נתונים חדשים על תפקידי ויטמין 12B בגוף

רבות ידוע לגבי ויטמין 12B, אך מחקרים חדשים גילו שיש לו יותר תפקידים חשובים בגוף לעומת מה שחשבו
מחבר ועורך: דר' מרדכי הוכברג, PhD, תזונאי

הודעה חשובה

הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים ומבוסס על מחקרים. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה לרופא או תזונאי, לפי המצב.
אין המערכת אחראית לתוכן המודעות.

קודם לכן. ויטמין זה מוכר כגורם חשוב במטבוליזם של כל תא בגוף. הוא פועל במערכת העצבים ולמניעת נזק ל- DNA. מסתבר שיש לו חשיבות רבה גם בקיומה של פלורת מעיים בריאה ויש לו חשיבות בקשרים הבין-תאיים ברקמות הגוף. 12B נוצר על-ידי מספר מצומצם של סוגי חיידקים – הוא חשוב לכל סוגי התאים והחיידקים. ויטמין זה נוטל חלק בפעולות הכרחיות רבות בגוף.
לשם יצירת ויטמין 12B על-ידי החיידקים נדרשים 30 תהליכים מטבוליים עוקבים, מה שמלמד עד כמה הוא נחוץ ליצורים אלו, גם לבני אדם כמובן. בגוף הוא פועל במשותף עם 41 סוגי חלבונים שונים שדרושים לפעילות של פולאטה, יוביקווינון ולוטאין, שהם חומרים הכרחיים לכל סוגי החיידקים, לייצור חלבונים ואנרגיה, לחידוש DNA ולגדילה. באשר למתיונין, יש לו הרבה יותר השפעה ממה שידעו עד כה. הוא גם מסנן את ההנחיות שנשלחות לגנים לפי מצב של אור יום או של חשיכה. זה חשוב במיוחד לאורגניזמים שפועלים פעולה שונה ביום או בלילה. נמצאו גם הוכחות לתהליכים שהוא מפעיל בגנים ובאנזימים שמעורבים ביצירת והתפתחות DNA וחלבונים.
באוניברסיטת ייל נמצא לאחרונה שיש לו פונקציות נוספות. יש לו חלק בהתפתחות בריאה, ביצירת חלבונים. הוא חשוב ליצירת תאים חדשים ולקיומם. אם אין די ממנו יכולות להתפתח בעיות נוירולוגיות או פגיעה ביצירת כדוריות דם לסוגיהן השונים. עם מחסור בו יש בעור גם דקירות ועקצוצים שמלמדים על שוק אלקטרוני בגוף עקב חוסר חמצן. סימפטומים נוספים יכולים להיות סחרחורת, עייפות לא מוסברת, חולשת שרירים, פגיעה בראיה, שכחה, אנמיה, קשיים נפשיים, פצעים בפה ואובדן משקל. נמצא גם שהוא יכול להיות קשור ליותר סיכון לשברים, במקרה כזה יותר אצל גברים בני 75 שנים ויותר. עובר גם יותר זמן להחלמה משברים כאלו.
כשלא קיים מחסור, ההמלצות לגילאים שונים הן מיקרוגרמים בודדים. צמחונים וטבעונים מודעים לעיתים לצורך ליטול אותו כתוסף מזון והצורה היותר נכונה לכך היא נטילת מתילקובלאמין. רמה טובה שלו בדם היא 700-900 פק"ג למ"ל. מסתבר שיש רמות נמוכות בדם של B12 גם לאלו שכלל לא צמחונים.
מקורות
PNAS December 29, 2016
EurekAlert January 30, 2017
Osteoporosis International January 2014; Volume 25, Issue 1, 131-140

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול