סגולות הבריאות של הדבש

 

 

כידוע, מנהג ישראל לאכול בראש השנה דבש (עם לחם, עם תפוח מתוק ובכל מיני צורות אחרות) על מנת להמתיק את השנה שהחלה. לא תמיד אנחנו מרגישים שהצלחנו להמתיק את השנה, אך לרוב – זה מיטיב עם הבריאות שלנו.

ישנם סוגים שונים של דבש, בהתאם לסוגי הפרחים מהם הדבורים אספו את הצוף: דבש הדרים, דבש אבוקדו, דבש אקליפטוס וכדו'. לכל סוג יש את הצבע שלו, את הריח שלו, את הטעם שלו ואת הסגולות המיוחדות לו (בנוסף לסגולות המשותפות לכל סוגי הדבש).

בזכות טעמו המתוק, שימש הדבש מימי קדם כממתיק טבעי (ובריא!)
בנוסף לטעמו המתוק, הדבש ידוע כאנטיביוטיקה טבעית, כחומר מחטא, כחומר המגביר את זרימת הדם וזרימת הלימפה וסופח נוזלים. נכון להיום כבר הוכח מחקרית, שדבש מהווה סביבה בה התפתחות של חיידקים היא בלתי אפשרית.
דבש הינו חומר מדהים ביותר. הוא מכיל כל-כך הרבה מזינים שבעזרתו ניתן להשלים חסכים תזונתיים יומיים. הדבש מכיל גלוקוז, פרוקטוז, אנזימים (גלוקוז-אוקסידאז, אינוורטאז, דיאסטאז, קטאלאז), מינרלים (K, Zn, Mn,Fe,S, Si, Cl, Na, Mg, Al, P ועוד), טרפנים או טרפנואידים, מקצת מהחלבונים ואת כל הויטמינים (במינונים שונים, במיוחד ויטמיני 1B,3B ו-6B, אך גם 2B, 6B, 8B, 9B וויטמין C). יש בו גם חומצות: גלוקונית, פירוגלוטמית ולקטית. היום זה חשוב במיוחד, מאחר שרוב המזונות שאנחנו צורכים דלים במינרלים וויטמינים, ואת אותם המזינים שהם כבר מכילים – הם מאבדים לרוב תוך כדי תהליכי שימור ועיבוד. לדוגמא, תרד מאבד 50% מויטמין ה-C שבו כבר 24 שעות לאחר הקצירה. בישול הורס 40% מויטמין 1B – וכדו'. לעומתם, ויטמינים ומינרלים הנמצאים בדבש נשמרים בו באורח פלא למשך זמן רב מאד.

הדבש נספג ומתעכל בקלות (זו גם הסיבה לכך שתינוקות שמקבלים דבש סובלים הרבה פחות מכאבי בטן) ומה שחשוב מאד – סוכרים הנמצאים בדבש לא נמצאים בדם הרבה זמן. האינדקס הגליקמי של דבש נמוך מזה של סוכר (50 לעומת 61). יש לו השפעה מרגיעה על הגוף. הוא מהווה מקור טוב מאד לאנרגיה ועוזר מאד לכל מי שזקוק לחידוש כוחות.

אם אתם ממתיקים שתייה לתינוקות או ילדים – עדיף לעשות זאת עם דבש ולא עם סוכר או גלוקוז: לעומתם, דבש לא רק ימתיק, אלא גם יוסף מזינים חשובים לגוף התינוק, ירגיע אותו, ייטיב עם מערכת העיכול שלו ויתרום לבריאותו. ילדים ותינוקות חולים מבריאים מהר יותר ועולים במשקל פי 2-2.5 מהר יותר אם נותנים להם דבש.

ברפואה העממית השימוש בדבש הינו נרחב ביותר.
אחת השיטות הטיפוליות שקיימות ברפואה האלטרנטיבית היא טיפול בדבש ושאר מוצרי כוורת.

דבש נמצא בשימוש למטרות ריפוי מימי קדם. אריסטו כתב על נפלאות הדבש. דיאוסקרידס השתמש בו לטיפול במחלות מעיים ופצעים למיניהם. קלאודיוס גלנוס כתב, שדבש מטפל בכל מחלה והמליץ עליו במיוחד לטיפול בהרעלות ופצעים בפה. גם פליניוס המליץ על הדבש לטיפול בפצעים שונים והצטברויות מוגלה. אביצנה מביא בספריו עשרות מתכוני דבש לטיפול במחלות שונות. היפוקראטס כל-כך אהב את השימוש בו, שהאגדה מספרת שדבורים בנו כוורת על קברו של היפוקרטס. האגדה טוענת גם, שדבש מאותה כוורת היה בעל סגולות מיוחדות וריפא את כל מחלות ילדות.
גם אצלנו בתנ"ך הדבש הוזכר הרבה פעמים לטובה.

עד סוף המאה ה-XVIII דבש היה הממתיק העיקרי של האנושות.
שימוש בדבש
שימוש בדבש היא שיטה יעילה ביותר לניקוי הכבד ולטיפול במגוון רחב של מחלות: אנורזיס ילדים (בריחת שתן בלילה אצל הילדים), נדודי שינה, כוויות, סינוסיטיס, אפטות הפה, שפתיים יבשות וסדוקות, כל מחלות כבד וכליות, עצירות, מחלות כלי דם, מחלות לב, בעיות לחץ דם, מחלות ויראליות שונות, מחלות ריאות, מחלות גרון, לועה וקנה הנשימה, טיפול בתולעי מעיים, עצבנות, טיפול בסתימות כלי הדם ודלקות בדרכי השתן, מחלות דלקטיות של עיניים

הנה מספר דוגמאות לטיפול בדבש:


– להתכווצויות שרירי הרגליים: לאכול 2 כפיות דבש עם כל ארוחה. בדרך כלל, אחרי שבוע מרגישים הטבה. ניתן להמשיך ולקחת דבש כטיפול מונע .
– להקלה על הצטננות: לערבב מים חמים עם דבש ולימון ולשתות.
– לדלקות חניכיים – למרוח על החניכיים במקום הדלקת.
– לטיפול באקזמה, כוויות ופצעים מוגלתיים: להוסיף כפית דבש לחצי כוס תפוח אדמה מגורד בפומפייה דקה ולערבב. לשים את התערובת בשכבה בעובי של לפחות 1 ס"מ על המקום הפגוע ולכסות בגזה. לשים תחבושת. להחליף כל שעתיים במשך כל היום. ללילה מומלץ לשים גזה עם משחת פרופוליס.
– לחומציות גבוהה של הקיבה: לערבב כף דבש בכוס מים קרים. לשתות שעה לפני כל ארוחה במשך חודשיים.
– לחומציות נמוכה של הקיבה: לערבב כף דבש בכוס מים חמים. לשתות שעה לפני כל ארוחה במשך חודשיים.
– למחלת השעלת: לערבב מיץ חזרת טרי עם דבש ביחס 1:1. לשתות מהתערובת פעמיים ביום, בוקר וערב. לילדים קטנים: לערבב דבש עם שמן זית ביחס 1:1 ולקחת כל שעה כפית מהתערובת.
– לשפעת: לגרד שן שום על מגרדה דקה ולערבב עם כף דבש. לאכול את התערובת עם כוס מים חמים לפני השינה.
– לטיפול בדלקת (דלקת פרקים, דלקת גרון וכדו') – לעשות רטיה על המקום. תערובת לרטיה: לערבב דבש, מיץ אלווי, ארק (או וודקה או קונייאק) ביחס 3 חלקי דבש:חלק אחד של מיץ:2 חלקי אלכהל
– בהתקף אסתמטי: לשלב בטיפול אנהלציה עם 20% דבש. לטיפול מונע – לשתות 2 כוסות תה סרפד עם דבש בכל יום.
– לנזלת: להכין 30% דבש במיץ סלק אדום טרי. לטפטף אל תוך האף 5 פעמים ביום 5-6 טיפות בכל נחיר בכל פעם.
– לסטומטיטיס: לעשות מרתח מכף פרחי בבונג מיובשים וכוס מים רותחים. לסנן, לקרר לטמפרטורת החדר ולהוסיף כף דבש. להשתמש לשטיפות הפה. התמיסה יעילה גם בדלקת גרון.

כמה עצות לגבי דבש:
– אל תחממו את הדבש. דבש שהתגבש הינו דבש טוב לכל מטרה ולא איבד מהתכונות שלו. במצדה נמצא דבש בן אלפיים שנה מוכן ומזומן לאכילה. ובפירמידות במצרים נמצא דבש בן שלושת אלפים שנה – גם הוא מוכן ומזומן לאכילה. דבש שלא מתגבש עם הזמן אינו דבש אמיתי. בחימום, דבש מאבד חלק מהמזינים והסגולות שלו.

– כדי שדבש ייספג טוב יותר, כשלוקחים אותו לשם ריפוי לרוב מומלץ לקחת אותו לפחות 1.5 שעה לפני האוכל. דבש נספג הכי טוב כשלוקחים אותו עם מים חמים או עם תה חם או עם פחמימות.

– לילדים מומלץ לתת את הדבש יחד עם פירות.
– כמות הדבש המומלצת ברוב המקרים: עד 100-120 גר ליממה. יש לחלק אותה למספר מנות במשך היום לאדם מבוגר (בד"כ 30-60 גר' בבוקר, 40-80 גר' בצהרים ו-30-60 גר בערב) ו-1-2 כפיות ביום לילד. כמובן, המספרים מאד משתנים מאדם לאדם ומטיפול לטיפול. יש מטפלים שממליצים על 400-600 גר' דבש ליום, אך לדעתי אלה הן כמויות מוגזמות ובמקרים מסוימים יכולות לגרום אפילו לנזק.

– לאחר לקיחת דבש לצורך טיפול במחלות הכבד מומלץ לשכב על צד ימין במשך כחצי שעה.

התוויות נגד לדבש:
– שימוש בדבש אסור לאנשים רגישים או אלרגיים לדבש או לתוצרת כוורת בכלל
– יש להיוועץ ברופא ולהיזהר מאד בשימוש בדבש לאנשים בכל הגילאים (במיוחד ילדים) שסובלים מאסתמה של העור (Atopic dermatitis)
– יש להיוועץ ברופא ולהיזהר מאד בשימוש בדבש לאנשים שסובלים מסוכרת

כתיבה וחתימה טובה לכולם!
שנה טובה!
ד"ר יעל טוקצ'ינסקי, אבחון וטיפול בשיטות טבעיות ע"י נטורופתיה, הומאופתיה, דיקור, פרחי באך, צמחי מרפא, צבע, קריסטלים ותמציות קריסטלים, נרות הופי וטיפולים אנרגטיים של מחלות שונות: מצבים דלקתיים, בעיות שינה, הצטברות נוזלים באוזניים, חוסר איזון הורמונלי בכל הגילאים אצל גברים ונשים, בעיות פרוסטטה ועוד.
מסייעת לטיפול בבעיות וסוגיות שונות הקשורות בפיריון (איזון הורמונאלי, סיוע בקליטת הריון, שמירת הריון), הריון ולידה. טיפול טבעי בבעיות ומיחושים שמופיעים בהריון ולאחר הלידה. התאמת תזונה ייחודית ואישית, טיפול למניעת נשירת שיער, בעיות עור ודיכאון הקשורים להריון ולידה

מחשבוני תזונה

פרסומת

צמחי מרפא יעילים ביותר לטיפול בתופעות שונות המתבטאות בתכיפות ודחיפות מתן שתן. חברת פריסו היא יצרנית כמוסות מצמחי מרפא המשמשים לטיפול בבעיות שונות בדרכי השתן מזה מאות שנים.

למידע נוסף

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך

האם לתזונה ישנה על עיכוב הזדקנות?, שלום כאן קובי עזרא המומחה שלכם לרפואה נטורופטית ובריאות טבעית. כידוע ההזדקנות היא גורם הסיכון העיקרי למחלות כרוניות

הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול יפנה

  הודעה חשובה: הכתוב בחוברת זו איננו בגדר מרשם רפואי לטיפול במחלות, אלא ידע שפורסם בכתבי עת מדעיים שמופיעים בעולם. מן הראוי שהנזקק לטיפול