השער.

• לחץ ומתח מובילים לנשירת שער. המתח נקשר לתופעות גוף שונות המגבירות את העקה החמצונית בגוף, מחלישים אותו. חולשה כזו יכולה להתבטא בנשירה.
• מינונים גבוהים של ויטמין A יגרמו לסימפטומים שונים וביניהם נשירת שער כמו גם תוספים של בטא קרוטן (David wolfe – the sun food diet).
• הגורם הגנטי משפיע מאוד על נשירת השער.

הפתרון התזונתי
נשירת שער היא תהליך מתקדם בו צמיחתו מתמעטת, כאשר תהליכה הסופי מוכר כהקרחה. לרוב, הסיבה העיקרית נקשרת לחומציות גוף גבוהה הנובעת מתזונה לקויה ומחוסרים בה. על-פי עקרונות התזונה הסינית, צריכת מזונות מתוקים ושפע של סוכר עלולים לגרות את התכול ואת הכליות וכך לגרום לכמה תופעות, ביניהן נשירת שער.
בחירות תזונתיות לשיפור צמיחת השער יכללו תזונה צמחית או צמחונית לתקופה מסוימת כדי להבסיס את רקמות הגוף, שפע של ירוקים ינטרלו חומציות גבוהה בגוף בשילוב אצות ים, כמו ספירולינה.
ויטמין B6, ביוטין ואבץ מסייעים למניעת נשירת השער.
נחושת- עוצר נשירת שער. מחקרים הראו שכמות הנחושת בדם של אנשים הסובלים מנשירות שער פחות מהערכים המקובלים.
סיליקה,חשובה לשמירת השער ולחוזקו, צמח שבטבט(Equisetum arvense ) מכיל כמות יפה של סיליקה ואפשר להשתמש בה כחליטה לתה.
ויטמין C שומר על בריאות כלי הדם הקטנים (קפילרים עדינים), שישמרו על זרימה תקינה של דם ויסייעו לחיזוק שורשי השער.
חשוב לבדוק האם יש אנמיה ואם הערכים נמוכים מומלץ להוסיף ברזל.
לטיפוח יעיל של עור הקרקפת הקפידו להשתמש בשמפו צמחי מופק מרכיבים טבעיים, דל במלחים וללא SLS. שמפו תעשייתי מכילי כימיקלים מזיקים, שעלולים להזיק לקרקפת לאורך זמן.

הטיפול החיצוני
ברקיחות קוסמטיות חיצונית לשער, הוסיפו אקסטראקט צמח הארניקה, שיעיל לטיפול בנשירת השער, לחיזוק ולטיפוח זקיקי השער הוסיפו שמן אתרי רוזמרין,

בעל יכולת המרצה וחדירה לזקיקי השער ובכך לחדש צמיחת שער .
גם שמן הקיק ידוע בתכונות מחזקות השער .

טיפול לעיבוי וחיזוק השער
ביצה
2 כפיות שמן קיק
1 כפית חומץ תפוחים אורגני
1 כפית גליצרין צמחי
אופן ההכנה:
לערבב את המרכיבים יחד ולהחדיר היטב לקרקפת.
עטפו את השער בכובע אמבט ומעט מגבת לחימום למשך 20 דקות
שטפו את השער בשמפו דל מלחים וללא SLS או בסבון סלק סוכר.
טיפול זה יעבה את השער וישאיר אותו רך, חלק ומבריק.

טיפול בשמן חם לשיער פגום
מצרכים
1/2 כוס שמן סויה אורגני או שמן חמניות אורגני
8 טיפי שמן סנדלווד
8 טיפי שמן לבנדר
8 טיפי שמן גרניום
ההכנה:
לחמם את השמן לטמפרטורה נוחה ולהוסיף את השמנים האתריים .
• למרוח את התערובת על שער לח.
• לעטוף את השער בניילון נצמד ובמגבת חמה למשך 20 דקות. .
• לחפוף בשמפו עדין ללא מלחים וללא SLS

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול